כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
להיות חכם ולא צודק

סמוטריץ' צודק: לא מתריסים עם D9 מול העולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ התייחס להחלת ריבונות ביהודה ושומרון, במאמר לוול סטריט ג’ורנל והרגיע באומרו כי לא יתבצע שינוי משפטי או פוליטי באזור | "אנחנו לא עולים עם D9 על העולם, יש הרבה דברים שצריך לעשות"

סמוטריץ' צודק: לא מתריסים עם D9 מול העולם
סמוטריץ' ונתניהו במליאה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

שר האוצר הנכנס בצלאל סמוטריץ פרסם מאמר בעיתון 'וול סטריט ג'ורנל' האמריקאי. והתייחס למספר נושאים נפיצים ביניהם החלת ריבונות ביו"ש, התנהלות מול הפלסטינים, התנהלות הממשלה בכל הנוגע ל"מדינה יהודית" ולרפורמות במערכת המשפט. לאחר פרסום המאמר סמוטריץ' הותקף בתקשורת כי היא "התקפל".

סמוטריץ' לא "התקפל", סמוטריץ' אחראי, אי אפשר לעלות עם D9 מול כל העולם, ארה"ב נותנת לישראל מיליארדים, מחמשת את ישראל כחברת בת, ממלאת את מחסני הטילים של כיפת ברזל, ועומדת לצד ישראל באו"ם. בארה"ב יש נשיא דמוקרטי לפחות בשנתיים הקרובות, ואי אפשר להתעלם ממנו.

סמוטריץ' כתב במאמר: "הרפורמות שלנו מכוונות לפיתוח התשתית, התעסוקה והכלכלה של האזור לטובת כולם", זה לא כרוך בשינוי המעמד הפוליטי או המשפטי של האזור והוא צודק. אם הרשות הפלסטינית תפעל לרווחת אזרחיה במקום לעשות דמוניזציה של יהודים ולממן רצח ישראלים, "היא תמצא בי שותף מלא למאמץ הזה" כתב סמוטריץ'.

גורם בציונות הדתית אומר לי הערב: "אנחנו לא עולים עם D9 על העולם, יש הרבה דברים שצריך לעשות, צריך פחות לדבר, זה גם הסיבה שבצלאל לא התראיין לאחרונה, אנחנו רוצים לעשות, יש לנו הרבה עבודה".

סמוטריץ' אכן הבטיח להחיל ריבונות, ואם יהיה נשיא רפובליקני בבית הלבן הדבר אולי יתאפשר, כמו שארה"ב הכירה בירושלים כבירת ישראל בזמן כהונתו של טראמפ, היא יכולה להכיר בריבונות ישראלית ביהודה ושומרון, אבל בתנאי שארה"ב תאשר זאת, סמוטריץ' לא יקדם ריבונות אם ביידן יטיל וטו, וביידן יטיל וטו חזק.

נכון שסמוטריץ' לא יקדם עכשיו ריבונות בניגוד להבטחותיו בעבר להחיל ריבונות ישראלית, גם ללא הסכמת האמריקאים. אבל כשמישהו נחשף למידע שאותו לא הכיר, הגיוני שהוא ישנה דעה. אם ישראל תקדם תקיפה של מתקני הגרעין באיראן בסיוע ארצות הברית או לפחות בתמיכה אמריקאית עקיפה, עם סוג של תמיכה שקטה, ברור שזה יבוא על חשבון החלת ריבונות ואולי יבוא על חשבון דברים נוספים, כמו הסכם שלום עם סעודיה שיביא להסכם עם מדינות ערביות נוספות ויחליש את הציר האיראני.

אירן גרעינית היא איום קיומי על ישראל, יהודה ושומרון ללא ריבונות ישראלית היא לא איום על ישראל, צריך להתמקד באיומים האמיתיים ודחופים, אפשר לדחות את נושא החלת הריבונות, לא יקרה כלום במקביל כמובן אפשר וחובה להכיר בהתיישבות הצעירה, אף אחד בעולם לא יפתח את הפה אם ישראל תדאג לחשמל לאלפי משפחות צעירות ביהודה ושומרון, אבל אי אפשר לרמוס עם D9 את כל העולם ואז להתחנן לסיוע אמריקאי ושל המערב בכל הנוגע לאיראן.

בנוסף אלפי חברות עסקיות צופות במהלכים של מדינת ישראל אנחנו לא רוצים שהם יתחילו להחרים אותנו בגלל התנהלות כזאת או אחרת, תראו איך כלכלת רוסיה התרסקה, ולכן סמוטריץ צודק במאמר שלו ב-Wall Street Journal ישראל תתנהל באחריות לקדם דברים שחשובים לנו כולל שיתוף פעולה עם הפלסטינים ולא נרמוס אף אחד בדרך.

סמוטריץ' מתייחס גם להתיישבות יהודה ושומרון ולצורך בשינוי המצב הנוכחי: "הצבא צריך להתעסק בביטחון, בלחימה בטרור הערבי ובהגנה על מדינת ישראל. החיים האזרחיים, יהודים וערבים כאחד, צריכים להיות מנוהלים על ידי מערכת אזרחית המסוגלת לספק שירות יעיל ולהגן על זכויות הפרט".

סמוטריץ' מדגיש כי "הרפורמה שאנחנו מתכוונים לבצע מכוונת לפיתוח התשתיות, התעסוקה והכלכלה של האזור לטובת כלל האוכלוסיות המתגוררות בו". אם מישהו חשב שאפשר להתעלם ממאות אלפי פלסטינים באזור יהודה ושומרון, הוא טועה.

בצלאל סמוטריץ החלת ריבונות וול סטריט ג'ורנל פלסטינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד