כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
סיפור חיים מרתק

הסנדלר המיתולוגי שנודע כצדיק נסתר הלך לעולמו

הרב נפתלי בורנשטיין ז"ל מדמויות ההוד של ירושלים של למעלה ששימש כסנדלר המיתולוגי של שכונת בית ישראל ונודע כצדיק נסתר הלך לעולמו בשיבה טובה בגיל 96. הלווייתו היום בצהריים

הסנדלר המיתולוגי שנודע כצדיק נסתר הלך לעולמו
הרב נפתלי בורנשטיין ז"ל צילום: שלומי טריכטר, משפחה

ברוך דיין האמת: מירושלים מגיעה הבשורה על פטירתו בשיבה טובה של הרב נפתלי (נפתולע) בורנשטיין ז"ל, המוכר לכל מהסנדלרייה המיתולוגית בשכונת בית ישראל בירושלים והוא בן 96 בפטירתו.

ר' נפתלי בורנשטיין ז"ל נולד בשכונת בית ישראל ולמד בחיידר המקומי. לקראת מלחמת השחרור התגייס ל'הגנה' והשתתף בקרבות הקשים בגוש עציון.

בעת שלחם במנזר הרוסי נגד הירדנים והכנופיות הערביות שנעו לירושלים, נורה פגז אל העמדה שלו וידו התרסקה. הוא נמלט מהמנזר בדרך נס. "אמרתי למפקד שלא אוכל לגונן על עצמי בשל הפציעה הקשה, והוא אישר לי לסגת", שיחזר בעבר בראיון ל'שיחת השבוע' של חב"ד. הוא זחל רוב הדרך, כשסביבו שורקים הכדורים. "כשיצאתי מהמנזר, צעקו לי חיילים: 'נפתלי, יורים! הורד את הראש'". הוא הצליח להגיע למשואות יצחק, מתייסר מכאבי תופת. שם בישרו לו כי כמעט איש מהלוחמים במנזר לא נשאר חי. הפציעה הצילה למעשה את חייו.

אבל כאן הסיפור רק החל. לאחר נפילת הגוש נלקח, עם פצועים נוספים, למעצר במשטרת חברון. בהמשך הועברו לבית לחם ומשם לירדן. כל תחנה לוּותה בניסים רבים מספור. בחברון ראה שוטר גרמני: "השוטר נראה לי גרמני. החברים לא האמינו, אך כששמעו אותו מדבר גרמנית, אמרו לי שצדקתי. הוא דיבר בכעס, ואמר איך אנחנו, קומץ יהודים, מעזים להילחם נגד הערבים. 'הם יכולים לכסות אתכם ביריקות', התבטא הגרמני".

בשבי הירדני הוחזק תשעה חודשים, בתנאים קשים, שעליהם הוא מעדיף שלא להרחיב. בעסקת שבויים שוחרר עם עוד מאות שבויים מאז ציין את הנס מדי שנה. 

בהגיעו לפרקו נשא את רעייתו מרת רחל בורנשטיין ע"ה בתו של הצדיק רבי מנחם מנדל בריכטא זצ"ל, מנקיי הדעת של ירושלים שנפטר בגיל 100.

היה בעל קורא ובעל תפילה בביהכנ"ס חב"ד בבית ישראל 50 שנה. שימש כבעל תפילה בסליחות ראשונות בשטיבלא'ך של בית ישראל 50 שנה. זקני בית ישראל יודעים להגיד על ר' נפתולע שהוא צדיק נסתר.

בשכונה היה מקובל שכל הברכות שלו התקיימו. גם אחרי שהוא עבר באחרית ימיו לבית אבות עדיין היו מגיעים אליו להתברך.

במשך 70 שנה היה הסנדלר המיתולוגי של שכונת בית ישראל בירושלים בסמוך לשטיבלא'ך וכונה ר' נפתולי בורנשטיין שכונה "פון די קלייט פון די שיך אין בית ישראל".

הסנדלרייה שכנה בחדרון ארוך וגבוה הסמוך לשטיבלא'ך בית ישראל. על קירו התנוססה תמונת מרן פוסק הדור הגרש"ז אויערבאך זצ"ל הגזורה מהעיתון של יום הסתלקותו ורבים מתושבי השכונה גדלו על דמותו. 

בעבר סופר כי היה מקרה הלכתי סבוך ונדיר בבית הדין של אגודת הרבנים בארה"ב, על יבם ללא רגל, כיצד תתבצע החליצה? אחרי דיון מעמיק הגיעו למסקנה שניתן לחלוץ ברגל הימנית הקטועה, והמנוח ר' נפתלי בורנשטיין הכין במיוחד עבורו נעל מיוחד לקטע הרגל ולאחר מכן החליצה נערכה בפלטבוש.

זכה והשאיר אחריו דור ישרים מבורך ילדים, נכדים, נינים ובני נינים ההולכים בדרך ישראל סבא. ילדיו - גדול מומחי הכשרות הרב שמואל בורנשטיין והרב יעקב בורנשטיין מאנשי ה'פעילים', חתניו - הרב יעקב פיש, הרב עזריאל קארפ והרב יוסף וויספיש. נכדו הגר"ש בורנשטיין ראש ישיבת עירים חברון אלעד.

מסע הלוויה היום בשעה 15:00 בצהריים מבית ההלוויות סנהדריה בירושלים להר המנוחות שם ייטמן.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

שכונת בית ישראל סנדלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד