ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"שימוש לרעה"

בעקבות העתירה: צו על תנאי נגד מינוי דרעי

מיד עם אישור "חוק דרעי" הוגשה עתירה דחופה לבג"ץ בבקשה לביטול החקיקה ומתן צו ביניים. בג"צ ידון בכך בהרכב של 11 שופטים, בשבוע הבא. לצו אין משמעות אופרטיבית ודרעי יוכל להתמנות לשר

בעקבות העתירה: צו על תנאי נגד מינוי דרעי
אריה דרעי צילום: Yonatan Sindel/Flash90
לקראת התנגשות בין הממשלה לבג"ץ? הבוקר (שלישי) הוציא בג"ץ צו על תנאי בעתירה נגד מינוי יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר - ונגד התיקון לחוק יסוד: הממשלה, שמכשיר את מינויו למרות הרשעתו בעבירות פליליות. הצו מורה למדינה לנמק מדוע חוק דרעי חל באופן רטרואקטיבי, כלומר מהכנסת הנוכחית, ולא מהכנסת ומדוע המינוי של דרעי, בצל הרשעותיו, סביר. בשבוע הבא תידון העתירה נגד המינוי בהרכב מורחב של 11 שופטי בית המשפט העליון.

לטענת העותרים, במינוי דרעי קיים חוסר סבירות קיצוני שאיננו עומד בתנאי הכשירות הקבועים שקבע החוק. העותרים טוענים בנוסף כי החוק לא אמור לחול באופן רטרואקטיבי מאחר ומדובר ב"חוק פרסונלי שנחקק בהליך חפוז". לצו אין משמעות אופרטיבית, מכיוון שלא מדובר בצו ביניים, וביום חמישי הקרוב בעת השבעת הממשלה, יוכל דרעי להתמנות לשר.

בעתירה שהגישה עו"ד דפנה הולץ-לכנר כתבה כי "התיקון לחוק התקבל תוך שימוש לרעה בסמכות המכוננת, הפוגע בשיטת המשטר בישראל ונועד לפגוע בטוהר המידות על רקע שיקולים פרסונליים אסורים".

כזכור, לאחר לילה לבן, במליאת הכנסת אושר הבוקר בקריאה שלישית תיקון לחוק יסוד: הממשלה שימנע הטלת קלון על נבחר ציבור במקרה של מאסר על תנאי. האישור מכשיר את מינוי דרעי לשר בממשלה למרת שהורשע בפלילים.

בדברי ההסבר להצעתו של חה"כ משה ארבל לפני המיזוג נכתב: "הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד במשטרנו החוקתי. זכות זו באה לידי ביטוי אף במינוי חבר הממשלה ואישור מינויו בהצבעת רוב במליאת הכנסת, ובכדי להביא לידי ביטוי את רצון העם ובחירת הציבור באופן מיטבי אשר הביע את אמונו במינוי זה, ואשר הועמד לבחירת הציבור חרף עונש המאסר על תנאי שהושת עליו, אין זה מן הראוי למנוע את התכלית הרצויה בשל עמימות בנוסח החוק".

 

בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד