כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024
זו הסיבה

בקשת הבנק לפתוח בהליך כינוס על דירתה של חייבת נדחתה

רשם לשכת ההוצאה לפועל בבאר שבע, איל רוזין, דחה בקשת בנק לפתוח בהליך כינוס על דירתה של חייבת החולה בסכיזופרניה בשל עמידתה בצו התשלומים השוטף

בקשת הבנק לפתוח בהליך כינוס על דירתה של חייבת נדחתה
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

רשם ההוצאה לפועל מלשכת באר שבע, איל רוזין, דחה לאחרונה בקשתו של בנק למנות את בא כוחו ככונס נכסים בנכס בבעלותה של החייבת, החולה בסכיזופרניה, בשל עמידתה בצו התשלומים השוטף.

"הליך כינוס נכסים, הינו הליך יקר, הליך ארוך הליך שבנסיבות המקרה שבפני בו נדרש לפינוי לאם חד הורית חולת נפש עם שני קטינים – מדובר בהליך אשר יכול להביא לתוצאות קשות עבור החייב" הסביר רוזין את עמדתו.

בהחלטה נאמר, כי המדובר בפסק דין שניתן לטובתו של בנק שהעניק הלוואה לחייבת. נפתח תיק הוצאה לפועל על סמך פסק הדין ביום 16/8/2021 כאשר קרן החוב עומדת על סכום של 202,476 ₪;יתרת החוב נכון להיום עומדת בתיק ההוצאה לפועל על סך של 257,173 ₪".

עוד צוין בהחלטה, כי "החייבת נכה 50% לצמיתות מאז שנת 2011, וזאת עקב מחלת סכיזופרניה אם חד הורית לחמישה ילדים, מהם שניים קטינים; החייבת אינה עובדת, ולטענתה מתקיימת מקצבת הנכות של ביטוח לאומי ומקצבת הילדים של הביטוח הלאומי, וזהו תיקה היחיד של החייבת בהוצאה לפועל".

הזוכה הגישה כאמור בקשה למינוי כונס נכסים לדירת החייבת, וזו התנגדה וביקשה להימנע ממינוי כונס נכסים לדירה מהטעם שמדובר בדירת המגורים שלה ושל הילדים הקטינים. "הדירה ניקנתה לפני שנים על ידי אמה, כאשר אמה ידעה כי החייבת אינה מסוגלת לעבוד, והיא רכשה דירה זו מתוך דאגה לחייבת אשר יהיה לה מקום מגורים, לה ולנכדיה. טענותיה של החייבת נדחו, אולם חשוב להדגיש כי באותו השלב צו התשלומים אותו שילמה החייבת היה 300 ₪; בין לבין החייבת עתרה להגדלה והעלתה את התשלום החודשי ל- 1500 ₪ ולאחר מכן העלתה החייבת את סכום התשלום לסך של 3100 ₪ אשר משולם לתיק באופן קבוע – כאשר עד למועד מתן החלטה זו הופקדו 6 תשלומים כאלה מאז ה- 28/3/22.

הרשם התייחס בהחלטתו לעקרון המידתיות והדגיש, כי "עקרון המידתיות הינו עקרון יסוד במערכת המשפט הישראלית; עקרון זה בה להדגיש כי אין כל חובה לנקוט בהליך מחמיר כל עוד ניתן להשיג את התוצאה בהליך אחר, שחומרתו פחותה יותר". הרשם קבע, כי הליך כינוס נכסים אשר הוגש לתיק כבר בשלב בו עוד לא חלפו 3 חודשים מאז המצאת האזהרה בתיק. יתרה מכך, הליך כינוס נכסים, הינו הליך יקר, הליך ארוך הליך שבנסיבות המקרה שבפני בו נדרש לפינוי לאם חד הורית חולת נפש עם שני קטינים – מדובר בהליך אשר יכול להביא לתוצאות קשות עבור החייב. אולם גם עבור הזוכה, הליך זה הינו הליך יקר וארוך, וגם אם הוא צפוי להניב את תשלום התמורה בתיק, העלות לצדדים; על כן, מחובת רשם ההוצאה לפועל לבחון אם קיים הליך פחות נוקשה לגביית החוב".

עוד קבע הרשם, כי לאור תיקון 68 לחוק ההוצאה לפועל, קיימת סמכות לרשם ההוצאה לפועל לפרוס את החיוב החודשי של החייבת בחובות מעל 100,000 ₪ ב 3 שנים נוספות מעבר ל- 4 השנים המצוינות בסעיף 7 לחוק ההוצאה לפועל, וכי החייבת כבר הוכיחה בתקופה האחרונה כי היא יכולה לעמוד בצו תשלומים של 3100 ₪; "על כן, כאשר הוראות החוב מאפשרות לרשם ההוצאה לפועל לנקוט הליך פחות חמור מאשר פינוי החייבת מדירת מגוריה, אני סבור כי ניתן לחלק את החוב ל- 84 תשלומים חודשיים. חלוקה מעין זו תביא לחיוב חודשי של 3062 ₪ שהינו קצת פחות מהחיוב אותו משלמת החייבת כבר היום בתיק ההוצאה לפועל. הרשם הוסיף, כי בשלב זה וכל עוד החייבת משלמת את צו התשלומים כסדרו – לא ימונה כונס נכסים על דירת מגוריה" קבע את החלטתו.

 

הוצאה לפועל בנק חובות כונס נכסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד