כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
ברקע המחאות

סימני התקפלות? בכירים בליכוד: "יהיו שינויים ברפורמה המשפטית"

בסיומו של שבוע סוער סביב רפורמות המשפט שמוביל שר המשפטים יריב לוין, בכירים בליכוד מבהירים: "התוכנית לא הוגשה כדי לעבור כפי שהיא, אלא יש מרחב לתמרון". שר המשפטים לשעבר פרופ' דניאל פרידמן גיבה את לוין: "יש מקום לרפורמה" אבל בתנאים מסוימים 

סימני התקפלות? בכירים בליכוד: "יהיו שינויים ברפורמה המשפטית"
נתניהו ולוין צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הממשלה מתקפלת? גורמים בכירים בליכוד אומרים כי הרפורמה המשפטית שהציג שר המשפטים יריב לוין "אינה סופית", וכי "יהיו שינויים ברפורמה" - כך דיווח הפרשן הפוליטי של 'ערוץ 12' עמית סגל. לפי אותם גורמים, "התוכנית לא הוגשה כדי לעבור כפי שהיא, אלא יש מרחב לתמרון". סימני ברפורמות המשפטיות באים לאחר שבוע סוער של התבטאויות כאשר היום אף מתוכננת הפגנת מחאה נגדן.

בליכוד התכוונו במקור לאשר בקריאה ראשונה את כל החקיקה של לוין ואז לפתוח במשא ומתן מול האופוזיציה ומערכת המשפט. אך יתכן שההסלמה הרטורית של שני הצדדים, מצד אחד של בנאומו של שר המשפטים לוין ומהצד השני מהצד של ראש האופוזיציה ונשיאת העליון חיות, מקשה על האפשרות הזו.
בתוך כך, שר המשפטים לשעבר פרופ' דניאל פרידמן גיבה את הרפורמה שמוביל השר לוין ואמר: "יש מקום לרפורמה, השאלה עד כמה מרחיקת לכת". לדבריו, "אנחנו רואים כרגע תופעה של כוחנות, אולי כוחנות שחריפה יותר עכשיו מהצד של הכנסת או הממשלה, אבל הייתה גם כוחנות בצד השני -בבתי המשפט". 
פרופסור פרידמן הבהיר: "בעיניי לכל הפחות יש מקום לרפורמה. הצעקות האלה של 'כל רפורמה היא סוף הדמוקרטיה' - השאלה היא עד כמה הן מוצדקות ועד כמה הדברים אכן מרחיקי לכת".
פרידמן הוסיף: "קודם כל צריך להרגיע במדינה את תופעת הכוחנות, וגם אם מדברים על רפורמות, אני אזכיר שיש אולי גם צורך ברפורמות בכנסת, כמו למשל שמשנים את חוקי היסוד כולל חוק יסוד הממשלה, לפי הנוחות ולפי הצורך הרגעי של הממשלה באותו רגע".
הוא התייחס לכוונה לבטל את עילת הסבירות ואמר: "כאן הייתי הולך על פי קו אידיאולוגי שאומר - הפרדת רשויות. בית המשפט לא צריך לנהל את המדינה וצריך להיות מעורב בניהול המדינה כמה שפחות, לעומת זאת תפקידו הוא להגן על זכויות אדם". לדבריו, "עילת הסבירות צריכה להישאר ככל שמדובר בזכויות אדם".
על הדיון בבג"ץ בעניין מינוי דרעי לשר, אמר שר המשפטים לשעבר: "בנושא הזה של כהונת חברי כנסת בממשלה זה נושא של ניהול המדינה. השאלה אם דרעי יהיה או לא יהיה בממשלה היא לא שאלה על זכויות אדם, היא לא נוגעת לזה, היא נוגעת לשאלה איך המדינה מתנהלת. אפשר לחשוב שהממשלה לא מנהלת אותה טוב, אבל השאלה איך המדינה מתנהלת לא צריכה להיות בבית המשפט. חבל מאוד שלקחו 11 שופטים לעניין הזה".
מערכת המשפט בנימין נתניהו יריב לוין דניאל פרידמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד