ו' אייר התשפ"ד
14.05.2024
מגמה מדאיגה

סקרים: עלייה בתמיכה בפיגועים בשטח ישראל

ממצאי סקרי דעת קהל פלסטיניים בשנת 2022 מצביעים על עלייה בתמיכה במאבק האלים נגד ישראל ועלייה משמעותית בתמיכה בביצוע פיגועים בשטח ישראל. ממצאים אלה יכולים להעיד על מגמת הקצנה בקרב הציבור הפלסטיני בעיקר ביהודה ושומרון

סקרים: עלייה בתמיכה בפיגועים בשטח ישראל
חיילי חמאס צילום: עאבד רחים חטיב, פלאש 90

מכון הסקרים של ד”ר ח’ליל אלשקאקי פרסם ב-13 בדצמבר 2022 את סקר דעת הקהל הרביעי לשנה זו. מניתוח הפרק העוסק בנושא תמיכת הציבור הפלסטיני במאבק המזוין נגד ישראל, חזרה לעימותים אלימים, אנתיפאדה מזויינת נגד ישראל, פיגועים בשטח ישראל, ותמיכה בקבוצות החמושים בשטחי הרשות, ניתן לזהות בבירור עליה בתמיכת הציבור הפלסטיני לעומת הסקר ברבעון השלישי, כך מפרסם מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית

העלייה בולטת בעיקר בקרב תושבי יהודה ושומרון. כמו כן בלטה בסקר התמיכה הרחבה בהתארגנויות החמושים (72%). בצד זאת הביעו רבים חשש (למעלה ממחצית) כי התופעה תוביל למקרים של עימותים בין מנגנוני הביטחון של הרשות לבין אותם חמושים. בולטת במיוחד, העלייה המשמעותית בתמיכה בביצוע פיגועים בשטח ישראל. ממצאים אלה יכולים להעיד על מגמת הקצנה בקרב הציבור הפלסטיני בעיקר ביהודה ושומרון.

ד”ר אלשקאקי מונה מספר סיבות שגרמו לדעתו לתוצאות אלה, ביניהן: הקמת ממשלת ימין חדשה בישראל; הנוכחות המאסיבית של כוחות ביטחון ישראלים בשטחי הרשות הפלסטינית (בעקבות גל הפיגועים בישראל שהחל במרץ 2022); ומספר הנפגעים וההרוגים הגבוה שנרשם בקרב הפלסטינים בעיקר בעקבות עימותים עם כוחות הביטחון.

להערכת מרכז המידע למודיעין ולטרור, גם לבכירי הרשות ולארגוני הטרור ברצועת עזה תרומה לא קטנה למגמת הקצנה זו. בכירי הרשות, ובראשם יו”ר הרשות אבו מאזן וראש ממשלת הרשות מחמד אשתיה, מעודדים את תודעת המאבק האלים ברחוב הפלסטיני ומטפחים את מבצעי הפיגועים ובני משפחותיהם. במקביל, הם מקדמים שיח ופעילות דה-לגיטימציה נגד ישראל מול גורמים בינלאומיים, קוראים להחרמתה ושבים ומדגישים בפומבי כי אין להם כיום בישראל שותף לשלום.

תופעה זו גברה השנה בשל פעילות הסיכול והמנע האינטנסיבית של צה”ל, בעיקר בצפון השומרון (“שובר גלים”) ונראה שהיא אף גברה יותר מאז מערכת הבחירות בישראל שבעקבותיה הוקמה ממשלה חדשה בראשות בנימין נתניהו. ברצועת עזה ממשיכים ארגוני הטרור, בעיקר חמאס והג’האד האסלאמי בפלסטין, לנסות להבעיר את השטח ביהודה ושומרון, לעודד את העימותים עם כוחות הביטחון ואת ביצוע הפיגועים, בעוד הם נמנעים מלפתוח בעימות עם ישראל בגבול הדרום.

מניתוח עמדות כלל הנסקרים בארבעת הרבעונים של שנת 2022 עולה כי למרות העלייה ברבעון הרביעי, במהלך השנה לא חל שינוי משמעותי בכלל העמדות. אולם, כאשר בוחנים את העמדות בחלוקה בין יהודה ושומרון ורצועת עזה עולה כי ביהודה ושומרון חלה עלייה בתמיכת הציבור במאבק האלים ובפיגועים בשטח ישראל. יחד עם זאת נשאר אחוז התומכים בקרב תושבי רצועת עזה גבוה יותר מהתומכים בו ביהודה ושומרון. זאת, למרות שרוב העימותים במהלך השנה התנהלו בשטחי יהודה ושומרון והחיכוך של התושבים עם כוחות ביטחון ישראלים היה גבוה יותר.

מרכז המידע למודיעין ולטרור בחן את תוצאות הסקרים בנוגע לעמדות הציבור בשנת 2022 לגבי השאלות הבאות:

חזרה לעימותים ואנתיפאדה מזוינת נגד ישראל.

המאבק המזוין כדרך המתאימה ביותר להשגת המטרות הפלסטיניות לסיום הכיבוש ולהקמת מדינה עצמאית.

תמיכה בפיגועי בודדים בשטח ישראל.

כמו כן נבחנו עמדות לגבי שאלות שהוצגו בסקר אחד בלבד במהלך השנה, שלגביהן לא ניתן לעקוב אחר שינוי בעמדות הציבור: התנגדות מנגנוני הביטחון של הרשות לכניסת כוחות צה”ל לשטחי יהודה ושומרון (סקר מרץ 2022) רוב תומך של 64%; שאלה בנוגע לתמיכה בפיגועי בודדים שלא משויכים לארגונים (יוני 2022) 56% תומכים. ושאלה תמיכה בהקמת התארגנויות חמושות כמו “גוב האריות” אשר אינן סרות למרות הרשות הפלסטינית (סקר דצמבר 2022) רוב גורף של 72%.

השוואה בין סקרי דעת הקהל במהלך 2022

סקרי דעת הקהל של מכון אלשקאקי נערכים מידי רבעון. השנה נערכו הסקרים ב-20-16 במרץ, 25-22 ביוני, 17-13 בספטמבר וב-10-7 בדצמבר. בדרך כלל כוללים הסקרים כ-1,200 נשאלים מיהודה, ושומרון ורצועת עזה. הם נשאלים על עמדותיהם לגבי סוגיות שונות. חלק מהשאלות קבועות וחלקן הן שאלות אקטואליות בהתאם לאירועים שהתרחשו באותו רבעון.

להלן ממצאי מרכז המידע מבדיקה של תוצאות הסקרים בנוגע לעמדות הציבור הפלסטיני בנושא הסכסוך הפלסטיני ישראלי והמאבק המזוין לאורך שנת 2022.

חזרה לעימותים ואנתיפאדה מזוינת נגד ישראל

ממצאי הסקרים בנוגע לחזרה למאבק המזוין מראים כי במהלך השנה לא חל שינוי משמעותי בכלל עמדות הציבור. בסקר מרץ תמכו בעימותים 51%, ביוני 55%, בספטמבר 48% ובדצמבר שוב 55%. בבחינת החלוקה בין רצועת עזה ליהודה ושומרון עולה כי תושבי רצועת עזה מצדדים יותר בעמדות אלה ביחס ממוצע של ב 60% ברצועת עזה ו-40% ביהודה ושומרון. אולם, בסקר האחרון (דצמבר 2022) ניכרת עלייה בתמיכת הציבור ביהודה ושומרון (51%).

ממצאי הסקרים לגבי שאלת המאבק המזוין מצביעים על עלייה בתמיכת כלל הציבור במאבק מזוין בקרב הציבור, 51% לעומת 41% בסקר ספטמבר. אולם ממצאי סקר יוני הצביעו על 50% תמיכה, כך שבראייה שנתית העלייה אינה משמעותית. אולם בניתוח הממצאים על פי חלוקה ליהודה ושומרון ורצועת עזה ניתן לראות כי חלה עלייה בתמיכת תושבי יהודה ושומרון במאבק מזוין ברבעון האחרון של שנת 2022 מ- 35% ל -50%.

תמיכה בפיגועים המזוינים נגד אזרחים ישראלים בשטח ישראל

ממצאי הסקרים בנוגע לשאלת התמיכה בפיגועים בשטח ישראל מעלים, כי חלה עלייה בתמיכת הציבור בדצמבר 2022 (50% בעד לעומת 45% בסקר ברבעון הקודם בספטמבר). בולטת במיוחד תמיכת הציבור ביהודה ושומרון כאשר 46% מהנשאלים הביעו תמיכה לעומת 34% ברבעון הקודם (2022) ו-57% ברצועת עזה לעומת 62% ברבעון הקודם.

 

מכון מאיר עמית פלסטינים חמאס יהודה ושומרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד