ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
"רואים בי עציץ"

שר המשפטים לוין תקף בוועדת חוקה: "חוות הדעת נכתבה מפוזיציה"

שר המשפטים יריב לוין הגיע לדיון בוועדת החוקה בנוגע להצעת חוק היועמ"שים. במהלך הדיון, תקף השר את הייעוץ המשפטי: "הייתי בישיבה עם היועמ"שית, אתם חושבים שמישהו אמר לי דבר וחצי דבר – על מה שעומד להיאמר פה? כלום". עוד התלונן השר לוין: "רואים בי עציץ"

שר המשפטים לוין תקף בוועדת חוקה: "חוות הדעת נכתבה מפוזיציה"
יריב לוין צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות חה"כ שמחה רוטמן התכנסה הבוקר (שני) לדיון בהצעת חוק היועמ"שים. על פי הצעת החוק, שר לא יהיה מחויב לפעול על פי הנחיות היועץ, ותפקיד היועץ המשפטי במשרדי הממשלה יהפכו למשרות אמון. כמו כן יוכל השר לבחור עו"ד פרטי שייצג אותו בבג"ץ אם יחפוץ בכך.

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, ד"ר גיל לימון תקף בוועדת החוקה את הרפורמה המתגבשת: "מי שגם כותב את החוק, גם מחליט עבור עצמו אם הוא מקיים את החוק, גם שולט בבחירת השופטים שעוסקים בביקורת שיפוטית על החלטותיו, וגם מוסמך לעקוף את פסיקתם כשהיא אינה לרוחו – איננו כפוף למעשה לחוק. במצב הזה, הממשלה אפילו לא תהיה מעל לחוק. הממשלה תהיה החוק".

הרפורמה המשפטית: דיון סוער בוועדת חוקה של הכנסת

לדברי לימון, "כאשר בוחנים את ההצעה שהונחה בפני הוועדה, אין מנוס מהמסקנה כי חברי הוועדה מתבקשים למעשה לדון בשאלה – האם נכון כי הממשלה תפסיק להיות כפופה לחוק. לדעתנו, לדעת היועצת המשפטית לממשלה, התשובה לשאלה זו הינה ברורה. התשובה היא – לא".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין הגיב בתקיפות ואמר: "הייתי בישיבה עם היועמ"שית, לרבות עם גיל לימון – אתם חושבים שמישהו אמר לי דבר וחצי דבר – על מה שעומד להיאמר פה? כלום. אולי כדאי שהייעוץ המשפטי לממשלה ישמע מה יש לשר המשפטים לומר לפני שהוא מופיע בוועדת החוקה? רואים בי עציץ".

לוין הוסיף: "פרסמתי תוכנית כפי שאיש ציבור צריך לעשות, וביקשתי מהייעוץ שיסייע לי להוציא תזכיר לציבור. מאז מסבירים לי ללא הפסקה שהנושא מורכב ושהנושא מצריך לימוד וייקח שבועות עד שנראה את התזכיר הזה. כנראה שיש דברים חשובים יותר, כמו ללכת לכנס בחיפה ולצאת נגד השר".

שר המשפטים האשים: "זו חוות דעת שנכתבת מפוזיציה ולא ממקום נקי, ואני צריך להשתדל לעשות את הדברים ותוך כדי לשמוע עמדות שהן מנוגדות לשלי, ובגלל זה אני יושב פה, לא כדי לדבר אלא להקשיב. על התוכנית הזו אני עובד 20 שנה, לא היה צריך להתאמץ כדי לראות את הצעות החוק שלי שהוגשו בנושא במהלך הפעילות שלי בכנסת. חוות דעת זו רוויה בדוגמאות דמגוגיות. מה שיש פה זה בדיוק המצב שקורה עכשיו, ששר בממשלה רוצה לקדם מדיניות, זה לא מוצא חן בעיניי הייעוץ המשפטי והוא מחליט למרוח את הזמן על ידי סחבת".

עוד אמר לוין: "בייעוץ המשפטי לממשלה יושבים אנשים עם רמה מקצועית גבוהה מאוד, אבל אתם הסברתם לי שהסיבה העיקרית שהייעוץ לא יכול להגיש תזכיר במהירות זה בגלל שנערך מחקר של משפט משווה". לדבריו, "חוות הדעת הזו לא מראה מה קורה בעולם. זה בניגוד לכללים שלכם, בניגוד למה שאתם עומדים עליו בתזכיר שאני ביקשתי שיפורסם". הוא הוסיף והאשים: "אין אף מדינה בעולם שיכול להתרחש בה מה שקרה כאן עכשיו - שהייעוץ המשפטי הוא הקובע והמחליט".

יריב לוין המשנה ליועץ המשפטי לממשלה היועצת המשפטית לממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד