כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

ראש ממשלת אוקראינה: "האור הבוהק של נרות חנוכה יתן תקווה"

הקהילה היהודית בקייב מסכמת חנוכה תוסס בצל הפסקות חשמל והפגזות • בתכנית חילוץ מורכבת שנערכה במהלך ימי החנוכה הועברו עשרות יהודים מבוגרים לבית מחסה בטוח בפולין • במכתב מיוחד ששלח ראש הממשלה דניס שמיהל הוא הביע תקווה שניצחון החנוכה יתרחש בקרוב גם באוקראינה 

ראש ממשלת אוקראינה: "האור הבוהק של נרות חנוכה יתן תקווה"
הדלקת נרות בחושך בגלל הפסקות חשמל צילום: באדיבות המצלם

שמונת ימי החנוכה נחוגו בכל הקהילות היהודיות בארץ ובתפוצות, אך ליהודי קייב נדרש נס מיוחד כדי להדליק השנה את נרות החנוכה בתוך החושך הגדול שזרעו הרוסים בכל רחבי אוקראינה ובקייב הבירה בפרט. אל חג האורים נכנסה הקהילה היהודית של קייב עם מכתב תמיכה חגיגי מראש ממשלת אוקראינה דניס שמיהל.

במכתבו לרבה של קייב הרב יונתן מרקוביץ', כתב ראש הממשלה האוקראיני כי "דווקא בשנה קשה זו, כולנו זקוקים לאמונה וכוח. הם יכולים לנסות לתפוס את האדמה שלנו, אבל לא את הנפשות והחום שפועם בלבבות. הלוואי שאור החנוכה יתן תקווה ואמונה חזקה בנצחון שלנו".

המכתב לרבה של קייב.

פעילות החג כללה מבצע חילוץ מיוחד שהובילה הקהילה היהודית בקייב, שבמסגרתו הוברחו עשרות קשישים אל מחוץ לגבולות אוקראינה. השהייה בקייב היוותה סכנת חיים ממשית לאוכלוסייה המבוגרת עקב המחסור בחשמל ואמצעי חימום בסיסיים. הקשישים שכמעט והתרגלו לחיים תחת העלטה מוחלטת, הועברו אל בית מחסה בטוח בפולין שם זכו לחגוג את חנוכה כהלכתו ולהדליק את נרות החנוכה בשמחה וחום.

גם היהודים שנותרו בקייב הצליחו לנצח את החושך. "לא ההפגזות וגם לא הקור הקיצוני מנעו מאיתנו לחגוג את חג החנוכה" מספר הרב יונתן מרקוביץ רבה הראשי של קייב ושליח חב"ד בעיר. "עשרות יהודים השתתפו מידי יום במעמד הדלקת נרות בבית הכנסת המרכזי בית מנחם, כך גם בהדלקה המיוחדת שערכנו בסמיכות לבניין המשרדים של חברת האנרגיה שהופצץ מספר פעמים בחודשים האחרונים". משרדי חברת האנרגיה ומתקני המים המרכזיים של קייב, שוכנים בסמיכות למרכז הקהילה היהודית חב"ד-JCC.

גם על הילדים הקטנים, החולים והקשישים שנותרו בבתים בשל תנאי מזג האוויר, לא פסח האור. מתנדבים מהקהילה עברו מבית לבית, חילקו חנוכיות ומזון חם וערכו הדלקת נרות כמיטב המסורת היהודית.

אירוע נוסף נערך בבניין שגרירות גרמניה באוקראינה בהשתתפות הרב מרקוביץ ושגרירת גרמניה הגב' אנקה פלדהאוזן. רבה הראשי של קייב הדליק את נרות החנוכה והודה לשגרירה על העזרה והתמיכה באוקראינה. "נרות החנוכה מלמדים אותנו כי נתינה לאחר אינה מחסירה דבר מהנותן, אלא רק מגדילה ומעצימה את האור" סיכם הרב מרקוביץ. "אני תקווה כי האש הקטנה שבערה בקייב במהלך שמונת ימי החג, תדחה הרבה מן החושך ותביא לשלום המיוחל".

נרות חנוכה הפסקת חשמל מלחמת אוקראינה רוסיה קייב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד