כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
טרור עולמי

סיכום המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון

איראן גינתה את התקיפה, שיוחסה לישראל בסוריה וקראה לקהילה הבינלאומית לפעול נגד המשך התקיפות הישראליות. מגעים מדיניים בין איראן וסוריה: שר החוץ האיראני שוחח עם עמיתו הסורי ודן עימו ביחסים בין המדינות ובהתפתחויות בסוריה ובאזור. במקביל, הגיע סגן שר החוץ הסורי לביקור רשמי בטהראן - סיכום הטרור האזורי

סיכום המעורבות האיראנית בסוריה ובלבנון
פתיחת האוניברסיטה הרפואית צילום: צילום מסך

דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, גינה את התקיפה, שיוחסה לישראל בסוריה בליל ה-2 בינואר 2023. התקיפה האווירית כללה ירי טילים לעבר שדה התעופה הבינלאומי של דמשק. סוכנות הידיעות הרשמית הסורית דיווחה, כי בתקיפה נהרגו שני חיילים ונפצעו שניים נוספים וכי נזק נגרם לתשתיות בשדה התעופה.

כנעאני גינה את “מדיניותו התוקפנית של המשטר הציוני” ואמר, כי איראן מצפה מהקהילה הבינלאומית, מהאו”ם וממדינות האזור לגנות את התקיפות הישראליות המהוות הפרה של אמנת האו”ם וריבונותה של סוריה. בתשובה לשאלה על כך שאיראן לא הוזמנה להשתתף בפגישת שרי ההגנה של תורכיה, סוריה ורוסיה במוסקבה, שעסקה בהתפתחויות בסוריה, אמר כנעאני, כי רוסיה, סוריה ותורכיה מודעות לתפקידה המכריע של איראן במלחמה בטרור בסוריה ולתמיכתה בעם ובממשלה במדינה זו ובלכידותה הטריטוריאלית ויודעות שלא ניתן להוציא את איראן מעניין זה.

אתר אופוזיציה סורי דיווח, כי במהלך ביקורה של משלחת אגודת הידידות איראן-סוריה בדמשק בדצמבר 2022 נחתמו מספר הסכמים כלכליים בין שתי המדינות, ובהם הסכם להקמת חברת טלפונים סלולאריים איראנית בסוריה. כמו כן, סיכמו שתי המדינות על הקמת חברה סורית-איראנית משותפת לפיתוח מפעלי ייצור, קווי מיון ואריזה ויחידות קירור בסוריה.

אתר החדשות הסורי עין אלפראת דיווח (9 בינואר 2023), כי ארגון ג’יהאד הבינוי האיראני בנה יחידות דיור חדשות עבור שיעים תושבי הכפר חוש חג’ו שבצפון העיר ח’מץ. על פי דיווח זה, הדירות נהרסו בעבר על ידי המשטר הסורי כדי למנוע מכוחות האופוזיציה להשתלט עליהן ולהתקרב לכפר אלאשרפיה.

במסגרת פרויקט שיקום הבתים, השתלט הארגון האיראני על נדל”ן השייך ללוחמי האופוזיציה, שהועברו לצפון סוריה. בסך הכל נבנו כחמישים דירות בכפר חוש חג’ו. מאחר שמספר המשפחות המקוריות המתגוררות בכפר אינו עולה על 20, יתר הדירות אוכלסו על ידי משפחות של לוחמי המיליציות הפרו-איראניות.

שר החוץ האיראני, חסין-אמיר עבדאללהיאן, שוחח ב-8 בינואר עם עמיתו הסורי, פיצל מקדאד, ודן עימו ביחסים בין המדינות ובהתפתחויות בסוריה ובאזור. בשיחתם הדגישו שרי החוץ את רצונם של מנהיגי שתי המדינות בהרחבת הקשרים ביניהן בתחומים שונים. שר החוץ הסורי הודה לאיראן על תפקידה במאבק נגד הטרור ועל הסיוע שלה לפתרון מדיני של המשבר בארצו. כמו כן, הדגישו שני השרים את תמיכת מדינותיהם במאבק העם הפלסטיני בהגנה על המקומות הקדושים ועל זכויותיו ההיסטוריות וגינו בחריפות את “פשעי המשטר הציוני נגד הפלסטינים ברחבי השטחים הכבושים”.

בתוך כך, דובר משרד החוץ האיראני, נאצר כנעאני, אמר במסיבת העיתונאים השבועית שלו, כי ממשלת איראן מתכננת ביקור של נשיא איראן, אבראהים ראיסי, בסוריה ובתורכיה.

סגן שר החוץ והמהגרים הסורי, אימן סוסאן, הגיע ב-8 בינואר 2023 לביקור רשמי בטהראן. במהלך ביקורו נפגש סגן השר עם בכירים בממשל האיראני ודן עימם בקשרים בין שתי המדינות ובהתפתחויות האחרונות בסוריה ובאזור.

יועצו של מנהיג איראן לעניינים בינלאומיים, עלי-אכבר ולאיתי, נפגש ב-4 בינואר 2023 בטהראן עם סגן מזכ”ל חזבאללה, נעים קאסם, ודן עימו בסוגיות אזוריות ובינלאומיות. ולאיתי שיבח את הישגי חזבאללה בלבנון, ובמיוחד את הסכם הגבול הימי, ואמר כי זהו ניצחון חסר תקדים של חסן נצראללה, שהוביל לכישלון מזימתן של “המשטר הציוני” וארצות הברית.

נעים קאסם סקר בפני ולאיתי את ההתפתחויות האחרונות בלבנון ואת “ניצחונות חזית ההתנגדות”. קאסם הגיע לטהראן כדי להשתתף בטקסי יום השנה השלישי לחיסולו של מפקד כוח קדס של משמרות המהפכה, קאסם סלימאני.

המעורבות האיראנית בעיראק כפי שפורסמה במרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

נשיא עיראק, עבד אללטיף ג’מאל רשיד, נועד ב-4 בינואר 2023 עם שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק, ודן עימו בצורך לפתח ולהרחיב את שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בכל התחומים. השגריר האיראני הדגיש את רצונה של איראן בהמשך שיתוף הפעולה עם עיראק ובהרחבת הקשרים בין המדינות בכל הרמות לטובת האינטרסים שלהן.

ב-9 בינואר נפגש השגריר האיראני עם היועץ לביטחון לאומי של עיראק, קאסם אלאערג’י, ודן עימו בנוגע לאבטחת הגבולות בין שתי המדינות. שגריר איראן בעיראק, מחמד כאט’ם אל-י צאדק, נפגש ב-3 בינואר עם שר התחבורה העיראקי, רזאק מחיבס אלסעדאוי, ודן עימו בשיתוף הפעולה בין המדינות בתחומי התחבורה. השניים הדגישו את הצורך לפתור את בעיות התחבורה כדי לקדם את שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות .

אוניברסיטת טהראן למדעי הרפואה פתחה ב-28 בדצמבר 2022 שלוחה באוניברסיטה הרפואית אלסבטין בעיר כרבלאא’ שבעיראק. בטקס פתיחת השלוחה האיראנית השתתפו שר הבריאות האיראני, בהראם עין-אללהי, שר הבריאות העיראקי, צאלח מהדי אלחסנאוי, שגריר איראן בבגדאד, מחמד כאט’ם אל-י צאדק והנספח התרבותי האיראני בבגדאד, ע’לאם-רזא אבאד’רי.

ביולי 2019 נחתם מזכר הבנה בין אוניברסיטת טהראן למדעי הרפואה למתחם מסגד האמאם חוסין בכרבלאא’ על הקמת שלוחה בעיר. בנובמבר 2020 דן נספח התרבות האיראני בבגדאד עם ראש ממשלת עיראק לשעבר, עאדל עבד אלמהדי, בתוכנית להקמת השלוחה האוניברסיטאית האיראנית בכרבלאא’. בפגישה ציין הנספח התרבותי, כי איראן מוכנה לשתף את האוניברסיטאות העיראקיות בניסיונה המדעי והרפואי.

עיראק איראן בגדד מכון מאיר עמית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד