ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
ארבל התפרץ נגד העותר

בג"ץ דן בסוגיית מינויו של דרעי לשר: "בשל רוב אפשר לסחור בכל דבר?"

בג"ץ דן בהרכב מורחב של 11 שופטים בעתירות שהוגשו נגד מינוי יו"ר ש"ס דרעי לשר. נציגו של דרעי טען כי במסגרת הסדר הטיעון אשתקד דרעי לא התחייב לפרוש מהחיים הפוליטיים - השופט חלק על דעתו | סגן השר ארבל התפרץ נגד אחד העותרים: "האובססיבי מפיץ נגדי שקרים". צפו

בג"ץ דן בסוגיית מינויו של דרעי לשר: "בשל רוב אפשר לסחור בכל דבר?"
הדיון בבג"ץ בסוגיית מינוי דרעי לשר צילום: Yonatan Sindel/Flash90

במשך שעות נמשך הבוקר (חמישי) הדיון בבג"ץ בהרכב מורחב של 11 שופטים שדנו בעניין מינויו של אריה דרעי לתפקיד שר בממשלה בשל הרשעותיו בעבר, כשבמרכז הדיון ניצבה השאלה החוקתית בתיקון חוק היסוד שכונה "חוק דרעי" ובשאלה הסבירות במינוי שר בהתייחס לדיון הקלון שלא קוים בשל ההליך העוקף את יו"ר ועדת הבחירות שאמור לקבוע האם חל קלון בעבירת המס בגינה הורשע דרעי בשנה שעברה.

הדיון נפתח עם נציג היועצת המשפטית לממשלה עו"ד הלמן שקבע כי לנוכח הפסיקה הקיימת לא ניתן עדיין לפסול חוק שהוא חוק יסוד, על אך שהוא הודה כי "אין ספק" שהמניעים לחקיקתו היו פרסונליים, וכדי להדגיש זאת השתמש בפתגם: "מה שנראה כמו ברווז והולך כמו ברווז - הוא ברווז". עם זאת, ציין הלמן כי "הכנסת היא גוף פוליטי, תמיד יש מניעים לחקיקה".

מהי "עילת הסבירות" שעשויה לפסול את השר דרעי

בשאלת הסבירות במינוי דרעי לשר הציג נציג היוע"משית את עמדתה לפיה "היא סבורה שבנסיבות העניין הכוללות המינוי בלתי סביר בצורה קיצונית. ראש הממשלה לא מוכן להעביר אותו מכהונתו ואנחנו מבקשים שבית המשפט יורה להעבירו מכהונתו". בהמשך תקפו כמה מהשופטים את העבודה שדרעי סירב ללכת בדרך המלך ולפנות תחילה ליו"ר ועדת הבחירות לדון בשאלת הקלון. למסקנה דרש נציג היועמ"שית כי בית המשפט יורה לראש הממשלה לבטל את מינויו של דרעי כשר.

כובד הדיון עמד בטענותיו של נציגי ראש הממשלה והשר אריה דרעי, שביקשו לדחות את העתירה ולאפשר לדרעי לכהן כשר. עו"ד ראבילו בשם ראש הממשלה הציג טענה לפיה מעל 2.3 מיליון בוחרים הצביעו למפלגות גוש הימין ביודעין כי דרעי יכהן כשר על אך הרשעתיו. השופטת דפנה ברק - ארז העירה על כך: "האם בשל רוב אפשר לסחור בכל דבר? לא אומרת שכך היו הדברים, אבל חס וחלילה אם יגידו שכתנאי להקמת ממשלה (יש) לתת פטור ממס לשר מסוים כי הבוחרים רוצים. האם הרוב יכול להכריע בעניין תוצאות הליך פלילי והנפקיות שלו?".

שאלת נוספת עליה התעקשו השופטים הייתה מדוע ראש הממשלה והשר דרעי נמנעו מפניה ליושב ראש ועדת הבחירות. תחילה טען עו"ד ראבילו כי התרחיש שתיארה הוא "מקרה קצה" שאינו נכון למקרה הנוכחי, וכי אם היה "חוסר סבירות קיצוני" במינוי – היה מצופה מהייעוץ המשפטי "שיגידו בזמן ולא אחרי המינוי". הוא הוסיף וטען כי אם למשל נתניהו היה ממנה סוס לתפקיד של שר, היועמ"שית הייתה "זועקת" נגד מינוי שכזה עוד לפני כניסתו לתוקף.

דברי ראבילו עוררו התנגדות מצידם של השופטים. כך, השופטת יעל וילנר תהתה אם ראש הממשלה בכלל פנה ליועמ"שית לבקש את עמדתה לפני מינוי דרעי, עוד ראבילו השיב: "יש דבר כזה שאלת קיטבג. הוא לא אמור לשאול כל דבר האם זה סביר או לא. היה על היועמ"שית לפנות אליו לפני המינוי ולהזהיר מחוסר סבירות קיצוני". הנשיאה חיות התערבה גם היא וציינה כי היועמ"שית אמרה לנתניהו כבר ב-17 בנובמבר שראוי לפנות ליו"ר ועדת הבחירות לכנסת כדי לברר את סוגיית הקלון של דרעי. "היה חודש ועשרה ימים לפעול על פי החוק ולפנות לוועדת הבחירות. אז עכשיו אדוני בא בטרוניה ליועצת שלא אמרה שזה לא סביר?", העירה הנשיאה.

דיון סוער נוסף היה בעת שטען נציג של דרעי, עורך הדיו נבות תל - צור, שתחילה השיב לביקורת על כל שהלקוח שלו, השר אריה דרעי לא בחר ללכת בדרך המלך ולפנות תחילה ליו"ר ועדת הבחירות, וזאת במענה לתהייה של הנשיאה חיות שאמרה, "החלטתם לא ללכת בנתיב הזה של לפנות ליו"ר ועדת הבחירות". תל צור השיב להם: "אני יכול להצטער שזה לא המסלול שנבחר, והמצב כרגע שזה לא נבחן. כרגע תוקן החוק".

עו"ד אליעד שרגא, אחד העותרים נגד מינוי דרעי. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

בהמשך ביקש עו"ד תל - צור להתעלם מעברו הפלילי, כיוון שהעבירות הישנות שלו כבר נמחקו, ואינם קשורות לשאר העבירות, בהמשך עלה לדיון התחייבותו של דרעי לפרוש מהחיים הפוליטיים, השופט שטיין ציטט את דברי דרעי בבית המשפט השלום "בזמן שנשאר לי אני רוצה להשקיע בצורכי ציבור, לייצג את הציבור שלי בצורה אחרת, לא בכנסת", כך דרעי.

עו"ד תל - צור ניסה להסביר כי הציטוטים הללו הם לא מדויקים וכי מדובר ב"אירוע נדיר של אי-הבנה", אך השופטים התעקשו וטענו כי ההבנה הייתה כפרישה מהחיים הפוליטיים. גם נציגה של היועמ"שית גלי בהרב-מיארה שדיבר בפני השופטים הודה כי בשום שלב פרישה מהחיים הפוליטיים לא הייתה חלק מהעסקה סביב הסדר הטיעון. נציג דרעי הוסיף בדיון: "הוא לא פרש כדי להשיג הסדר טיעון. נושא הפרישה לא היה חלק מהסדר הטיעון. היה אירוע נדיר של אי הבנה". הוא טען גם כי מועד חזרתו של דרעי לכנסת "הוכתב על ידי אירוע בלתי צפוי - נפילת הממשלה הקודמת בראשות בנט - לפיד". השופט שטיין מנגד ציין שאם אכן הייתה אי-הבנה ניתן לקבל זאת – אבל יש "להחזיר את המצב לקדמותו" – ולהעביר את ההכרעה ליו"ר ועדת הבחירות המרכזית.

בדיון נטלו חלת כל נציגי ש"ס מלבד היו"ר אריה דרעי שהשתתף באותו עת בדיון הקבינט המדיני - ביטחוני הראשון. בשיא הדיון, כאשר אחד העותרים הציג את הטענות נגד מינוי דרעי, סגן השר משה ארבל שהשתתף בדיון התפרץ לדיון ואמר "האובססיבי הזה מפיץ נגדי שקרים". העותר ביקש להעיף את ארבל מהדיון, ואילו הנשיאה חיות העירה לארבל: "אצלינו מדברים רק ברשות".

בג"ץ חוק דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד