כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
"מחבל - דמו בראשו"

בן גביר החליף את בר לב במשרד לביטחון לאומי: "מאוים? בוא תדבר עם משפחתי"

בטקס חילופים שנערך במשרד לביטחון פנים, החליף השר הנכנס איתמר בן גביר את השר היוצא עמר בר-לב | השר היוצא טען כי היה מאוים מצד יהודים, בן גביר השיב לו: "בוא תדבר עם אילה אשתי ועם הילדים שלי" | השר הנכנס פנה לשוטרים: "כל מחבל שיבקש לפגוע בכם – דמו בראשו"

בן גביר החליף את בר לב במשרד לביטחון לאומי: "מאוים? בוא תדבר עם משפחתי"
טקס החילופים במשרד לביטחון פנים צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

במשרד לביטחון הפנים התקיים היום (ראשון) טקס חילופי השרים, בין השר היוצא לביטחון הפנים עמר בר לב והשר הנכנס לביטחון לאומי איתמר בן גביר. טקס החילופים נערך במעמד מפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי, נציבת שירות בתי הסוהר רב גונדר קטי פרי, ראש הרשות להגנה על עדים תת-ניצב בדימוס אבי נוימן ומכובדים נוספים.

במהלך הטקס אמר השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "שיהיה ברור לכל מי שרוצה לפָגֵעַ, שהוא ימצא שכוחות הביטחון שלנו עוצמתיים וממוקדים ויודעים לשמור על עצמם, ושיהיה ברור שאיש כוחות הביטחון שמגן על חייו מקבל גיבוי מלא לזה.

"חשוב לי לנצל את הבמה הזאת כדי לומר לכם שוטרים, לוחמים, וכל מי שנלחם בטרור. כל מחבל שיבקש לפגוע בכם – דמו בראשו, ואני אתן לכם את כל הגיבוי במלחמה הזאת. הגיבוי הזה הוא לא רק עבורכם, אלא בשביל הילדים והמשפחות של כולנו, שמגיע להם להסתובב כאן בבטחה".

במהלך הטקס טען בר לב כי הוא מאוים על ידי יהודים בגלל שדיבר על אלימות מצד מתנחלים, בן גביר השיב בנאומו: "בוא תדבר עם אילה אשתי ועם הילדים שלי, ותגלה שכמעט מדי שבוע אנחנו מקבלים תמונות של סכינים מדממים וקריאות לרצוח אותי, פעם אחר פעם - לא רק מאויבי ישראל אלא גם מיהודים אנרכיסטים שהגיע הזמן לטפל בהם. מדי יום יש מאות אירועים של יידוי אבנים כלפי תושבי יהודה ושומרון, בירושלים, בנגב ובגליל כלפי יהודים כי הם יהודים".

נאומו המלא של השר היוצא עמר בר לב

"במלחמת יום כיפור הייתי כבר שנתיים בצבא - שנים לפני שחלקכם נולדתם. בתחילת המלחמה נלחמתי בחזית הסורית, ובהמשכה בחזית המצרית. סרן אמיתי נחמני זכרונו לברכה, המפל"ג שלי, נהרג כאשר טיהרנו את שדה התעופה פאיד, מערבית לתעלת סואץ. סגן שלמה בידץ זכרונו לברכה, מפקד הצוות שלי, נהרג יום למחרת, כאשר אנחנו יחד תופסים מכסה במחפורת תחת הפגזה. סרן עמית בן חורין זכרונו לברכה, נהרג למחרת, שעה אחרי הפסק האש, בעת שניהלנו קרב פנים מול פנים מול המצרים".

"כמה חודשים לאחר מכן, ואני כבר מפקד צוות, השתתפתי בכיבוש מחדש של שיא החרמון מידי הסורים. היו לנו 12 פצועים בקרב. כמפקד הצוות נלחמתי במחבלי פת"ח לאחר שהשתלטו על מלון סבוי בתל-אביב ותפסו בני ערובה; נגד מחבלי החזית העממית לשחרור פלסטין וכנגד מחבלי ארגון הטרור הגרמני באדר מיינהוף,  לשחרור בני ערובה הישראלים מאנטבה; כמפקד גדוד המילואים של סיירת מטכ"ל נלחמתי נגד הסורים במלחמת לבנון הראשונה; וערב כניסתי לתפקיד מפקד סיירת מטכ"ל הובלתי את כוח הפריצה כנגד מחבלי החזית העממית לשחרור פלסטין, שהשתלטו על אוטובוס קו 300 של אגד".

"במקביל ובנוסף לכל אלו לקחתי חלק ופיקדתי על אין ספור מבצעים חשאיים מעבר לגבול, מעיראק ועד לסודאן; צעדתי ברגל בלילות עלטה כ-350 ק"מ במצטבר מעבר לקווי האויב, נסעתי ברכב כאלף קילומטרים במדינות אויב שונות. וטסתי כ 2,500 ק"מ מעל שטחי מדינות אויב. "אבל רק, ואני חוזר, אבל רק, כאשר הגעתי לתפקיד השר לביטחון הפנים, 'זכיתי', במרכאות כפולות, להיות מאובטח 24/7 בהוראת שב"כ. ומדוע?
לא כי אויבי ישראל שניסו להרוג אותי אין ספור פעמים בעבר, רצו להרוג אותי גם הפעם; לא כי מרצחים משלל ארגוני טרור פלסטינאים ניסו שוב להרוג אותי; אלא מפני שיהודים אזרחי ישראל איימו לפגוע בי, ועל מה? מדוע?

"כי העזתי לומר שישנם מתנחלים קיצונים שחוללו פשעי שנאה כנגד פלסטינים. לרגע הרגשתי כאותו ילד מאגדת 'בגדי המלך החדשים', שאומר את האמת כשכולם משפילים מבט.  כן, יש בינינו בעם חילוקי דעות תהומיים על מגוון רחב של נושאים; רחב מדי. אבל עובדות ניצבות מעל להשקפות השונות ולחילוקי הדעות, והנה קמצוץ מהן:

"בשנה האחרונה נפתחו 134 תיקים במחוז ש"י של משטרת ישראל על פשיעה לאומנית ביהודה ושומרון, והוגשו כ-40 כתבי אישום. עלייה של 40% לעומת שנת 2021. האם העליה הייתה בגלל שהפשיעה הלאומנית התגברה? או אולי מכיוון שמשטרת ישראל גם במחוז ש"י יעילה יותר? אני מניח שגם וגם, ואני מאחל שבשנה הנוכחית, גם שתרד הפשיעה בכלל והלאומנית בפרט, וגם שמחוז ש"י יאכוף עוד יותר".

"ועל, או בשל אמירה זו, מאיימים אזרחי מדינה לפגוע בשר בממשלה? לאן הגענו? עד לאן התדרדרנו כחברה? עד לאן נמשיך להתדרדר? פשע הוא פשע הוא פשע, עבריין הוא עבריין הוא עבריין, ואין זה משנה אם הוא יהודי או ערבי, ישראלי או פלסטיני, תושב ישראל או זר. "זכרו זאת: ייעודה של משטרת ישראל להמשיך ולפעול כאשר אך ורק חוקי המדינה מהווים נר לרגליה ומנחים אותה".

"המשרד לביטחון הפנים הוא משרד מיוחד, שונה מכל יתר משרדי הממשלה. משרד לו כפופים שלושה גופי ביטחון: משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר וכבאות והצלה לישראל. אבל לא רק בכך הוא שונה: שלושת גופי הביטחון הללו מבטאים ומממשים את הישראליות שלנו במלוא מובן המילה. בשלושתם משרתים יחדיו, זה לצד זה, זו לצד זו, וזו לצד זה, יהודים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים וצ'רקסים - כולם ישראלים, כולם פועלים למען אותה מטרה - למען ביטחון הפנים של אזרחי המדינה, מחויבים לאותה מטרה, ומהווים דוגמא לישראליות במלוא הדרה ויופייה".

"במשרד לביטחון הפנים ובגופים הכפופים לו לא קיימת עליונות של בני דת אחת או מין אחד על פני האחרת או האחר. כולם שותפים, כולם שווים. לפני כחודשיים חילק מפכ"ל המשטרה בנוכחותי, ציונים לשבח לשוטרים. פסיפס מקבלי הצל"ש היה מרשים ומרגש, פסיפס של החברה הישראלית כולה. שוטרים מהמרכז ומהפריפריה, שוטרים כחולים ושוטרי מג"ב, שוטרים יהודים, מוסלמים, דרוזים ונוצרים, גברים ונשים. היה מעניין להיווכח שכ-23% מכלל מקבלי הצל"שים שניתנו לשוטרים ולשוטרות היו לשוטרים ושוטרות שאינם יהודים, פי שניים מחלקם מקרב כלל שוטרי ישראל".

"לפני כשבוע נערך טקס מצטיינים בבית הנשיא לשוטרי משטרת ישראל. חלקם של השוטרים שאינם יהודים שקיבלו אות הצטיינות מנשיא המדינה היה גבוה. אחוז השוטרים המוסלמים שקיבלו את האות מקרב כלל מקבלי האותות היה גדול פי ארבעה מהאחוז שלהם מתוך כלל שוטרי משטרת ישראל, וכן הלאה. בשתי הקבוצות הללו מקבלי הצל"שים ומקבלי אות הנשיא להצטיינות אלו שוטרים הנמצאים בחזית המאבק נגד גורמי הפשע והטרור, אלו הם השוטרים בשטח, בחזית. אלו השוטרים החוצצים לא פעם בגופם בין מחבלים ופושעים לבין אזרחי המדינה, לא פעם תוך סיכון חייהם, ולצערנו בשנה האחרונה, אחדים מהם איבדו את חייהם במשימה זו".

כך גם בשירות בתי הסוהר ובכבאות והצלה לישראל. יהודים, דרוזים, מוסלמים, נוצרים וצ'רקסים משרתים יחדיו את מדינת ישראל ואזרחיה ללא עליונות של האחד על האחר, שכם אל שכם למען מטרה משותפת, אחת ויחידה: ביטחון הפנים של אזרחי ישראל. בשנה וחצי החולפת - קדנציה עמוסה ואינטנסיבית - הובלנו בהצלחה ביחד, מנכ"ל המשרד, אנשי המשרד לביטחון הפנים, וראשי הארגונים, שינויים שכמותם לא היו שנים ארוכות. קצרה היריעה מלתאר את העשייה, אך אזכיר בכל זאת: הובלנו מאבק נחוש בפשיעה בחברה הערבית, מאבק נושא פירות. מרבית המדדים נמצאים בשיפור משמעותי בזכות יצירתיות, מחויבות ומקצועיות של כל העוסקים במלאכה".

"הוספנו 1,360 תקני שוטרים, חיזקנו את מג"ב והקמנו את המשמר הלאומי, הקמנו את פרויקט Safe City בערים המעורבות, פעלנו לקיים את מדיניות כלל ממשלות ישראל מאז 1967 בהר הבית בכדי למנוע שפיכות דמים מיותרת, התמודדנו עם אלימות במשפחה, ועוד. בשירות בתי הסוהר, לאחר הזנחה של שנים, קידמנו את הארגון החשוב הזה מנייר ועיפרון לדיגיטציה מתקדמת, התמודדנו עם משבר הכליאה וממש ביום האחרון לשירותי במשרד, בג"צ הכיר במאמצים הרבים שעשינו בתחום וקיבל את המלצתנו להשלמת המהלך.

"הכנו את מערך כבאות והצלה לקראת אתגרי האקלים המתדפקים על שערינו. פיתחנו יכולות ושילבנו סוף סוף את חיל האוויר בהתמודדות עם שרפות ענק, הוצאנו לפועל את תוכנית 'קווי חיץ' שעד להגעתנו העלתה עובש במל"ל, ועוד. על הפעילות המבורכת הזו לא הייתה מתקיימת ללא האנשים הנפלאים, גברים ונשים, במשרד לביטחון הפנים, במשטרה, בשירות בתי הסוהר, במערך הכבאות וההצלה, ברשות לביטחון קהילתי וברשות להגנת עדים. פגשתי אתכם בכל דיון ובכל סיור, בכל הערכת מצב ובכל תרגיל. נחושים, נמרצים, מסורים - מודעים לגודל המשימה ולעוצמת השליחות, מקדישים את מיטב זמנכם למען ביטחונה של ישראל וביטחונם של אזרחיה.

"אזרחי ישראל נושאים אליכם את עיניהם, יודעים שביטחונם נמצא בידיים יציבות ובטוחות. עליכם - ראשי ארגונים והכפופים בכל הדרגות - להמשיך להפגין עמוד שדרה חזק, להיות סלע איתן אל מול הרוחות המנשבות, לעמוד על דעתכם המקצועית ללא מורא - זו חובתכם המקצועית, וזו חובתכם המוסרית לאזרחי ישראל. זכרו - אין תחליף לדרך שמנווטים על פי מצפן, ועל בסיס הערכים לאורם צועדת מדינת ישראל". היום אני גם זוכר את מי שנפלו במהלך כהונתי, משרתי ומשרתות משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר ומערך הכבאות וההצלה. מי שביצעו את שליחותם באומץ ובענווה במשימות השונות, ושילמו את היקר מכול. אני זוכר אותם, ומחבק את משפחותיהם".

"ולסיום, אני מבקש להודות לצוות הלשכה שלי - לא יכולתי לבקש טובים מכם - מחויבים, מסורים, נמרצים, מונעים מתוך תחושת שליחות. ביחד שינינו לא מעט, ואני גאה שזכיתי להיות השר שלכם. אחרון אחרון, לך תומר לוטן, מנכ"ל המשרד, שבתבונתך, בנועם הליכותיך, במבטך המולטיפוקאלי הרואה למרחקים ובד בבד רואה את האדם הניצב מולך. תודה".

נאומו המלא של השר הנכנס איתמר בן גביר

ברשות נכבדי, שר הבט"פ היוצא עומר בר לב, ומנכל היוצא של המשרד מר תומר לוטן. ברשות ממלא מקום המנכ"ל של המשרד לביטחון לאומי, מר אליעזר רוזנבאום, ברשות מפכ"ל המשטרה, רב ניצב קובי שבתאי וסגל הפיקוד, ברשות גברתי נציבת שב"ס רב גונדר קטי פרי וסגל הפיקוד, ברשות ראש הרשות להגנה על עדים מר אבי נוימן והסגל של הרשות, ראש הרשות לביטחון קהילתי הגברת רונית עובדיה ואיתנו לא נמצא היום מכובדי רב טפסר אייל כספי נציב הכבאות שאביו שהיה מדור הנפילים, ניצול שואה שעלה לארץ ובנה מדינה – ונפטר בשבת".

בפרשת השבוע שקראנו פרשת ויגש, אנחנו לומדים על המפגש המרגש של יוסף ואחיו וההתגלות שלו אליהם. עיון בפסוקים מלמד היטב מדוע יוסף מחליט להתגלות. אותו יוסף שהאחים שלו קינאו בו ושנאו אותו, אותו יוסף שהאחים שלו מכרו אותו, אותו יוסף שחושב שכל המשפחה שלו נטשה אותו כולל אבא שלו יעקב, מגלה לפתע שהאחים למדו את הלקח וכבר לא מוכנים להפקיר את האח הקטן שלו בנימין. בנימין הוא אח של יוסף בצורה מלאה, הם נולדו מרחל, הם נתפסים קצת כעוף מוזר בקרב האחים, אבל לפתע יוסף מגלה שהטעות שנעשתה איתו, הקנאה, המכירה, כבר לא תקפה אצל בנימין והאחים לא מוכנים לוותר על בנימין הקטן. יהודה אומר ליוסף כי עבדך ערב את הנער...ישב נא עבדך תחת הנער עבד לאדוני, והנער יעל עם אחיו.. כי איך אעלה אל אבי, והנער איננו איתי אלו אמירות מאוד מאוד משמעותיות שמלמדות עד כמה יהודה מוכן להקריב בשביל בנימין, אבל משפט המפתח בפרשה, נמצא דווקא בהגדרה של יהודה ליחסים בין האבא יעקב לבנימין".


כדי לשכנע את יוסף שלא לעצור את בנימין, הוא מסביר ליוסף על היחסים בין יעקב לבן הקטן – ולמעשה היחסים בתוך המשפחה – ואומר לו "ועתה כבואי אל עבדך אבי, והנער איננו איתנו ונפשו קשורה בנפשו. נפשו קשורה בנפשו! איזה משפט, איזה עוצמה! נפשו קשורה בנפשו, זו מסירות הנפש. זה אומר השקעה, זה אומר הקרבה, זה אומר דבקות, זה אומר לתת את הנשמה ואת הלב. נפשו קשורה בנפשו זו המהות של כל היותנו כעם וכמדינה; הערבות ההדדית, האחווה, הדאגה לכל אחד ואחת, המסירות וההקרבה לכל אחד ואחת, כשכולנו ביחד חבורה אחת. ואם יש סמל להקרבה ולמסירות נפש בשביל האחר זה המשרד הזה וכל הגופים והארגונים שנמצאים כאן".

"שוטרי משטרת ישראל והיחידות המיוחדות שמוסרים נפש ומסכנים את עצמם למען כולנו ועומדים בחזית המאבק בטרור, בפשיעה, באלימות, במבצעים הירואיים והקרבה עצומה. לוחמי משמר הגבול והיחידות המיוחדות שנמצאים שם תמיד ששומרים עלינו תמיד, במחסומים, בערים המעורבות, ובכל מקום שצריך, בהקרבה אין סופית וגבורה גדולה. לוחמי האש, שמסכנים את עצמם כדי להציל חיים, לכבות שרפות, ועושים את הלא יאמן תוך חירוף נפש. אנשי שירות בתי הסוהר שמרחיקים מהחברה את מי שמסוכן ונאלצים להתמודד עם אתגרים ומשימות לא פשוטות בתנאים מאוד מאוד מסובכים. אנשי הרשות להגנת עדים שמאפשרים לצדק להישמע והחשיבות שלהם לניהול הליך ולמלחמה בפשע לא תסולא בפז. אנשי הרשות הלאומית לביטחון קהילתי שעוסקים במפעל חיים לחינוך והסברה נגד האלימות".

"החוט השני המשותף ששזור בין כולכם זה נפשו קשורה בנפשו! ההשקעה המסירות האהבה וההקרבה האין סופית. ביום, בלילה, בימות החמה ובכפור – תמיד תמיד אתם שם בשביל כולנו - כל עם ישראל. ואם כבר מדברים על השקעה למען המדינה, ודאי שיש כאן המקום לציין את השר היוצא. היו בינינו לא מעט מחלוקת בשנה האחרונה אבל על דבר אחד נדמה לי שאין מחלוקת, על ההשקעה שלך למען המדינה והשירות גם הציבורי וגם הצבאי שעשית בהקרבה ובמסירות במשך שנים רבות. חברים. הערבות ההדדית גורמת לנו לא להישאר במקום אלא לרצות להתקדם ולחזק כל הזמן את הרגשת הביטחון האישית של כל אדם במדינת ישראל. שכל אחד יוכל לצאת מהבית בבוקר בלי לפחד ולחזור הביתה בביטחה".

"ערבות הדדית זה לדאוג לשקט ברחובות, להילחם במשפחות הפשע, באלימות, בבריונות, ולעשות סדר בנגב, בגליל, וכן – גם באום אל פאחם וברהט, שהתושבים בערים הללו סובלים לא פחות. ערבות הדדית זה לדאוג לכולם, דתיים וחילונים, אנשי הכפר והעיר, יהודים, דרוזים, נוצרים צ'רקסים ומוסלמים – כל מי שנאמן למדינת ישראל, אני איתו. ערבות הדדית היא להסתכל למשפחות נפגעי הטרור בעיניים- ולדעת שעושים כל מה שניתן כדי לעצור את תנאי הקייטנה והאוכל המשובח שמחבלים רצחניים מקבלים בבתי הכלא. ערבות הדדית היא לשמוע את לוחמי האש בשטח, לפתור בעיות ולקדם את המערך מציל החיים הזה. ערבות הדדית היא לשפר את היכולות ואני יודע שהרבה מזה תלוי בכוח האדם ובתקציבים ואנחנו הולכים להשקיע בזה רבות".

"רק אתמול ראיתי סרטון מעיר דוד שם מחבלים ירו זיקוקים וניסו לרצוח את אנשי כוחות הביטחון שלנו. ליבי יצא לכוחות שמסכנים את חייהם בשבילנו, וברור לי שהתגובה חייבת להיות חריפה וחדה. שיהיה ברור לכל מי שרוצה לפָגֵעַ, שהוא ימצא שכוחות הביטחון שלנו עוצמתיים וממוקדים ויודעים לשמור על עצמם, ושיהיה ברור שאיש כוחות הביטחון שמגן על חייו מקבל גיבוי מלא לזה. חשוב לי לנצל את הבמה הזאת כדי לומר לכם שוטרים, לוחמים, וכל מי שנלחם בטרור. כל מחבל שיבקש לפגוע בכם – דמו בראשו, ואני אתן לכם את כל הגיבוי במלחמה הזאת. הגיבוי הזה הוא לא רק עבורכם, אלא בשביל הילדים והמשפחות של כולנו, שמגיע להם להסתובב כאן בבטחה".

"ואם כבר מדברים על ילדים ומשפחה, אני רוצה להודות לאהובתי היקרה, בת הברית שלי, שהלכה איתי במדבר בארץ לא זרועה, שמגדלת את ילדינו במסירות אין קץ, ולצד זאת שותפה שותפות של אמת בכל מה שאני עושה. בלעדייך לא הייתי מגיע לרגע הזה. אני רוצה להודות לאחי שי, לחמי וחמותי ציון ואסתר נמרודי, ולילדים המתוקים שלי: שובאל צדוק, הלל שושנה, אמונה אסתר, שירה חדשה, דוד ציון ואורי צבי שפחות רואים את אבא, ועכשיו יראו אותו עוד פחות, אבל גם הם מבינים, שזה למען בטחון אזרחי מדינת ישראל. אני רוצה להודות לשותפיי לדרך חבריי לסיעה, ואחרון אבל תמיד תמיד ראשון: הקדוש ברוך הוא, מלך מלכי המלכים שנתן לי את כל האור והטוב, והיום את היכולת הגדולה לעשות, לשנות, ובעזרת השם גם להצליח".

 

חילופי שרים איתמר בן גביר עמר בר לב המשרד לביטחון פנים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד