ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
לא ידעו כלום

למחרת הקבורה: המשפחה גילתה כי אביהם נתן את קברו בחיים

ידועים מעשי החסד הרבים של הרה"ח ר' יענקל מנדלסון ז"ל שנפטר בשבת האחרונה, אך על כזה סיפור לא חלמו במשפחתו לאחר שחיפשו את המסמכים של רכישת הקבר שידעו שקנה בחיים. 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא

למחרת הקבורה: המשפחה גילתה כי אביהם נתן את קברו בחיים
הרבי מדושינסקיא מנחם אצל משפ' מנדלסון צילום: באדיבות המצלם

מירושלים נעקרה בשבת קודש פרשת מקץ-חנוכה דמות רבת אנפין, הרב החסיד ר' יעקב ברוך מנדלסון ז"ל. בר דעת ותלמיד חכם, נדיב ושוע, גומל חסד בגופו ונפשו, אוהב תורה ולומדיה, תמכין דאורייתא, אשר הקים והעמיד המוני בתים בישראל והיה למשען ולמשענה ליתום ולאלמנה ולכל נדכה ושבור לב.

כל חייו חמל על דלים ואביונים, הבין את מצוקותיהם ויחד עם הנתינה ההגונה גם נתן להם עצה לחיים. הוא לא פטר אדם בלא כלום, תמיד ידע להשית עצה ולהאיר פינות אפלות, להעניק לעומד מולו כוחות מחודשים ומסולאים שההוא אף לא ידע כי הם קיימים בקרבו.

מלבד הצדקה לעני ונדכה, גם ניחן בחוש צדק, קשה היה לו לראות עוולות שנעשו במכוון או שלא לבני אנוש. היה ממש לוקח לליבו מעשים שכאלו והיה מנסה בחן בחכמה ובתושייה להציל עשוק מעושקו. במשך השנים באו לפתחו המוני תיקים וסיפורים, והוא היה פותר אותם בתבונה ובעצה טובה. וכל זה מבלי לקחת אגורה לכיסו.

עד כמה הצניע את מעשי החסד וצדקותיו הרבים תעיד העובדה המצמררת והמפעימה הבאה שסופרה בשבעה לשם הגיעו אדמו"רים ורבנים לצד עמך בית ישראל, ל'בחדרי חרדים' נודע כי בני המשפחה ידעו, ושמעו מפיו בעבר כי רכש חלקת קבורה מחיים בהר הזיתים בסמוך לקברי הוריו, מעל למערת אדמו"רי בית גור. אמנם, במוצ"ש לאחר הפטירה נלאו למצוא את המסמכים הרלוונטיים ואף בהנהלת כולל פולין לא מצאו את המקומות המבוקשים, ובלית ברירה נקבר בהר המנוחות.

למחרת ההלוויה, מצאו ילדיו את המסמכים המצביעים על מיקום הקברים, שהינם בחלקת מונקאטש הסמוכה לחלקת פולין, ומכאן הטעות. אך משבדקו מה עלה בגורל הקבר, התברר למרבה הפלא, כי לפני כעשור, העניק ר' יעקב בנדבת לבו הטובה את חלקת הקבר שלו אותה רכש כסגולה, עבור אברך חסיד צעיר שנפטר והותיר אחריו אלמנה ובית מלא יתומים. איש כולל צאצאיו לא ידע על כך עד ליממה שאחרי פטירתו. 

האדמו"ר מדושינסקיא ששמע את המעשה הגיב ואמר: "הכרתי את ר' יענקל ואת צדקותיו ואת חסדיו הרבים, אך כמה שהכרתיו לא הכרתיו, שכן היה אמן בהסתרה וגאון בצדקה בסתר".

מנדלסון הרבי מדושינסקיא קבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד