כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
בקרוב בישראל?

ביפן מציעים תמריץ כספי למי שעוזב את עיר הבירה

הממשלה ביפן מגבירה את התמריצים כדי לפתות אנשים לעבור לאזורים 'לא אופנתיים' שנפגעו מהזדקנות והצטמקות אוכלוסיות. היפנים מתמודדים עם צפיפות גדולה בבירה, והם מקווים שהתמריץ יוציא אנשים מהעיר לעבר הפריפריה

ביפן מציעים תמריץ כספי למי שעוזב את עיר הבירה
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: unsplash

ממשלת יפן מציעה מיליון יין (7,500 דולר) לילד למשפחות שעוברות מטוקיו הבירה לפריפריה, בניסיון להפוך את הירידה באוכלוסייה באזורים רחוקים, מהלך שאולי אפשר ליישם גם בישראל.

התמריץ מהווה עלייה דרמטית מדמי ההעברה הקודמים של 300,000 יין, על פי דיווחים בתקשורת היפנית, הסכום עלה, כחלק ממאמץ להחיות עיירות וכפרים שנמצאות בדעיכה. למרות שאוכלוסיית טוקיו ירדה בפעם הראשונה בשנה שעברה, מגמה המיוחסת בחלקה למגפת הקורונה - קובעי המדיניות מאמינים שיש לעשות יותר כדי להוריד את צפיפות האוכלוסין בעיר ולעודד אנשים להתחיל חיים חדשים באזורים "לא אופנתיים" של המדינה. האזורים נפגעו מהזדקנות, התכווצות אוכלוסיות ומהגירה של צעירים לטוקיו, אוסקה וערים גדולות אחרות.

כדי לקבל את ההטבות, משפחות חייבות לעבור מחוץ לאזור טוקיו, אם כי חלקן עשויות לקבל את הכסף אם יעברו לאזורים הנמצאים בגבולות העיר, כך דיווחה סוכנות הידיעות Kyodo, בציטוט גורמים רשמיים.

כ-1,300 עיריות - כ-80% מכלל הרשויות - הצטרפו לתוכנית, בתקווה לנצל את השינוי בגישה הציבורית לאיכות חיים שתפס תאוצה במהלך המגיפה, כאשר עובדים נוספים גילו את היתרונות של עבודה מרחוק.

עם זאת, משפחות שמקווות לקבל תשלום קל לפני החזרה לבירה יתאכזבו. הן חייבות לגור בבתיהם החדשים לפחות חמש שנים ואחד מבני הבית חייב להיות בעבודה במקום, או לפתוח עסק חדש. מי שיעזוב לפני שחלפו חמש שנים יצטרך להחזיר את המזומן.

גורמים רשמיים מקווים שהסכומים הנדיבים המוצעים יעודדו משפחות עם ילדים עד גיל 18 להחיות אזורים ולהקל על הלחץ בטוקיו רבתי, המטרופולין הגדול בעולם עם אוכלוסייה של כ-35 מיליון תושבים.

הממשלה מקווה ש-10,000 אנשים יעברו מטוקיו לאזורים כפריים עד 2027. אוכלוסיית הכלכלה השלישית בגודלה בעולם סבלה מנפילה שיא של 644,000 בשנים 2020-2021, על פי נתוני הממשלה. הוא צפוי לצנוח מ-125 מיליון הנוכחיים ל-88 מיליון ב-2065 - ירידה של 30% תוך 45 שנים.

יפן עיר הבירה טוקיו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד