י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בגיל 99

הלך לעולמו חסיד אומות העולם שסיכן את חייו להציל יהודי

ביום חמישי נערכה הלווייתו של חסיד אומות העולם וולודימיר מיקיטוביץ' צ'ורנובול מקירובורד שבאוקראינה. בנובמבר 1996 יד ושם הכירו בו כחסיד אומות העולם. המנוח סיכן את חייו כמה פעמים כדי להציל את חברו היהודי

הלך לעולמו חסיד אומות העולם שסיכן את חייו להציל יהודי
הלוויתו של וולדימיר מיקיטוביץ' צ'רנובול צילום: Alex Pirogoff פייסבוק

וולדימיר מיקיטוביץ' צ'רנובול, מאוקראינה, הלך לעולמו בגיל 99, הוא התגורר בקירובורד באוקראינה, במהלך מלחמת העולם השנייה הוא סיכן את חייו כדי להציל חבר יהודי, ביום חמישי האחרון נערכה הלווייתו בעיר בה התגורר.

לאחר שרכוש משפחתו הוחרם על ידי המשטר הסובייטי במהלך שנות ה-30, ובעקבות מות אמו, הוכנס וולדימיר לבית יתומים. ערב הפלישה הגרמנית לברית המועצות סיים את לימודיו בקורס מורים והחל לעבוד כמורה באחד הכפרים במחוז ז'יטומיר.

אך בעקבות הכיבוש הגרמני החליט צ'רנובול לחזור למקום הולדתו. בדרך פגש צעיר בן גילו שבהתחלה הציג עצמו כטייס סובייטי שנפל לידיים גרמניות ונמלט. לאחר זמן מה, האיש הודה ששמו גריגורי לנצמן וכי הוא יהודי, היחיד שנותר בחיים ממשפחתו. צ'רנובול הציע מיד ללנצמן להצטרף אליו, ויחד הגיעו שני הגברים לוודיאנה באזור דונייצק.

ולדימיר ניקיטוביץ' צ'ורנובול בירושלים לרגל 50 שנה למדינת ישראל ב-1998: צילום יד ושם

על פי אתר ההנצחה יד ושם, בהגיעם לוודיאנה, צ'רנובול לקח את לנצמן לביתו הקודם, וסיפר לכולם שלנצמן הוא חבר שלו מבית היתומים. למרות שראש הכפר האמין לסיפור, הוא עדיין דרש אימות לזהותו של לנצמן מהרשות האזורית. צ'רנובול לא היסס וסיכן את חייו, ולמחרת הלך עם לנצמן למפקד הצבאי המקומי, מזכירת המפקד זכרה את צ'רנובול והוריו, וחתמה על המסמך הנדרש מבלי לשאול שאלות. מצויד במסמך זה, יכל לנצמן להתגורר בכפר עד לסתיו 1943, אז נלקח על ידי הגרמנים יחד עם אוקראינים אחרים לעבודות כפייה.

ולדימיר ניקיטוביץ' צ'ורנובול בשנים האחרונות: צילום פייסבוק.

לאחר שהובא לנקודת ההתכנסות במיקולאייב, הצליח לנצמן להימלט וכעבור חודשיים הגיע לביתו של צ'רנובול, חלש מרעב, צ'רנובול החביא אותו בביתו, אך לבסוף התגלה לנצמן, אך צ'רנובול שיחד את שוטר מקומי שישמור בסוד את הסתרת לנצמן, לאחר שחרור האזור במרץ 1944 הצטרף לנצמן לצבא האדום ולחם עד סוף המלחמה. הוא שמר על קשר עם צ'רנובול במשך שנים רבות לאחר מכן. ב-10 בנובמבר 1996 הכיר יד ושם בוולדימיר צ'רנובול כחסיד אומות העולם.

לוויה חסיד אומות העולם אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד