כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מחשש לזעם ציבורי

לוב לא תסגיר את ראש מערך הריגול של קדאפי לארה"ב

הסגרתו של עבדאללה א-סנוסי שהיה אחראי על פיצוץ המטוס מעל העיירה לוקרבי בסקוטלנד בשנות ה-70, בוטלה לעת עתה. סנוסי, המכונה "הקצב", מוחזק בכלא בטריפולי ונמצא במצב בריאותי לקוי. הוא נידון למוות במשפט שהסתיים ב-2015

לוב לא תסגיר את ראש מערך הריגול של קדאפי לארה"ב
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

הסגרתו לארה"ב של עוזרו הידוע לשמצה של מועמר קדאפי שהיה מנהיג לוב ונורה למוות על ידי אזרחי לוב, נעצרה בפתאומיות על ידי לוב בסוף השבוע, מחשש לכעס וזעם ציבורי לאחר מסירתו לארה"ב של פעיל מודיעין לובי בכיר אחר, כך אמרו גורמים בטריפולי לעיתון ה'גארדיאן' הבריטי.

עבדאללה אל-סנוסי, ראש מודיעין לשעבר וגיסו של קדאפי, מואשם בשורה של פיגועים קטלניים בשדות תעופה מערביים וגם במטרות אחרות. ארה"ב רוצה שהאיש בן ה-72, המוחזק כיום בכלא בטריפולי, יענה על שאלות הקשורות למתקפה שהפילה מטוס עם 270 נוסעים שהיה בדרכו לארה"ב מעל לוקרבי בסקוטלנד ב-1988. החשוד ניהל את המבצע שהביא להפלת המטוס.

כזכור מוקדם יותר החודש הודיעה ארה"ב כי חשוד לובי נוסף בפיגוע של המטוס שנפל מעל לוקרבי, מוחמד אבואג'לה מסעוד, נמצא במעצר. מסעוד נחטף מביתו בטריפולי על ידי גברים חמושים ב-17 בנובמבר, הוחזק במשך שבועיים על ידי מיליציה לובית ולאחר מכן הועבר לסוכני ממשל ארה"ב בעיר הנמל מיסרטה.

משפחתו טענה שהוא נחטף שלא כדין, שגרירות ארה"ב בלוב אמרה כי התהליך היה "חוקי ונערך בשיתוף פעולה עם הרשויות בלוב". הסגרת מסעוד עוררה זעם בלוב, העמידה את ממשלתו של ראש הממשלה הזמני עבדול חמיד דבייבה תחת לחץ והובילה לגניזת תוכניות להעביר גם את סנוסי למעצר בארה"ב.

"הרעיון היה לשלוח קודם את מסעוד לארה"ב ואז לתת להם את סנוסי. היו דיונים על זה כבר חודשים. אבל אז גורמים רשמיים חששו", אמר מקור רשמי לובי, המקור אמר לעיתון הבריטי כי סנוסי נועד להימסר בסוף השבוע.

סנוסי, המכונה "הקצב", מוחזק בכלא בטריפולי ונמצא במצב בריאותי לקוי. הוא נידון למוות במשפט שהסתיים ב-2015, אך גזר הדין לא בוצע. סנוסי נחשב לעוזרו המהימן ביותר של קדאפי. יש לו מוניטין של אכזריות מאז אמצע שנות ה-70 ושמו הופיע במקום השני ברשימת "פושעי מלחמה" מבוקשים מלוב.

בתחילת שנות ה-80, בזמן שסנוסי ניהל את שירותי ביטחון הפנים של קדאפי, נהרגו מתנגדי המשטר רבים בלוב ומחוצה לה. הלובים רואים בו אחראי לטבח של כ-1,200 אסירים ב-1996 בכלא אבו סלים, בית משפט בצרפת הרשיע אותו שלא בפניו ב-1999 בגין תפקידו בהפלת מטוס נוסעים מעל ניז'ר באפריקה ​​ב-1989, שהביא למותם של 170 בני אדם.

טרור איסלאמי סקוטלנד לוב ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד