כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"פגיעה בחופש העיתונות"

נשיא אוקראינה זלנסקי חתם על צו שנוי במחלוקת

הנשיא האוקריאני מגביר מאוד את הרגולציה הממשלתית על העיתונות והתקשורת במדינה. המהלך זוכה לביקורת בין-לאומית נרחבת, כי הדבר יפגע בחופש העיתונות באוקראינה. המהלך נותן לרגולטור את הסמכות לקנוס כלי תקשורת או לשלול את רישיונותיהם

נשיא אוקראינה זלנסקי חתם על צו שנוי במחלוקת
אילוסטרציה צילום: pixabay

הנשיא וולודימיר זלנסקי מאוקראינה חתם על חקיקה שתרחיב באופן משמעותי את הסמכות הרגולטורית של הממשלה על התקשורת החדשותית, צעד שעיתונאים הזהירו יכרסם בחופש העיתונות. זלנסקי, שהממשל שלו ספג ביקורת על "ערעור חופש העיתונות", הורה על ניסוח חוק להגברת הרגולציה התקשורתית. כך דווח ה'ניו יורק טיימס'.

ההצעה התקבלה על ידי הפרלמנט של אוקראינה בתחילת החודש יחד עם שלל הצעות חוק נוספות שלדברי המחוקקים נועדו לסייע למדינה לעמוד בתנאי החקיקה של האיחוד האירופי לחברות. הצעות החוק כללו צעדים להגנה על זכויות מיעוטים.

זלנסקי גם חתם ביום חמישי על הצעת החוק להסדרת התקשורת, כך דיווחה התקשורת האוקראינית. הצעת החוק להסדרת התקשורת מרחיבה את סמכותו של הרגולטור הממלכתי לשידורי אוקראינה, המועצה הלאומית לשידורי טלוויזיה ורדיו, את כלי התקשורת המקוונים והמודפסים. זה נותן לרגולטור את הסמכות לקנוס כלי תקשורת, לשלול את רישיונותיהם, לחסום זמנית כלי תקשורת מקוונים מסוימים ללא צו בית משפט, ולבקש מפלטפורמות מדיה חברתית וענקי חיפוש כמו גוגל להסיר תוכן שמפר את החוק, כך דיווחה התקשורת האוקראינית.

אבל עיתונאים אוקראינים אמרו שחוק התקשורת החדש חורג הרבה מעבר למה שהאיחוד האירופי דורש. הם האשימו את הממשלה ברצון לתפוס שליטה רבה יותר בעיתונות. הצעת חוק התקשורת גררה גם ביקורת בינלאומית כאשר עברה בפרלמנט. ביולי, המזכיר הכללי של פדרציית העיתונאים האירופית, יקרדו גוטיירס, כינה את תקנת הצעת החוק "כפייה" ו"ראויה למשטרים האוטוריטריים הגרועים ביותר".

הוועדה להגנה על עיתונאים, קבוצה שדוגלת בחופש העיתונות ברחבי העולם, קראה למחוקקים אוקראינים לבטל את הצעת החוק בספטמבר, ואמרה שהיא הקשיחה את "הפיקוח הממשלתי על מידע בתקופה שבה האזרחים זקוקים לו ביותר".

איגוד העיתונאים הלאומי של אוקראינה הזהיר בהצהרה לפני ההצבעה בפרלמנט כי הצעת החוק תסייע לשחוק את החירויות ש"מבדילות את המערכת החברתית של אוקראינה מהמשטר של רוסיה הדיקטטורית".

אבל סגנית יו"ר ועדת מדיניות המידע של הפרלמנט, יבניה קרבצ'וק, התנגדה לטענה שהתומכים השתמשו בדרישות האיחוד האירופי ככיסוי לניסיון לרסן את חירויות העיתונות.

"כמובן, הצעת החוק הזו רחבה אפילו יותר מההנחיה של האיחוד האירופי, כי היינו צריכים לשנות ולחדש את החקיקה התקשורתית שלנו, שלא שונתה במשך 16 שנים", אמרה בהצהרה לאחר שהצעת החוק אומצה. "זה אומץ עוד כשלא היה אינטרנט בכלל".

ולדימיר זלנסקי עיתונות ביקורת עיתונות מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד