כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
השתמשו בספסלים כמגלשות

נשיא ברזיל התחייב להעניש את אלפי המתפרעים

נשיא ברזיל, לולה דה סילבה, אומר כי העבריינים שפרצו לבניין הקונגרס בעיר הבירה ברזיליה, יימצאו וייענשו. תומכיו של הנשיא לשעבר של ברזיל ז'איר בולסונארו הסתערו על הקונגרס אתמול במחאה על תוצאות הבחירות

נשיא ברזיל התחייב להעניש את אלפי המתפרעים
מפגינים השתלטו על בנייני ממשל צילום: צילום מסך

שבוע לאחר השבעתו של נשיא ברזיל לולה דה סילבה מהשמאל, אלפי תומכי נשיא ברזיל היוצא ז'איר בולסונארו פרצו אתמול לבניין הפרלמנט בבירה ברזיליה, ניפצו שמשות הציתו אש, והחריבו מכל הבא ליד.

תומכיו של מר בולסונארו שמסרב לקבל את העובדה שהפסיד בבחירות וטס לפני כמה ימים לארה"ב, הסתערו על בית המשפט העליון והקיפו את ארמון הנשיאות. המשטרה השתמשה בגז מדמיע אך לא הצליחה להדוף את המפגינים.

הנשיא דה סילבה אמר כי "אין תקדים בהיסטוריה של ארצנו" למראות שנראו בבירה ברזיליה ביום ראשון. הוא כינה את האלימות "מעשים של ונדלים ופשיסטים". מפגינים ניפצו חלונות, שאחרים הגיעו לחדר הסנאט, שם קפצו על מושבים והשתמשו בספסלים כמגלשות.

האירועים בברזיל מזכירים במדויק את אירועי הקפיטול בארה"ב ב-6 בינואר 2021 על ידי תומכיו של דונלד טראמפ, בעל בריתו של בולסונארו. תומכיו של בולסונארו קוראים להתערבות צבאית ולהתפטרותו של לולה.

שר המשפטים וביטחון הפנים פלביו דינו, כינה את הפלישה "ניסיון אבסורדי לכפות את הרצון של המפגינים בכוח, זה לא ינצח", כתב בטוויטר. עוד כתב, בהתאם להחלטת הנשיא, אנו ממשיכים בפעולות המתאימות שמטרתן השבת הסדר הציבורי". לפחות 170 בני אדם נעצרו מאז שתומכי בולסונארו הסתערו על הבניין, כך דווחה רשת שלוחת רשת CNN בברזיל, תוך ציטוט של המשטרה האזרחית של המחוז הפדרלי.

נשיא ברזיל לולה כתב בטוויטר על המפגינים: "הם ניצלו את השקט ביום ראשון, כשאנחנו עדיין מקימים את הממשלה לעשות מה שהם עשו. יש כמה נאומים של הנשיא לשעבר המעודדים זאת וזו גם אחריותו והצדדים שתמכו בו".

במהלך הלילה דווח כי המהומות נרגעו והסדר שב על כנו לאחר שרבים מהתפרעים נעצרו. מנהיגים מאמריקה הלטינית גינו את האלימות. נשיא צ'ילה גבריאל בוריק אמר: "לברזיל יש תמיכה מלאה מול המתקפה הפחדנית והשפלה הזו על הדמוקרטיה".

נשיא קולומביה גוסטבו פטרו אמר כי "הפשיזם החליט לבצע הפיכה". שר החוץ של מקסיקו, מרסלו אברד, אמר כי מקסיקו מביעה "תמיכה מלאה בממשל של הנשיא לולה, שנבחר על ידי רצון העם". היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן כתב: "ארצות הברית מגנה כל מאמץ לערער את הדמוקרטיה בברזיל, הנשיא ביידן עוקב מקרוב אחר המצב, התמיכה שלנו במוסדות הדמוקרטיים של ברזיל בלתי מעורערת".

"היום הוא יום עצוב עבור האומה הברזילאית", אמר ולדמר קוסטה נטו, ראש המפלגה הימנית הליברלית של הנשיא לשעבר ז'איר בולסונארו, בהצהרה לאחר שתומכי בולסונארו פרצו לבנייני ממשלה מרכזיים. "איננו יכולים להסכים עם השפלה של הקונגרס הלאומי. הפרעה מעולם לא הייתה חלק מעקרונות האומה שלנו. אני רוצה לומר לכם שאנחנו מגנים בחריפות סוג זה של גישה. ושיש לקיים את החוק, לחזק את הדמוקרטיה שלנו".

ברזיל נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו לולה דה סילבה מהומות הקפיטול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד