י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הצילו את חייו

צוותים הוזעקו בליל שבת ישר לביצוע הניתוח

מערכת חדשנית לשאיבת קרישי דם בצנתור לבבי הצילה את חייו של גבר בן ה-69. מנכ"ל הדסה: "גאוותי בצוותים שהוזעקו בליל שבת, ישר לביצוע ההליך הראשון בארץ, וביצעו אותו בהצלחה רבה"

צוותים הוזעקו בליל שבת ישר לביצוע הניתוח
חנוכת המיניבוסים החדשים ביד אברהם צילום: באדיבות המצלם

תסחיף ריאתי הינו מצב רפואי מסכן חיים המתרחש כאשר קריש דם נשלח לריאות. הקריש נסחף ומגיע לכלי דם ריאתי בהם הוא נתקע וגורם לחסימה של זרימת הדם ממנו והלאה. להדסה מגיעים מדי שנה מאות חולים עם תסחיף ריאתי, העוברים הערכה מיידית ומלאה על ידי צוות רב תחומי אשר כולל רופאים מכל התחומים: הדמיה, קרדיולוגיה, חדר מיון, טיפול נמרץ, כירורגים לב חזה, מומחי ריאות, המטולוגיה, פרמקולוגיה ועוד.

בשנים האחרונות טופלו בהדסה עשרות חולים בטרומבוליזה מקומית, צנתר ייעודי אשר מוחדר לעורקי הריאה בצנתור דרך הוריד הפמורלי ומזליף תרופה שממיסה את הקריש. לטיפול זה, מלבד הצלת חיים מיידית - ישנן השלכות רפואיות משמעותיות לאיכות חיים עתידית טובה יותר.

מיכאל גלברד בן ה-69, תושב מעלה אדומים, פונה בליל שבת האחרון להדסה עין כרם עם תסחיף ריאתי חמור. ד"ר דוד פלנר, מנהל מחלקת הצנתורים בהדסה: "המטופל הגיע עם תסחיף ריאתי קשה מאוד, ולא ניתן היה לבצע טיפול על בסיס תרופתי שימיס את הקריש, בשל חבלה שקדמה לאשפוז זה והסיכון המשמעותי לדמם. עם זאת, בשל סכנת החיים בה היה נתון, הבנו שהשעה דוחקת ומצבו מחייב התערבות מיידית. החלטנו להשתמש במערכת לשאיבת קרישי דם, שנרכשה לאחרונה על ידי הדסה ומהווה כלי טכנולוגי מן המתקדמים בעולם, להוצאת קרישי הדם המאיימים על חייו".

מיכאל גלברד בן ה-69 מתאושש ביחידה לטיפול נמרץ לב בהדסה

לנוכח מצבו של החולה הוחלט לבצע את הפעולה באופן מיידי בחדר הצנתור. לביצוע הפעולה הוזנקו דר' דוד פלנר מנהל מחלקת צנתורים, דר׳ גבי אלבז גרינר מצנתרת בכירה ודר׳ זאהי אבו גוש. את הפעולה ליוו המרדים דר׳ חסאן אסדי, האחות ליז מצקינה והטכנאית יעל נירגהון ואיתם אף הגיעו נציגי חברת נאופרם ציוד רפואי ומסחר - המטמיעה את השימוש בטכנולוגיה זו.

ד"ר דוד פלנר: "נכנסנו אל יחידת הצנתורים בהדסה בשעה 22:00 בלילה, כשכל חברי הצוות הגיעו מביתם במהירות. הבנו כולנו שזה רגע מכונן, לא פחות. הרגע הזה של שימוש במערכת חדשה אבל מתקדמת ביותר, שתוכל לסייע בהצלת חיי המטופל בחדר הצנתור. כל הצוות עזב מיידית את כל העיסוקים המשפחתיים והגיע להדסה עין כרם לביצוע הפעולה. נציג החברה אף עזב את מסיבת יום ההולדת שלו, כשהוא משאיר את האורחים בביתו".

"תוך כדי הכנסת הטיפול ושאיבת הקרישים מעורקי הריאה החולה התייצב", מספר ד"ר פלנר, הסטורציה שלו המעידה על ריווי החמצן בדם עלתה ממש לנגד עיננו ובמקביל שאר המדדים החלו להשתפר. במהלך הפעולה שאבנו מגופו כחצי ליטר דם שעבר ניקוי מקרישי דם, ולאחר מכן הוחזר לגופו. מדובר בתהליך מאוד מאתגר ורגיש בחולה קשה, ואני שמח שעבר בהצלחה בביצוע הראשון בישראל. מדובר במהפכה בתחום צנתורי הלב, טכנולוגיה שתשמש אותנו בהמשך ותציל חיים של חולים רבים".

מנכ"ל הדסה, פרופ׳ יורם וייס, שיבח את עבודת הצוות על הביצוע המרשים. "הטכנולוגיות החדשניות שאנו מכניסים לשימוש בהדסה מוכיחות את עצמן בכל תחומי הרפואה והמחלקות השונות. יישר כוח לצוותים שהוזעקו בליל שבת, ישר לביצוע ההליך הראשון בארץ, וביצעו אותו בהצלחה רבה".

הדסה עין כרם טיפול רפואי ליל שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד