י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024
משחק חתול ועכבר

איראן במאמץ להקמת מערכת הגנה בסוריה, ישראל מסכלת

איראן חותרת להקמת רשת הגנה אווירית מקיפה בסוריה על ידי שליחת ציוד וכוח אדם למדינה בפרויקט שישראל מסכלת באמצעות תקיפות אוויריות חוזרות ונשנות, כך אמר מקור מודיעיני ממדינה בעלת ברית עם ארצות הברית

איראן במאמץ להקמת מערכת הגנה בסוריה, ישראל מסכלת
תקיפה בסוריה צילום: רשתות חברתיות ערביות

מקור ביטחוני דיווח לעיתון "ניוזוויק" כי איראן האיצה את פרויקט הקמת מערך ההגנה האווירית שלה בסוריה, וישראל ביצעה שורה של תקיפות כדי לסכל את התקדמותו. לדבריו, איראן שינתה בשנתיים האחרונות את האסטרטגיה שלה בגלל תקיפות ישראליות.

המקור, שביקש אנונימיות בשל אופיו הרגיש של המידע, התייחס כיצד החלו תקיפות אוויריות ישראליות בסוריה בסוף 2017, כאשר הכוחות האיראניים החלו להתבסס במדינה. תקיפות כאלה כוונו ל"נכסים ואינטרסים צבאיים איראניים בשטח הסורי המאיימים על ישראל", כך לפי המקור.

בעוד שבדרך כלל ישראל לא מאשרת ולא מכחישה ולא לוקחת אחריות למערכה האווירית המכונה באופן לא רשמי במדינה "המלחמה בין המלחמות", סוריה מאשימה באופן קבוע את ישראל בהן ומספר רב של דיווחים בתקשורת הבינלאומית, דיווחו על מעורבותה של ישראל במאמץ הזה. גם ההנהגה הישראלית, לרבות ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו, שיבחו מדי פעם מבצעים כאלה וצה"ל הודה במבצעים מסוימים בעבר.

עם זאת, המקור אמר לניוזוויק כי במהלך השנתיים האחרונות שינתה איראן את האסטרטגיה שלה, "מקדמת פריסת יכולות הגנה אוויריות מטעמה בסוריה בעלות של עשרות מיליוני דולרים על מנת להתמודד עם התקיפות האוויריות של ישראל".

"קידום היכולות הללו מתבצע כפרויקט משותף עם צבא סוריה ואולי אף במטרה לאפשר פעולה איראנית עצמאית של מערכות ההגנה האווירית מתוך חלקים מסוריה", אמר הגורם. "בנוסף, האיראנים סייעו לסורים בשדרוג מערך המכ"ם שלהם, שנועד לסייע באיתור ובמניעת התקפות ישראליות בעיקר נגד ההתבססות האיראנית בסוריה".

המקור אמר כי כלי הנשק המעורבים במאמץ כוללים את הטיל האיראני מסוג Sayad 4B שנחשף בנובמבר בטקס בהשתתפות בכירים בהנהגה הצבאית האיראנית. הקליע הוצמד למערכת טילי קרקע-אוויר Bavar-373 ונאמר כי יש לו טווח של יותר מ-300 קילומטרים עם טווח מכ"ם של יותר מ-400 קילומטרים.

בהתחשב בעובדה שהסוללות האיראניות הוקמו על אדמת סוריה ולעיתים קרובות בקרבת אתרים המוחזקים על ידי הצבא הסורי, הגורם אמר כי גם אנשי סוריה נמצאים ב"סיכון" כתוצאה מהפרויקט האיראני והתקיפות הישראליות נגדו.

המקור זיהה שבע תקיפות נגד הרשת האיראנית המתפתחת שבוצעו בשנתיים האחרונות על ידי כוחות ישראליים, כולל בפלמירה ובטרטוס באוקטובר 2021, לטקיה בדצמבר 2021, דמשק במרץ 2022, תקיפה נוספת בטרטוס ביולי 2022, ושתי תקיפות בחומס בנובמבר ודצמבר 2022.

תקיפה בסוריה איראן מערכות הגנה חיל האוויר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד