א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
החיסול שהדהים את העולם

ישראל שכנעה את ארה"ב: סולימאני הוא 'איום מיידי'

בראיון לתקשורת הבריטית אומר קצין בכיר במיל' כי ישראל הייתה זו ששכנעה את האמריקאים כי קאסם סולימאני, מפקד כוח קודס האיראני, מהווה סכנה מיידית ולכן יש לחסלו

ישראל שכנעה את ארה"ב: סולימאני הוא 'איום מיידי'
הלוויתו של סולימאני צילום: באדיבות המצלם

ישראל שכנעה את ארצות הברית שמפקד כוח קודס ממשמרות המהפכה קאסם סלימאני מהווה "איום מיידי" על חיילים אמריקאים, כך אמר תמיר הימן ראש המל"ל לשעבר בראיון לעיתון היהודי הבריטי Jewish News.

לפני שלוש שנים, תקיפה אווירית אמריקאית חיסלה את מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה קאסם סולימאני לאחר שנחת בעיראק, מה שהוביל למתיחות גדולה בין טהראן לוושינגטון. איראן עדיין מאיימת לנקום על חיסולו, וקוראת לזה "התקפת טרור על פקיד איראני".

הימן אמר בעבר כי ישראל סיפקה מודיעין לארה"ב על סולימאני, אך הניסוח שלו "איום מיידי" זהה למה שהשתמש בו נשיא ארה"ב דאז טראמפ אמר כאשר לקח אחריות על התקיפה, מה שמרמז על פיסת המודיעין הישראלית המדויקת שהובילה ההחלטה לחסל את אחד המפקדים הבכירים של משמרות המהפכה.

"סולימאני תיכנן התקפות על דיפלומטים ואנשי צבא אמריקאים, אבל תפסנו אותו בשעת מעשה וסיימנו איתו", אמר טראמפ אז לכתבים. לאחר שהמיליציות של סולימאני עזרו להביס את המדינה האסלאמית דאעש, ארה"ב "עמדה בדרכו כי הוא רצה לשלוט במזרח התיכון. אז המיקוד שלו השתנה מהמדינה האסלאמית לנוכחות ארה"ב באזור", אמר הימן.

הספקולציות בנוגע לתפקידה לכאורה של ישראל בחיסול התפשטו במהירות, בשל רצונו של סולימאני לספק נשק לאויבים של ישראלים בלבנון, עזה וסוריה. "ישראל שכנעה את ארה"ב בפעילות המרושעת של סולימאני נגד אמריקאים. ארה"ב התמקדה בעיקר בלחימה בטרור, לא באיראן. סיפקנו את המודיעין ושיתפנו ניתוח ולאורך תקופה ארוכה הם היו משוכנעים בסופו של דבר שסולימאני מהווה איום מיידי על החיים האמריקאים ועל העמדה האסטרטגית שלה במזרח התיכון", אמר הימן.

עוד אמר: "למפקד במשמרות המהפכה היו כמויות עצומות של מנהיגות", לדברי היימן: "הוא יכול היה לעמוד על גבעה בסוריה ולציין בפני המיליציות כיצד לנהל את האסטרטגיה שתכנן ואישר עם המנהיג העליון. כמה שעות לפני כן".

"ב-2016 הוא פירט תוכנית אב גדולה כיצד להבטיח שסוריה תהפוך ללבנון שנייה. שיהיה חיזבאללה 2.0, העברה של שיעים לסוריה, ושהוא ישלוט בממשלת סוריה. היו לו תוכניות דומות לגבי עיראק ותימן", הוסיף. ראש המל"ל לשעבר טען כי ההתנקשות בסולימאני הפכה את המזרח התיכון ליציב יותר: "כשהוא נעלם, עדיין היו לך "בנאים" על הקרקע אבל לא היה חזון".

באשר לתקיפה הצבאית על תוכנית הגרעין של איראן, הזהיר הימן כי תקיפה צבאית חד-צדדית של ישראל עלולה לגלוש למלחמה אזורית, ולפיכך יש חשיבות מכרעת להתיישר עם ארה"ב. "מלחמה אזורית תהיה התרחיש הגרוע ביותר, אבל זה עדיין סביר. אתה לא מהמר על זה בלי תמיכה עמוקה ממעצמת העל".

איראן ישראל ארה"ב קאסם סולימאני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד