כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
הכירו את יבגני פריגוז'ין

מוכר הנקניקיות שעשוי לרשת את פוטין

שמו של יבגני פריגוז'ין ממשיך להכות גלים ברוסיה ומחוצה לה. האיש שה-FBI שם פרס כספי על ראשו ושבארה"ב מנסים לצוד אותו בשל התערבותו הבוטה בבחירות לנשיאות, החל את הקריירה שלו כמסעדן אך עם הזמן הצליח לזכות באמונו של פוטין ולהפוך לאחד ממקורביו שאף מנהל חלקים במלחמה הרוסית נגד אוקראינה

מוכר הנקניקיות שעשוי לרשת את פוטין
יבגני פריגוז'ין צילום: צילום מסך CRUX

לאחרונה נשמעים ברחבי העולם דיווחים שונים על הידרדרות במצבו הבריאותי של הדיקטטור הרוסי ולדימיר פוטין. מומחים שונים ומקורבים לקרמלין מעריכים כי לא נותר לאיש שהחל את המלחמה עם אוקראינה זמן רב, ובקרב העיתונות והעם החלה לצוץ השאלה "מי ירש את פוטין?". אחד המועמדים הפוטנציאליים הוא מוכר נקניקיות בעברו, שהצליח להגיע עד לנשיא פוטין ולהפוך למקורבו.

יבגני פריגוז'ין נולד בשנת 1961 בסנט פטרסבורג, העיר השנייה בגודלה ברוסיה. כשהיה בן שלושים נשלח פריגוז'ין לכלא בעוון שוד, הונאה ועיסוקים מפוקפקים אחרים בהם עסק באותה עת. כעבור תשע שנות מאסר שוחרר פריגוז'ין, בעקבות נפילת הקומוניזם. לאחר שחרורו החל להפעיל דוכן נקניקיות ברחובות סנט פטרסבורג, ואחרי שנדבק למקצוע החליט להקים רשת מסעדות יחד עם אביו וחברו.

רשת המסעדות הזו, שנוהלה בידיו של פריגוז'ין, זכתה להצלחה מסחררת, ובמהרה הוקמו בעקבותיה מסעדות יוקרה נוצצות ברחבי סנט פטרסבורג. במקביל לרשת המסעדות שהקים התערבב פריגוז'ין בעסקנות ובעבריינות בעירו, ונקשר למספר אנשי מפתח בה.

בשנת 2001 אירח פריגוז'ין במסעדתו את הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין ואת נשיא צרפת ז'אק שיראק, במסגרת ביקור שערך ברוסיה. לימים, אמר פריגוז'ין: "פוטין ראה איך בניתי עסק מקיוסק. הוא ראה שלא אכפת לי לשרת את האורחים הנכבדים שלי, מכיוון שהם האורחים שלי". הדיקטטור הרוסי אכן התרשם מאוד מפריגוז'ין, והתארח אצלו מאז פעמים נוספות. אך חשוב מכך: פוטין שמר על קשר אישי הדוק עם פריגוז'ין, ולמעשה הפך אותו למקורבו ולאיש אמונו שאיתו הוא יכול להתייעץ ולשוחח כל אימת שירצה.

פריגוז'ין ידע לנצל היטב את קשריו עם השלטון הרוסי לטובת רווחתו האישית. חברת המסעדנות שלו קיבלה אינספור הקלות הישר מפוטין, והרוויחה בזכות השלטון מאות מיליוני דולרים. עם הזמן הלך הונו האישי של פריגוז'ין ותפח, ולפי הערכות שונות מדובר היום ביותר ממיליארד רובל. פריגוז'ין מנהל אורח חיים ראוותני במיוחד ולא חוסך בחיי יופי והדר.

במסגרת הונו הגדול, קשריו עם השלטון הרוסי ופעילותו המושחתת, ניהל ומימן פריגוז'ין חברות ריגול שונות שהואשמו בהשפעה על מערכת הבחירות בארה"ב בשנת 2016. לטענת האמריקנים ניסו פריגוז'ין ואנשיו להשתמש באמצעים שונים בכדי להטות את הבחירות לצידו של הנשיא טראמפ, ומאוחר יותר הוגש כתב אישום נגד פריגוז'ין בשל כך.

השיטות בהן השתמש פריגוז'ין בכדי להשפיע על דעת הקהל האמריקני היו שונות, מגוונות ומתוחכמות. פריגוז'ין הפיץ פייק ניוז בלתי נפסק ברחבי הרשתות החברתיות, הפעיל אמצעים פסיכולוגיים שונים, ולוחמה דיגיטלית מתוחכמת מאין כמוה שמאז נבדקה בידי ה-FBI ובידי חוקרים אחרים. בתגובה לכתב האישום שהוגש נגדו בארה"ב אמר פריגוז'ין: "האמריקנים אנשים מרשימים מאוד. הם רואים מה שהם רוצים לראות. אני מתייחס אליהם בכבוד גדול. אני לא כועס בכלל שאני ברשימה הזו. אם הם רוצים לראות את השטן, תנו להם לראות אותו".

מעבר לפעילותו למען הטיית הבחירות בארה"ב, פעילות בה הודה לפני חודשים אחדים, נחשד פריגוז'ין בכך ששלח שליחים לרחבי העולם כדי לחסל אישים שונים שסומנו אצלו.

פריגוז'ין אף מממן ולוקח חלק פעיל וחשוב ב"כוח וגנר" - ארגון צבאי רוסי פרטי המקבל מרוסיה פרויקטים מסוימים בהם הוא נדרש להתמקד. במסגרת מלחמת רוסיה-אוקראינה ישנם כ-5,000 "שכירי חרב" מכוח וגנר.

לאחרונה ישנם עימותים רבים בין הנשיא פוטין לפי פריגוז'ין. פריגוז'ין מאשים רבות את הצבא הרוסי בהתנהלות מרושלת ובלתי נכונה, ונוהג לקדם ולהציג את כוח וגנר כצבא החלופי. מנגד, רואה הצבא הרוסי את כוח וגנר כלא יותר מבשר תותחים ומזלזל מאוד בכוחו ואיכותו.

בשבוע שעבר הודיע פריגוז'ין כי אנשיו כבשו את העיר סולדר, זאת אחרי שמשרד ההגנה הרוסי חזר בו מההודעה לפיה אנשיו הם אלו שכבשו את העיר. זהו אחד ההישגים הבולטים ביותר של רוסיה מאז יולי, והוא מדגיש בצורה ברורה את כוחם של שכירי החרב של פוטין, ובמיוחד את כוחו של אחד מהעומדים בראשם - יבגני פריגוז'ין.

מלחמת אוקראינה רוסיה כח וגנר ולדימיר פוטין נקניקיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד