כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מינוי מקצועי

שגריר ישראל: "אני מייצג את מדינת ישראל"

שגריר ישראל בארגנטינה בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' מספר על התפקיד החדש. מתייחס להחלפת הממשלה, לאיומי חיזבאללה בארגנטינה, העברת השגרירות הארגנטינאית לישראל, והפעילות בתוככי הקהילות היהודיות

השגריר לצד ד"ר עמוס לינצקי ומר גבי גורינשטיין
השגריר לצד ד"ר עמוס לינצקי ומר גבי גורינשטיין צילום: באדיבות המצלם

יחסי ארגנטינה ישראל מוסדו לראשונה במאי 1949, בזמן ההצבעה בעצרת הכללית של האו"ם על הקמת מדינת ישראל, נמנעה ארגנטינה מלהצביע בעד או נגד. ב-31 במאי 1949 כוננו שתי המדינות יחסים דיפלומטים רשמיים ושגרירויות נפתחו בבואנוס איירס ובתל אביב. שגריר ישראל בארגנטינה, אייל סלע, דיפלומט ותיק ומוערך בשירות משרד החוץ במשך 35 שנים, מתייחס בראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים' על התפקיד החדש. החלפת הממשלה, איומי חיזבאללה בארגנטינה, העברת השגרירות הארגנטינאית לישראל, והפעילות בתוככי הקהילות היהודיות.

עוד מעט יהיה שנה לתפקיד שלך בארגנטינה, האם יש שיתופי פעולה של השגרירות עם הקהילות היהודיות ובאיזה תחומים?

התחלתי את שירותי כשגריר ישראל בארגנטינה לפני 5 חודשים, לכאן הגעתי עם משפחתי לשליחות החמישית שלנו. הקהילה היהודית בארגנטינה היא הגדולה באמריקה הלטינית, מונה כ-180 אלף איש, ובין הקהילות היהודיות בעולם היא הקהילה החמישית בגודלה וחשיבותה למדינת ישראל רבה.

כבר מיומי הראשון בתפקיד התחלתי לקיים פגישות עם גורמים מהקהילה היהודית: נשיאי הקהילות השונות, נשיאי ארגונים, בעלי תפקידים וכן פעילים בולטים בקרב הקהילה. התרשמתי מהיותה קהילה ציונית מאוד ומגוונת, אשר שומרת ומחנכת לערכים של אהבת הארץ והמדינה. שמחתי לפגוש קהילה סולידרית ופעילה, שפועלת ללא לאות על מנת לשמר את החיים היהודיים בתפוצות, חיי קהילה וסיוע לזולת.

השגריר עם נשיא סיעת ארץ הקודש מההסתדרות הציונית העולמית הרב פסח לרנר, ועם הרב אליהו המרה, נשיא ועד הקהילות היהודיות במדינות דרום אמריקה.

בהתאם למדיניות מדינת ישראל, כבר בשנת 1949 אחד מהיעדים שהכריז עליו משרד החוץ היה לשמר את הקשר עם יהודי התפוצות, ואנו פועלים מאז ועד היום בהתאם לכך. השגרירות רואה בכך אחד מיעדיה החשובים, ומלבד פיתוח הקשרים האישיים והמעורבות והשתתפות בפרויקטים ואירועים של הקהילה, אנו פועלים גם לקידום פרויקטים משותפים, בתחומים שונים: ערכי ציונות, חינוך, חוסן, פיתוח מנהיגות, עבודה עם דור העתיד וכדומה.  

השנה קיימנו סמינר מנהיגות צעירה בשיתוף פעולה עם הסוכנות היהודית ל-25 צעירים ביבשת אמריקה הלטינית שהמטרה היא לעודד ולפתח את דור המנהיגים הבא של הקהילות, ובו השתתפו 5 צעירים ארגנטינאים מוכשרים מאוד. בנוסף, ארגון הגג של המועדונים היהודיים קיים יחד עם תנועת מכבי העולמית סמינר מנהיגות צעירה בנובמבר האחרון, בו נכחו כ-25 צעירים ארגנטינאים, ולנו בשגרירות היה חלק בתכנים.

בשנה שעברה בתקופת הקורונה קיימנו קורס לבניית חוסן קהילתי יחד עם הסוכנות היהודית לגורמים הרלוונטיים בקהילה וכן בכל שנה אנו מארגנים בשת"פ עם ארגון האמי"ה קורס יוקרתי ואיכותי למנהיגות קהילתית באוניברסיטת סאן אנדרס בבואנוס איירס. מדובר על קורס שנבנה במיוחד לצרכים של הקהילה ויצאו ממנו כבר מעל 50 בוגרים. דוגמה נוספת היא החשיבות שאני מוצא בשימור הקשר עם הקהילות מחוץ לעיר הבירה, בייחוד בחגים, ובהתאם לכך בראש השנה ביקרה דוברת השגרירות ברוסריו, שם ציינה את החג עם הקהילה וביקרה בכל ארבעת בתי הכנסת בעיר, כמו כן במרכזים החברתיים. אני גם ביקרתי בסוכות את הקהילה הקטנה בפרובינציית סאן חואן וזכיתי לכבוד לברך על ישיבה בסוכה ועל ארבעת המינים. בחנוכה הדלקנו נרות בחנוכיה המרכזית של חב״ד ובנוספות. אלו רק חלק מהדוגמאות של הפרויקטים שמקיימת השגרירות עם ובשביל הקהילה היהודית.

דבר חשוב נוסף, אנו עומדים בקשר הדוק מול וועד החינוך של קהילת AMIA, וארגון הגג של בתי הספר היהודיים, FEJA, וזאת מתוך הבנה כי לרשת החינוך היהודי יש חלק משמעותי בשימור החיים היהודיים בתפוצות. השגרירות פעלה ותמיד תפעל בקשר הדוק עם הקהילה, אנו מעורבים בהישגיהם, באתגריהם ובקשיים שלהם, ומנסים ללוות אותם ולסייע ככל שניתן מול האתגרים בהם הם נתקלים.

אירוע גדול של הקהילות היהודיות

האם נתקלת באנטישמיות במהלך השנה האחרונה?

ראשית חשוב לומר כי ארגנטינה היא אינה מדינה אנטישמית, אך יש בה מקרי אנטישמיות. למעשה ארגנטינה היא חברה מלאה בארגון ה-IHRA, הברית הבינלאומית לשימור זיכרון השואה. מספר רב של פרובינציות ומוסדות אימצו את ההגדרה של אנטישמיות החל משנת 2020. ההגדרה מהווה כלי עבודה חשוב במאבק באנטישמיות, ואנו מברכים את ארגנטינה על עשיית שימוש רחב בה ויישומה. לפי הנתונים שאנו רואים משנת 2022, קיימת עלייה קלה בהתבטאויות אנטישמיות ברשתות החברתיות וכן בהתבטאויות ברחוב, בין שכנים למשל.

אנטישמיות מבחינתי זהו קו אדום, ובאם אהיה עד למקרה אנטישמי אפעל לגנותו ולמיגורו. בשנה שעברה פעלה השגרירות מול אוניברסיטה מסוימת בה אחד המרצים התבטא באופן אנטישמי. לאחר פניית השגרירות האוניברסיטה פרסמה התנצלות והודיעה כי המרצה כבר אינו חלק מהסגל האקדמי שלה. השגרירות תמשיך באותו הקו ולא תגלה סובלנות כלפי התבטאויות שנאה.

הרב יצחק ענתבי סאקה, הרב הראשי של העדה הספרדית בבואנוס איירס

התחלת אצל לפיד ואתה ממשיך עם נתניהו, האם תמשיך כרגיל או תפרוש כמו השגרירה בצרפת?

אני עובד משרד החוץ, דיפלומט מקצועי מזה יותר מ-32 שנים, תחת מספר ראשי ממשלה, עובד ומשרת ציבור. להבדיל משגריר במינוי פוליטי, שגרירים מקצועיים אינם נוטים להתחלף כאשר מתחלפות הממשלות, אנו מייצגים את המדינה ללא קשר לזהות הממשלה או העומד בראשה. אני שמח וגאה לייצג את המדינה שלי בנושאי חוץ מול המדינה אליה אני נשלחתי.  

שגריר ישראל אייל סלע במשרדו

ארגנטינה עם היסטוריה עצובה בכל הנוגע לטרור פלסטיני או חיזבאללה, במיוחד לאחרונה הסיפור של המטוס האיראני שקורקע בארגנטינה. האם ישנם חששות מפיגועים והאם היו הנחיות מיוחדות לאחר גילוי צוות המטוס האיראני שקורקע?

בארגנטינה התרחשו שני פיגועים נוראיים, הראשון נגד שגרירות ישראל בארגנטינה ב- 17/3/1992, בו נרצחו 29 קורבנות ביניהם 4 ישראלים, דיפלומטים ונשות דיפלומטים, והיתר מלאומים שונים: ארגנטינאים, בוליביאנים, אדם אחד מאורוגואי ואחד מאיטליה. בנוסף, נפצעו בו מעל 240 אזרחים. הפיגוע השני אירע שנתיים אחר כך, נגד בניין האמי"ה, ב- 18.7.1994 ובו נהרגו 86 בני אדם ונפצעו מאות. שני הפיגועים בוצעו על ידי חיזבאללה ובמעורבות של איראן, הן מבחינת תכנון והן מבחינת מימון. דוחות המוסד שפורסמו לציבור ביולי 2022 מראים כי חומייני עצמו בחר את היעד במקרה של הפיגוע של האמי"ה.

הפיגועים הם חלק מהזיכרון הקולקטיבי של ארגנטינה, ובשני המקרים כל שנה מתקיימים אירועי הנצחה וזיכרון, במקרה של השגרירות בנוכחות תמידית של נציגים ונציגות מטעם הממשלה הארגנטינאית.

שגריר ישראל באירוע בקהילה היהודית

כשליחים של מדינת ישראל אנו תמיד מהווים יעד לטרור, בכל מדינה שהיא, ולכן בדרך כלל נוקטים באמצעי זהירות שונים. חשוב לציין כי בשנת 2016 ארגנטינה הכניסה את ארגון החיזבאללה לרשימת ארגוני הטרור, דבר חיוני מאוד למאבק לשיתוף פעולה בין מדינות במאבק בטרור, ומדינת ישראל מברכת על כך. גם במקרה של המטוס הוונצואלני, ארגנטינה נקטה במספר פעולות כולל מעצר של נוסעי המטוס והובילה חקירה בנושא.

האם יש דיבורים או ניסיונות לשכנע את הארגנטינאים להעביר את השגרירות שלהם לירושלים?

שיתוף הפעולה בין ישראל וארגנטינה הינו רחב ומשמעותי, ולמעשה הקשרים בין המדינות משגשגים. אחד מההישגים הגדולים של השנה היה משלחת בראשות שלושה שרים מארגנטינה: שר הפנים, שר המדע ושר החקלאות, וכן 7 מושלים של מחוזות שונים (חלקם גדולים יותר ממדינות באירופה למשל). נושא המשלחת היה ניהול מים, שם למדו על משק המים הישראלי, ניהול מים ומחזור מים, סוגיות שמאתגרות את ארגנטינה ורלוונטיות למדינות רבות בעולם. בעקבות משלחת זו נחתם הסכם בין חברת מקורות לחמישה מחוזות, שכולל טכנולוגיות ישראליות והכשרה בתחום ניהול המים. ארגנטינה מכירה בנכסיות הישראלית באופן כללי ובעיקר בנכסיותה בכל הקשור לאתגרים הגלובליים של קיימות: ביטחון מזון, ניהול מים, איכות סביבה וכדומה.

בעניין העברת השגרירות של ארגנטינה לירושלים, אנו תמיד מדגישים את היות ירושלים בירת מדינת ישראל, וככזו חשוב שהשגרירויות, כולל זו של ארגנטינה, ישכנו בבירתנו. עד כה הדבר לא קרה, אנו נמשיך ונעלה את הנושא.

שגריר ישראל ארגנטינה קהילות יהודיות אנטישמיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד