ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
הוצאות מהנמוכות בעולם

הח"כ דרש בדיון: להפסיק את חברות התיווך

קצבאות הביטוח הלאומי עומדות על 115 מיליארד ₪, כ-40% מהן – זקנה ושאירים. הוצאות הרווחה בישראל הן מהנמוכות בעולם, כאשר רק 16.3% מהתוצר מופנה לכך, כאשר ממוצע ה-OECD הוא 20% מהתוצר | יו"ר וועדת העבודה והרווחה ישראל אייכלר: "להפסיק את המצב שהפונים לביטוח לאומי דרך חברות תיווך מקבלים מענה יותר טוב מהפונים ישירות"

הח"כ דרש בדיון: להפסיק את חברות התיווך
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת התכנסה לדיון ראשון מאז הבחירות כאשר בהוראת יו"ר הוועדה ישראל אייכלר מסיעת 'יהדות התורה' עסק הדיון בביטוח הלאומי. עיקרו בסקירה מפורטת על ידי ממלאת-מקום המנכ"ל ירונה שלום. בראשית הדיון ביקש אייכלר להבין כיצד אפשר להפסיק את המצב שבו אזרחים שפונים לביטוח הלאומי לקבל את זכותם הבסיסית דרך חברות תיווך זוכים למענה יעיל ומהיר יותר, מאשר אזרחים אחרים.

שלום פירטה כי הביטוח הלאומי מנהל כ-309 מיליארד ₪, כאשר 109 מיליארד ₪ הן הכנסות - 53.7% מתקבל מהציבור (58.9 מיליארד ₪), 34.9% מתקבל מהאוצר (38.3 מיליארד ₪). על פי נתוני המוסד לביטוח הלאומי, מתוך 115 מיליארד ₪ הקצבאות העיקריות המשולמות - כ-40% הן קצבאות זקנה ושאירים וכ-23% קצבאות ילדים. מ"מ המנכ"ל הוסיפה כי הוצאות הרווחה בישראל הן מהנמוכות בעולם, כאשר רק 16.3% מהתוצר מופנה לכך, כאשר ממוצע ה-OECD הוא 20% מהתוצר, ובצרפת עומד אף על 30% ממנו.

לדבריה, נערכו שינויים בשנים האחרונות בפעילות הוועדות הרפואיות, כדי להקל על הפונים. לפי לודמילה אליאסיאן, מנהלת אגף הגמלאות, כבר היום כ-90% מהילידים הנכים – אינם נזקקים כלל להתייצב בפני וועדות.

יגאל ברזני, סמנכ"ל ביטוח וגביה מסר כי דמי הביטוח הלאומי נגבים מ-303 אלף מעסיקים, 4.1 מיליון שכירים, 188 אלף משקי בית, 704 אלף עצמאים. על פי הנתונים 489 אלף אזרחים אינם עובדים ולא משלמים דמי הביטוח הלאומי. ברזני ציין כי אוצר המדינה ביקש לעודד תעסוקה ולכן הוריד את שיעור דמי הביטוח. "על אף שזה צעד מבורך, הפחתת דמי הביטוח הייתה מלווה בשיפוי יותר גדול של אוצר המדינה לביטוח הלאומי כדי להישאר מאוזנים תקציבית. הגדלת השיפוי האוצרי משמעו גם יותר כוח השפעה לאוצר בשינויים בדין הסוציאלי".

אוריאל כזום, סמנכ"ל הגמלאות, הבטיח כי בחודשיים הקרובים יקבל כל זכאי הודעה מפורטת לאיזה הנחות והטבות, כחברת החשמל, תעריפי המים ותווי חניה, הוא זכאי בגין מעמדו. אלעד זכות, יועץ המנכ"ל, הזהיר מגירעון אקטוארי של המוסד.

ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי) שיבח את פעילות הביטוח הלאומי, במיוחד בתקופת הקורונה "כאשר העביר במהירות, ביעילות ובזמינות את דמי הפיצויים למועסקים, ופעל לתיקון החישוב למשרתי המילואים". ח"כ יסמין פרידמן (יש עתיד) שיבחה את הפעילות לשיקום נשים במצב קשה, חברתה לסיעה דבי ביטון ביקשה לברר על התבחינים לזכאות השלמת הכנסה, ואילו טלי גוטליב (הליכוד) הלינה על "מסע הסיוט המשפיל שעוברים הורים לילד אוטיסט, או לילדים להורים דמנטיים. הבירוקרטיה היא מקוממת, ועל דקויות פוסלים את הזכאות. עובדי הביטוח הלאומי חייבים לעשות הכל למען האזרח".

אייכלר הדגיש כי הוא מצפה לעדכוני יעילות, ובעיקר בתחום זירוז המענה לפונים שלא דרך חברות התיווך, "הגוזרות עמלות מהחלשים".

 

ישראל אייכלר הביטוח הלאומי המוסד לביטוח לאומי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד