כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
"סכנה לדמוקרטיה"

הנשיא לשעבר על רפורמת לוין: "רגשות נקם"

הנשיא לשעבר ריבלין אומר כי אהרון ברק ביצע הפיכה שיפוטית וטוען כי הזהיר אותו בזמן אמת שהפעולה תגרור תגובת נגד. כעת פונה הנשיא לשעבר לשר המשפטים וקורא לו, "אל תעשה הפיכת-נגד. כי הפיכת-נגד תביא לעוד הפיכת-נגד"

הנשיא לשעבר על רפורמת לוין: "רגשות נקם"
ראובן ריבלין צילום: יעקב כהן

נשיא המדינה לשעבר ראובן (רובי) ריבלין תוקף בחריפות בראיון שיפורסם מחר (שישי) ב'ידיעות אחרונות', את הרפורמה במערכת במשפט שמוביל שר המשפטים יריב לוין אך במקביל מספר על האזהרה שנתן לאהרן ברק ובג"ץ כי הם מבצעים הפיכה, כלשונו, מה שיגרור תגובת נגד.

ריבלין מתייחס לרפורמה ואומר: "יש לחוקק את חוק יסוד: החקיקה, ולהגיע למתווה מוסכם עם המערכת המשפטית. אסור לחוקק חוקים מתוך רגשות נקם או מניעים שאינם הדבר עצמו. למרות האווירה שנוצרה עוד לא מאוחר לאמץ מתווה מוסכם".
את הפרופ' ברק מגדיר ריבלין כ"מורי ורבי", אבל הוא דבק בעמדתו כי המהפכה השיפוטית הפרה את האיזון בין הכנסת לבתי המשפט. "לא רק הזהרתי אותו. אמרתי לו - קודם כל, ביצעת הפיכה ולא מהפכה. אתה יצרת איזה משטר חוקתי, כשאתה הוא החוקה". 
ריבלין פונה לשר המשפטים: "אני קורא ליריב לוין ואומר לו – ראה נא, חשבנו בזמנו, כל אותם אלה שהתנגדו שאירעה הפיכה חוקתית. אל תעשה את אותו דבר שאהרן ברק אולי לא התכוון לו, אבל בסופו של דבר הביא לידי הפיכה. אל תעשה הפיכת-נגד. כי הפיכת-נגד תביא לעוד הפיכת-נגד".
על הראיונות שהעניק השבוע אהרון ברק אמר ריבלין: "הוא היה מודאג מאוד. כאשר אתה בא ואומר הכנסת היא זאת שתבחר את השופטים, כשאתה בא ואומר אין עוד שיטת סניוריטי (בבית המשפט העליון). זאת אומרת, מקבל ההחלטות יכול לבוא ולקבוע מי יהיה נשיא בית המשפט העליון - נוצר מצב שמשתנים סדרי עולם. זה איננה זליגה למערכת המשפטית, אלא השתלטות על המערכת המשפטית. מי שלא מבין את זה נמצא במצב קשה ביותר".
ריבלין הוסיף ואמר על הראיונות של ברק: "המסר הפוליטי היה שמדינת ישראל בסכנה, ומה שהולך לקרות לבית המשפט יבטל את הדמוקרטיה בישראל. ברק מצביע על האפשרות הסבירה שאנחנו יכולים לסכן את הדמוקרטיה בישראל. אני מסכים איתו".
לשאלה מה היה עושה לו היה מכהן כעת כנשיא המדינה השיב: "אם הייתי נשיא, בהחלט הייתי מתייחס לרפורמה ומעיר הערות. בהתאם למיטב מצפוני ולמיטב ידיעותיי כמובן".
ריבלין מציע לסיום לקיים משאל עם על מרכיבי תוכנית החקיקה של רפורמת לוין.
ראובן ריבלין אהרון ברק יריב לוין מערכת המשפט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד