כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
חמאס נמנע מאיום בירי

גינויים בעולם לעליית בן גביר להר הבית: "פרובוקציה חסרת תקדים"

עלייתו של השר איתמר בן גביר להר הבית הסתיימה ללא אירועים חריגים. עם זאת, המדינות הערביות ובהן ירדן, סעודיה, מצרים, ואיחוד האמירויות גינוי. ארגון חמאס גינה, אך נמנע לאיים בירי על ישראל. שגריר ארה"ב: "פעולות שמפרות את הסטטוס קוו אינן מקובלות עלינו"

גינויים בעולם לעליית בן גביר להר הבית: "פרובוקציה חסרת תקדים"
בן גביר בהר הבית צילום: מנהלת הר הבית

משטרת ירושלים ממשיכה לפעול לאורך כל היום בכוננות מוגברת למרות שעלייתו הבוקר (שלישי) של השר לביטחון לאומי ח"כ איתמר בן גביר להר הבית הסתיימה ללא אירועים חריגים. גם בשעות האחרונות נשמר השקט במזרח ירושלים, וכל ביקורי הבוקר בהר הבית התנהלו כסדרם.

עם זאת, העלייה של בן גביר להר מעוררת מיני סערה בעולם. שגריר ארה"ב בישראל טום ניידס הגיב בחריפות: "היינו מאוד ברורים בשיחות עם ממשלת ישראל - פעולות שמפרות את הסטטוס קוו באתרים הקדושים אינן מקובלות עלינו".

משגרירות צרפת בישראל נמסר בתגובה לעלייתו של בן גביר להר הבית: "צרפת מזכירה את זיקתה המוחלטת לשימור הסטטוס קוו במקומות הקדושים בירושלים. כל פעולה שמטרתה הטלת ספק בו כרוכה בסכנת הסלמה ויש להימנע ממנה".

משרד החוץ של ערב הסעודית גינה את עלייתו של בן גביר: "פעולות פרובוקטיביות של מי שהסתער על אל-אקצא". גם ירדן, האחראית בפעול על הר הבית, הוציאה הודעת גינוי לבן גביר. בהצהרה רשמית של משרד החוץ נכתב: "ירדן מגנה בחריפות הגדולה ביותר את הסתערותו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על מסגד אל-אקצא".

גם איחוד האמירויות גינתה בחריפות את העלייה של השר לביטחון לאומי להר הבית, "תחת חסות הכוחות הישראליים" ובמקביל פורסם כי ביקורו הצפוי של ראש הממשלה נתניהו במדינה - נדחה.

בהצהרה, משרד החוץ חזר על עמדתו הנחרצת לגבי הצורך "לספק הגנה מלאה למסגד אל-אקצא ולבלום הפרות חמורות ופרובוקטיביות המתרחשות בו". כמו כן, הדגיש המשרד את "הצורך לכבד את תפקידה של הממלכה ההאשמית ירדן על המקומות הקדושים וההקדשים בהתאם לחוק הבינלאומי ולמצב ההיסטורי, ולא לפגוע בסמכותם של מינהל ההקדשים בירושלים ואל אקצא".

המשרד קרא לרשויות הישראליות "לקחת אחריות לצמצום ההסלמה וחוסר היציבות באזור. ולתמוך בכל המאמצים האזוריים והבינלאומיים לקידום תהליך השלום במזרח התיכון, לשים קץ למהלכים לא חוקיים המאיימים על פתרון שתי המדינות ולהקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות 1967 עם מזרח ירושלים כבירתה".

משרד החוץ הקטארי הצטרף למצעד הגינויים גינויים, ובהודעה מטעמו נכתב: "מגנים בחריפות את פלישתו של השר לביטחון לאומי למסגד אל-אקצא ומזהירים מפני מדיניות ההסלמה שנוקטת הממשלה הישראלית בשטחים".

ממשרד החוץ המצרי נמסר כי "מצטערים על העלייה של השר לביטחון לאומי, בן גביר, להר הבית". עוד נאמר בהודעה כי מצרים מתנגדת לחלוטין לצעדים חד צדדיים שנוגדים את הסטטוס קוו המשפטי וההיסטורי בירושלים והיא הזהירה מההשלכות של הצעדים האלה על הביטחון היציבות בשטחים הפלסטיניים ובאזור וגם על עתיד תהליך השלום. מצרים קראה לכל הגורמים לשמור על איפוק ולנהוג באחריות ולא לבצע צעדים שיחמירו את המצב.
משרד החוץ הפלסטיני פרסם גם הוא הודעה תקיפה, בה נכתב: "אנחנו מגנים בחריפות את הפלישה של בן גביר הקיצוני למסגד אל-אקצא ורואים בה פרובוקציה חסרת תקדים ואיום חמור. נתניהו נושא באחריות ובהשלכות לכך בזירת הסכסוך ובאזור".

הפלגים הפלסטיניים בעזה התכנסו לישיבת חירום שבסיומה תקפו: "פלישת בן גביר לאל-אקצא היא הסלמה ופרובוקציה מסוכנת לעמנו הפלסטיני. יש להיזהר מפני מלחמת דת באזור. אנחנו קוראים לרשות הפלסטינית להפסיק את התיאום הביטחוני מיד ולעמנו בגדה – להסלים את העימות עם הכיבוש הציוני בהגנה על אל-אקצא"

גם ארגון הטרור חמאס פרסם גינוי לעליית בן גביר, אך לא איים בירי: "הפשע של השר בן גביר בפלישה למסגד אל-אקצא הוא המשך של תוקפנות הציונים נגד המקומות הקדושים. מסגד אל-אקצא היה ויישאר פלסטיני, ערבי ומוסלמי, ושום פשיסט לא יכול לשנות עובדה זו. עמנו ימשיך להגן על המקומות הקדושים, על מסגד אל-אקצא ועל מאבקו לטהר אותו מטינופת הכיבוש".

 

 

 

הר הבית איתמר בן גביר חמאס הרשות הפלסטינית ירדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד