ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
"המשיכו לצאת ולמחות"

גנץ מבהיר: בלי שינוי עמוק ברפורמה לא יהיו הסכמות

יו"ר המחנה הממלכתי אמר בפתח ישיבת הסיעה: "אני קורא למפגינים כולם – המשיכו לצאת ולמחות במסגרת החוק". ליברמן בישיבת הסיעה: "ההסכמים הקואליציוניים מסכנים את הכלכלה הישראלית"

גנץ מבהיר: בלי שינוי עמוק ברפורמה לא יהיו הסכמות
בני גנץ צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ אמר היום (שני) בפתח ישיבת הסיעה: "בשבת צעדו ברחבי הארץ מעל מאה אלף אנשים מתוך דאגה עמוקה לדמוקרטיה הישראלית. לא עבר יום וראש הממשלה בחר להתייחס לדאגה הזו בביטול ואמר ש'אם כל ההפגנות קרתה בבחירות'".

לדברי גנץ, "אזרחים מודאגים ראויים ליחס מכבד מראש הממשלה, שגם אם רובם לא בחרו בו – הוא ראש הממשלה שלהם. במקום זאת, עושים להם דה לגיטימציה, ומזלזלים במאמציהם".

"גם נתניהו יודע", הוסיף גנץ, "שמחאה ברחובות אפקטיבית – אחרת לא היה יוצא בעצמו להפגנות ההסתה בכיכר ציון, לא היה מניע הפגנות בתקופת הממשלה האחרונה מול בתיהם של נבחרי הציבור מהימין, ולא היה מפעיל פעילים ברשתות החברתיות. דעת הקהל חשובה ומשפיעה – בלי לגיטימציה ציבורית – ממשלות מתפוררות".

גנץ הוסיף: "אני קורא למפגינים כולם – המשיכו לצאת ולמחות במסגרת החוק. זה חשוב מאוד, ואפקטיבי מאוד. שקט הוא לא רק רפש כפי שכתב ז'בוטינסקי – שקט הוא דגל לבן המונף על מורשת מייסדי המדינה אנחנו לא נאפשר רגע של שקט.

לדברי גנץ, "נכון שהבחירות הן ההליך הדמוקרטי המרכזי – אך הן אינן חזות הכל או צ'ק פתוח לפגיעה בערכי הדמוקרטיה הבסיסיים. "דמוקרטיה של בחירות", בלי חופש ביטוי, בלי תקשורת חופשית, בלי זכויות אדם וללא מערכת איזונים ובלמים היא דמוקרטיה על הנייר בלבד. אתמול פורסם מדד הדמוקרטיה, שהצביע על צניחה באמון הציבור קודם כל בנו הפוליטיקאים ועל המשך ההתפרקות שלנו לשבטים. בלי אמון של הציבור במוסדות הדמוקרטים – אין דמוקרטיה. אמון בונים כשעושים למען הציבור, כשמתייחסים לכולו בכבוד, כשמאחדים את השורות. מפלגות הן דבר חשוב בדמוקרטיה אך פלגנות היא מסוכנת והיא אנטי מנהיגות".

גנץ טען בנוסף: "אני קראתי לדיאלוג וליצירת בסיס מוסכם לרפורמות. הגם שכך, אני אומר לנתניהו ולחברי הקואליציה – אל תטעו במי שמושיטים את ידם לדון בהסכמות רחבות – ידנו המושטת לא באה לחתום על הכשר לשינוי המשטר של ישראל תמורת תיקונים קוסמטיים. אם לא יהיה שינוי עמוק שיבטא הסכמה רחבה ושמירה על ישראל כדמוקרטיה מהותית עם הפרדת רשויות וביקורת שיפוטית – לא יהיו הסכמות בכלל. עליכם לא רק להיכנס לחדר – אלא לעשות זאת מתוך ראיה של האינטרס העמוק של מדינת ישראל – בלב פתוח ובנפש חפצה".

"אני שב וקורא" הבהיר גנץ, "להקים צוותי עבודה שיניחו בפני הכנסת רפורמה ראויה ורחבה כולל נדבכים נוספים על אלו הקיימים. אף צד לא יצא עם מלוא תאוותו בידו – אך מדינת ישראל כולה תרוויח אם נצליח. בהזדמנות הזו אני מבקש לחזק את נשיא המדינה שפועל באופן נכון, שקט ומכובד למען הסכמה רחבה בעם – ואני מקווה שהוא יוכל להיות חלק מרכזי בפתרון ראוי ומאוזן".

יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן אמר בפתח ישיבת הסיעה: "אני רוצה להתייחס למדד שפורסם אתמול על ידי הלמ"ס. גם הנתונים של אתמול מוכיחים שמדינת ישראל היא חלק מכלכלה גלובלית. אנחנו אכן נמצאים במשבר, אך לא במשבר במדינת ישראל אלא במשבר עולמי".

ליברמן בישיבת הסיעה. צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ליברמן טען: "כשאנחנו מסתכלים על אחוזי האינפלציה, 5.3%, זה משקף באופן מדויק את התחזית שהצגנו בימים האחרונים שלי באוצר. אמנם האינפלציה היא גבוהה אך צריך לזכור שיש רק שתי מדינות בעולם בהן האינפלציה נמוכה מישראל והן יפן ושוויץ. להיות במקום ה-3 בעולם זה מקום טוב".

עוד אמר ליברמן: "בנושא הדיור כבר אמרתי בעבר שבחודשים נובמבר-דצמבר נראה בלימה ועצירה בעליית מחירי הדיור ואתמול גם ראינו שמדד מחירי הדירות החדשות משקף ירידה של 0.9%. אנחנו עדיין מתייחסים לחודש נובמבר ללא דצמבר. הנתונים הנ״ל מבטאים תוצאה של שני דברים, הראשון הוא ההיצע- מבחינת שיווק קרקעות, עסקאות שנסגרו, התחלות בניה והיתרי בניה - שברנו שיא של עשרות שנים".

"אנחנו שיווקנו כ-200,000 יחידות דיור בתקופה שלנו באוצר", אמר ליברמן והוסיף, "התחלות הבניה בשנת 2022 עומדות על 70,000 וכרגע מספר יחידות הדיור שנמצאות בבנייה עומד על כ-165,000. גם הריבית וגם ההיצע הובילו לאותה התייצבות והתמתנות במחירי הדיור".

שר האוצר לשעבר ביקש להזהיר: "אני רוצה להזהיר את הקברניטים של המשק הישראלי נכון להיום - אנחנו חלק מכלכלה גלובלית, כל צעד שנוקטים כאן, מסתכלים עליו גם בבנק העולמי, גם בקרן המטבע העולמית, גם ב-OECD וגם בחברות דירוג האשראי".

הוא הוסיף: "אני חושב שכרגע ההסכמים הקואליציוניים מסכנים את הכלכלה הישראלית. במקום לתת תמריץ לעבודה, נותנים תמריץ שלילי ליציאה לעבודה באמצעות העלאת קצבה לאברכים ב-50%, תלושי מזון ומתן סבסוד לתחבורה ציבורית לאוכלוסיה חרדית.

מצד שני, לאנשים עובדים אנחנו נתנו תמריצים שונים ליציאה לעבודה- כמו נקודות זיכוי להורים עובדים, הגדלת מענק העבודה למשתכרי שכר נמוך וסבסוד צהרונים- עכשיו המגמה התהפכה".

לדבריו, "גם הניסיון לקחת כסף מקרן העושר ובמקום להשקיע אותו בפרויקטים חיוניים בתחום החברתי כמו בחינוך ובבריאות, להשקיע אותו במימון ההסכמים הקואליציוניים - בוודאות יוביל להורדת דירוג האשראי של מדינת ישראל וכל מה שמשתמע מכך".

לסיום אמר: "חשוב להבין שגם בעולם מסתכלים ומשפיעים ולזכור ששני שליש מתוצרת ישראל הולכת לייצוא. נותר לקוות שיתקבלו החלטות אחראיות".

בני גנץ בנימין נתניהו אביגדור ליברמן ישיבת סיעה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד