כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מבחן קואליציוני

פסילת דרעי מובילה למשבר פוליטי | התרחישים

הנימוק של חמישה שופטי בג"ץ שפסלו את דרעי לא משום עילת האי־סבירות אלא מסיבת "ההשתק השיפוטי" לפיה דרעי התחייב בפני בית המשפט השלום לפרוש מהחיים הפוליטיים במסגרת הסדר הטיעון, וחודשים לאחר מכן שב לחיים הפוליטיים בתפקיד שר בכיר, מקשה על האפשרות להשבתו של דרעי לתפקיד | אלו התרחישים

פסילת דרעי מובילה למשבר פוליטי | התרחישים
נתניהו יוצא מביתו של דרעי צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

פסילתו של אריה דרעי מלכהן כשר מציבה בפני הקואליציה מבחן פוליטי קריטי, פחות מחודש אחרי שהוקמה. התיקונים ששקלו לתקן כדי להחזיר את דרעי לשולחן הממשלה מסובכים יותר משחשבו והמשימה נראית קשה עד בלתי אפשרית.

עשרה שופטים פסלו את דרעי, מהם חמישה בנימוק של השתק (ההשתק השיפוטי); כלומר, כוונתם היא שדרעי אינו יכול לרקוד על שתי החתונות לאחר שהתחייב בפני בית המשפט השלום לפרוש מהחיים הפוליטיים במסגרת הסדר הטיעון, וחודשים לאחר מכן שב לחיים הפוליטיים בתפקיד שר בכיר.

הנימוק הנ"ל מקשה על תיקון החקיקה, שכן גם ביטול עילת הסבירות לא יסייע לדרעי לשוב ולכהן כשר, כיוון שזו אינה סיבת פסילתם.

המשמעות היא, שהאפשרות היחידה של הקואליציה היא למנות את דרעי לתפקיד ראש הממשלה החליפי, אך ההליך הזה דורש שינוי חקיקה בחוק יסוד הממשלה, הצבעה על אי אמון קונסטרוקטיבי והשבעת כל הממשלה מחדש, הליך שייקח מספר שבועות לא מבוטל.

שאלה נוספת שעולה היא מינוי שרים במשרדים שהוחזקו בידי דרעי, הבריאות והפנים. ע"פ הערכה שדרעי לא יוכל לשוב לתפקיד, יידרש למנות שרים קבועים, וההתלבטות היא האם להביא מינויים חיצוניים או לחלק מחדש את תפקידי השרים בין נציגי ש"ס.

כך או כך, הקואליציה נכנסת לימים דרמטיים ומתוחים, בהם ידרשו לרצות את אריה דרעי כדי להסיר את האיום של פירוק הממשלה כפי שהעלה הבוקר (רביעי) השר יעקב מרגי.

בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד