כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
ישוחח עם לברוב

שר החוץ כהן: "לא ימונה מי שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית"

שר החוץ החדש, אלי כהן, נפגש היום עם עובדי משרד החוץ בארץ ובנציגויות ישראל ברחבי העולם. בנאומו הראשון במשרד החוץ אמר: "כמו בכל שנה, גם הקיץ יהיה סבב מינויים לתפקידים דיפלומטיים ברחבי העולם. דבר אחד בטוח - לא ימונה אף אחד שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית"

שר החוץ כהן: "לא ימונה מי שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית"
השר הנכנס עם השר היוצא צילום: דוברות משרד החוץ

שר החוץ החדש אלי כהן הבהיר בנאומו הראשון במשרד החוץ: כי "לא ימונה אף אחד שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית" וזאת בתגובה למינויי הממשלה הקודמת.  עוד אמר כהן: "אני רואה בכניסתי לתפקיד שר החוץ זכות גדולה ושליחות, לאור החשיבות של מדיניות החוץ לביטחון ולחוסן הלאומי של מדינת ישראל. שירות החוץ הישראלי הוא בין המאתגרים, אם לא המאתגר ביותר ביחס למדינות אחרות בעולם. בתפקידי הקודמים פעלתי לקדם את הסכם השלום עם סודן כשר המודיעין, והסכמי סחר חופשי כשר הכלכלה. כשר החוץ, אפעל להמשך קידום מעמדה של ישראל בעולם, חיזוק היחסים הבין לאומיים, וכינון יחסים דיפלומטים עם מדינות נוספות".

לגבי הקשרים עם ארה"ב אמר: "כמו בעבר, כך יהיה גם בעתיד - בראש סדר העדיפות שלנו יהיו היחסים האסטרטגיים עם בת בריתנו הקרובה ביותר - ארצות הברית. אין תחליף ליחסי ישראל-ארה"ב. זוהי שותפות אסטרטגית ארוכת טווח המבוססת בראש ובראשונה על ערכים משותפים וכן גם על אינטרסים שאנו חולקים. שמחתי לקבל ביום הראשון לתפקידי את שיחתו של שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס, ידיד ואוהב ישראל, אחר הצהריים אשוחח עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, להבטיח המשך שיתוף הפעולה האסטרטגי בין המדינות".

לגבי אירופה אמר: "האתגרים בהם ניצבת אירופה בצד הבטחוני והאנרגטי ממצבים את ישראל כשחקן מפתח. זוהי הזדמנות להעמיק את הקשר עם מדינות אירופה ולחזקו בהשוואה לשנים האחרונות. מחר, אני צפוי לשוחח עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, ובהמשך עם שרי חוץ נוספים באירופה, ובחודש פברואר אני וצוות המשרד נשתתף בוועידה הביטחונית המרכזית במינכן".

לגבי הסכמי אברהם אמר: "הם שינו באופן דרמטי את פני המזרח התיכון. רק בשנה החולפת, היקפי המסחר בין ישראל לבין מדינות הסכמי אברהם חצו את רף העשרה מיליארד שקלים, מעבר לתרומה הכלכלית, ישנה תרומה ביטחונית משמעותית מאוד למדינות המעורבות וכן לחיזוק היציבות האיזורית. בשבוע הבא מתוכננת פגישת עבודה של מנכ"לי משרדי החוץ באבו דאבי לקראת פסגה נוספת של שרי החוץ המתוכננת למרוקו בחודש מרץ הקרוב. לאור התרומה האדירה של הסכמי אברהם למדינות שלקחו חלק, הרחבת ההסכמים למדינות נוספות זה לא שאלה של אם, אלא מתי.

לגבי אוקראינה אמר: "בסוגיית רוסיה אוקראינה נעשה דבר אחד בוודאות, פומבית - נדבר פחות. נכין התייחסות מפורטת של משרד החוץ לקבינט ע"מ לגבש מדיניות אחראית. בכל מקרה- הסיוע ההומניטרי המשמעותי לאוקראינה- יימשך".

לגבי הקשר עם יהדות התפוצות אמר: "למדינת ישראל יש תפקיד מרכזי בשיח עם הקהילות היהודיות ברחבי העולם. הדיפלומטים הישראלים הם אלו שנמצאם שם ביחד עם הקהילות וממלאים תפקיד מפתח למול האנשים והארגונים היהודים, ומובילים בנוסף את המלחמה בתופעת האנטישמיות הגוברת".

לגבי האיומים מצד איראן אמר: "מדינת ישראל היא המדינה היחידה בקרב חברות האו"ם שחברה אחרת בארגון קוראת להשמדתה. ישראל מחויבת למניעת השגת יכולות גרעיניות צבאיות בידי איראן בכל דרך. על רקע תמימות הדעים הבינ"ל שהסכם הגרעין עם איראן אינו רלוונטי יותר, נתרכז, לצד העצמת יכולות ביטחוניות עצמאיות לכל תרחיש, בניסיון לגבש חזית בין לאומית במניעת הגרעין האיראני. פעולות איראן אינן באות לידי ביטוי רק בשאיפתם להשיג נשק גרעיני, הן באות לידי ביטוי גם בפרויקט הטילים ארוכי הטווח, כטב"מים ומימון טרור בינ"ל. על מדינות העולם להפסיק לטמון את ראשן בחול".

לגבי הפלסטינים אמר: "הצביעות הפלסטינית באה לידי ביטוי גם במהלך ההצבעה באו"ם בשבת האחרונה. שכן ב-75 השנים האחרונות הפלסטינים דחו כל הסדר לשלום שהוצע. הניסיונות הפלסטינים לפגוע בישראל בזירה הבינ"ל ייגבו מהם מחיר וירחיקו את פתרון הסכסוך. חשוב לציין שמרבית מדינות העולם התנגדו או לא השתתפו בהצבעת האו"ם, בין היתר הודות לפעילות המאומצת של משרד החוץ. מי שצריך לעמוד לדין הם ההנהגה הפלסטינית שהיא המקום היחיד בעולם שנותן תגמול לרוצחי יהודים רק בשל יהדותם. על הקהילה הבינ"ל להעביר מסר ברור להנהגה הפלסטינית - די להסתה במוסדות החינוך ומימון רוצחי יהודים".

השר התייחס לשביתה במשרד החוץ בשנה האחרונה; "במהלך השנה האחרונה סבל המשרד מסכסוך עבודה חריף שפגע בתפקודו. אני מתכוון ללמוד את הסוגייה ולסייע בגיבוש פתרון ראוי וצודק. אפעל שמה שהיה בשנים האחרונות - לא יהיה. משרד החוץ יחזור ליזום ולהוביל, כפי שנהגתי לעשות גם במקומות אחרים בהם הייתי בעבר. לאחר פגישותיי הראשונות עם עובדי המשרד ויכולותיהם - אין לי ספק שאכן כך יהיה. כמו בכל שנה, גם הקיץ יהיה סבב מינויים לתפקידים דיפלומטיים ברחבי העולם. דבר אחד בטוח - לא ימונה אף אחד שלא מכיר במדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית".

לסיום אמר: "ארצה לסיים את דברי עם תפילה מתהילים, "השם עוז לעמו ייתן, אדוני יברך את עמו בשלום".

 

 

 

 

 

אלי כהן משרד החוץ שגרירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד