כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
עתידה לעבור שינויים

ביקורת בליכוד על רפורמת לוין: "אי אפשר לעשות את המהלך בצורה כזו"

ח"כ ביטן אמר היום כי הרפורמה במערכת המשפט שמוביל סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין, עתידה לעבור שינויים במהלך חקיקתה בכנסת. לדבריו, "אין הצעת חוק שמגיעה לכנסת ויוצאת ממנה אותו הדבר". ביטן הוסיף כי הוא מתנגד למהלך: "בכל מקרה צריכים הידברות"

ביקורת בליכוד על רפורמת לוין: "אי אפשר לעשות את המהלך בצורה כזו"
יריב לוין צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ביקורת ראשונה מתוך הליכוד על הרפורמה במערכת המשפט שמוביל סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין. חבר הכנסת דוד ביטן אמר היום (חמישי) בראיון ל'ערוץ 13' כי התוכנית צפויה לעבור שינויים לאורך תקופת החקיקה בכנסת. לדבריו, "התוכנית לא תהיה אותו הדבר. אין הצעת חוק שמגיעה לכנסת ויוצאת ממנה אותו הדבר. יהיו שינויים כאלו ואחרים".

ביטן הוסיף כי "בכל מקרה צריכים הידברות. אי אפשר לעשות את זה עם פטיש עשר קילו. אני אומר את גם ליריב לוין".

כזכור, שר המשפטים יריב לוין פרסם אמש את טיוטת החוק של השלב הראשוני בתוכנית המשפטית שלו: לפי הצעת החוק בחוק יסוד השפיטה ייאמר כי הועדה לבחירת שופטים תמנה 11 חברים שהם שר המשפטים שיכהן כיו"ר הועדה, שני שרים שיבחרו על ידי הממשלה ושלושה יושבי ראש של ועדות בכנסת - ועדת החוקה, ועדת הכנסת (שני יושבי ראש שהם תמיד חברי הקואליציה) והוועדה לביקורת המדינה כנציג האופוזיציה.

בנוסף יישבו בוועדה נשיא בית המשפט העליון ושני שופטי עליון שייבחרו על ידי בית המשפט העליון. בהצעתו לוין קובע כי בנוסף יישבו בוועדה שני "נציגי ציבור" שייבחרו על ידי שר המשפטים, ואחד מהם יהיה עורך דין.

החידוש קובע שכל רשות שלטונית - הכנסת, הממשלה ובית המשפט - תקבע בעצמה את נציגיה ואף רשות לא תתערב בבחירת נציגי הרשות האחרת, לא בהליכי עבודת הועדה לבחירת שופטים ולא בשיקול דעתם ולבסוף בהחלטותיהם על בחירת השופטים.

לפי ההצעה יהיה צריך כדי למנות שופטים לבית המשפט העליון 6 מ-11 ולא כמו היום שצריך 7 מ-9.

עוד מופיע בטיוטת החוק של השר יריב לוין: תזכיר החוק קובע כי נשיא בית המשפט העליון וסגנו יתמנו לתקופת כהונה חד-פעמית בת שש שנים ללא אפשרות הארכה. ההצעה תשנה הלכה למעשה את עיקרון בחירת נשיא העליון על פי שיטת הסניוריטי המקובלת.

אם בתום הכהונה בת שש השנים, הנשיא וסגנו לא יגיעו לגיל פרישה, הם ימשיכו לכהן בבית המשפט העליון כשופטים רגילים ולא בתפקיד הסגן או הנשיא.

לעניין בחירת השופטים ושינוי הרכב הוועדה ללוין יש דד ליין לוחץ. לפי הלו"ז הנהוג עד ל-15 במרץ ייקבע הרכב חברי הוועדה לבחירת שופטים. כדי להכפיף את ההרכב לנוסח החוק החדש הוא יידרש לעבור בתוך חודשיים את כל הניסוחים, ההצבעות והאישורים במליאה.

דוד ביטן יריב לוין מערכת המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד