כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
פולמוס הלכתי

ניו יורק: החסידים קידשו את הלבנה בליל שבת

בריכוזים החרדים בארה"ב התעורר פולמוס הלכתי האם אפשר לקדש את הלבנה בליל שבת לאחר שכל השבוע היה מעונן והלבנה טרם נראתה. במקומות שאין עירוב תלו את סדר קידוש לבנה מחוץ לבתי הכנסת והלבנה אכן הופיעה בליל שבת

ניו יורק: החסידים קידשו את הלבנה בליל שבת
תולים סדר קידוש לבנה בויליאמסבורג צילום: באדיבות המצלם

בעקבות מזג אוויר הסוער והמעונן לא יכלו בשבוע האחרון לקדש את הלבנה בניו יורק, בריכוזים החרדים במונסי, בברוקלין ובמונרו התעורר פולמוס הלכתי בנידון ופוסקי ההלכה הורו שאפשר לקדש את הלבנה בליל שבת לאחר שלפנות בוקר הוא היום האחרון שאפשר לקדש את הלבנה. 

על פי ההלכה כפי שמובא ברמ"א, ביו"ט שחל להיות ביום ראשון, במוצ"ש, דהיינו בליל יו"ט, והמ"ב מוסיף שכ"ש בליל שבת, לא מקדשין את הלבנה, ומבאר המשנה ברורה, שהרבה טעמים נאמרו בזה ע"פ הקבלה, ומ"מ, אם לא קידשו עד שבת ויו"ט ויעבור הזמן, מותר לקדש אותם בשבת וביו"ט אפילו ביחידי, ויש מי שאומר שלא מקדשים בליל שבת, שמא יעשה הוצאה של הסידור מרשות לרשות.

לאלו המחמירים שלא לטלטל כמו בשכונת ויליאמסבורג שאין עירוב, תלו הגבאים את סדר אמירת קידוש לבנה מחוץ לבתי הכנסת שבאם הלבנה תיראה לאחר הרגיעה במזג האוויר יוכלו לקדש את הלבנה. 

סדר קידוש לבנה בויליאמסבורג

בקרית יואל שבמונרו כתבו בית הדין כי בהוראת הרבי מסאטמר והדיינים יוכלו לקדש את הלבנה בליל שבת גם אחרי תפילת ערבית ואפשר לומר את כל המזמורים כרגיל, כפי שפסקו בעל ה'ייטב לב' ובעל ה'ישמח משה' זצ"ל, בבית הדין גם הורו שאין לחשוש מ'יום אידם' שבליל שבת האחרון יצא ליל הניטל. 

לשמחת החסידים כולם, הלבנה אכן הופיעה בשמים והחסידים יצאו בליל שבת לקדש את הלבנה ברוב עם יחד עם אמירת כל המזמורים. 

קידוש לבנה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד