כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"רפורמה חדשה"

צעד מפתיע בישיבה: אכיפה קפדנית על המחשבים

לאחר שהתרבו כותבי חידושי התורה בישיבת 'בית מתתיהו' בבני ברק רבני הישיבה חוששים ממכשולות שבכתיבה במחשבים ופרסמו תקנות חדשות בין היתר בדיקה אקראית של המחשבים על ידי אחד מרבני צוות הישיבה במטרה ליצור פיקוח

צעד מפתיע בישיבה: אכיפה קפדנית על המחשבים
פתיחת זמן אלול בישיבת בית מתתיהו צילום: שוקי לרר

מאות בחורי ישיבת בית מתתיהו הופתעו היום (רביעי) לגלות מכתב רשמי מטעם הנהלת הישיבה ובו שורת תקנות חדשות הנוגעות להמשך אישור השימוש במחשבים לבחורי הישיבה.

כידוע, בישיבת בית מתתיהו מייחסים רבני הישיבה ובראשם ראש הישיבה הגאון רבי ברוך ויסבקר, חשיבות וערך רב לכתיבת חידושי תורה ע"י הבחורים, ומשכך הונהג בישיבה לפני מספר שנים, בצעד שאינו מקובל במרבית היכלי התורה והישיבות, היתר חריג ויוצא דופן המאשר לבחורי הישיבה באופן רשמי, את השימוש במחשבים ובטאבלטים מיוחדים לצורך כתיבת החידו"ת.

כמובן שעם היתר השימוש במחשבים, הונהגו בישיבה מספר גדרים וסייגים ע"מ למנוע חלילה חשש של סכנות ומכשולות רוחניים העלולים להכרך במסגרת השימוש בכלים אלו, כאשר בין היתר הוחלט כי השימוש יותר רק במחשבים מסוימים עם סינון מיוחד העומד בכללים הקפדניים אותם הציבו רבני הישיבה.

בתקופה האחרונה התרחבה מסיבות שונות תופעה מבורכת זו בקרב בני הישיבה, ובחורים רבים החלו להצטרף למעגל הכותבים. אך דא עקא שלצד הריבוי המבורך, הביעו כמה מרבני הישיבה את חששם ממכשולות וסדקים שעלולים להיפרץ בחומה האדוקה אותה הציבה הישיבה בעניין זה, כאשר נימוקם העיקרי הוא כי כאשר התופעה הינה רחבת היקף, כבר לא יהי' ניתן לשלוט ולפקח על כשרות המחשבים, מה שעלול ח"ו להביא להרס ונזק רוחני רב.

כאמור, לאחר דיונים וישיבות צוות ארוכות בנידון, הופתעו היום בני הישיבה לגלות מכתב רשמי מטעם הנהלת הישיבה, ובו שורה ארוכה של כללים ונהלים חדשים אודות המשך היתר השימוש במחשבים, אשר מיועדים לאדק את הפיקוח של הצוות הרוחני על המחשבים ושאר כלי הכתיבה, ולאפשר לרבני הישיבה מעקב שקוף יותר על כשרותם של  המכשירים המוחזקים בידי בני הישיבה.

בין היתר נכתב בתקנון החדש, כי החל מהשבוע הקרוב, מתבקשים כל הבחורים אשר מחזיקים ברשותם כלי כתיבה טכנולוגי מכל סוג שהוא, להירשם אצל אחד מרבני הישיבה האחראי על תחום הפיקוח, כאשר מעתה ואילך יותנה המשך היתר השימוש ברישום מסודר של בעל המחשב אצל רבני הישיבה ומסירת קוד השימוש בו לידי הצוות, וזאת על מנת לאפשר את המעקב המדוקדק והפרטני אחר כשירותם של המחשבים, ושמירת צבינה הטהור של הישיבה הק'.

כמו כן, נכתב ברשימת התקנות המדוברת, כי החל מעתה, תיערך מידי תקופה בדיקה אקראית של המחשבים, ע"י אחד מרבני צוות הישיבה הממונה על התחום, כשהמטרה היא כאמור, ליצור מעקב ופיקוח מלא של הנהלת הישיבה אחר השימוש הרגיש בכלים הטכנולוגיים אשר מביאים תועלת רוחנית רבה, אך לצד זאת עלולים לטמון בחובם סכנות רוחניות רבות.

בקרב בחורי הישיבה התקבלת ההודעה ברגשות מעורבים, כאשר רבים מברכים על אידוק הגדרים הנחוצים מאוד להמשך שמירת צביונה הטהור והאיכותי של הישיבה. אך לעומתם, יש הסבורים כי התקנות החדשות אינן תורמות כלל, ויש בהם רק משום הצרת רגלי הבחורים והתערבות חסרת תועלת בחייהם הפרטיים והאישיים. "יודגש", מציין אחד הבחורים באוזנינו, "כי גם היום למרות אחוזי השימוש הגבוהים במחשבים בקרב בני הישיבה, נכרת איכותם של הבחורים, אשר משתמשים ללא יוצא מן הכלל במחשבים כשרים ומסוננים, המיועדים אך ורק לצורך כתיבת החידו"ת, וברור לכולם כי אין שום צורך אמיתי בהחלת כללי אכיפה חדשים ונוקשים בעניין זה".

כך או כך, נראה כי ה'רפורמה החדשה' – כפי שהיא מכונה אצל בני הישיבה, תצא לפועל בשבוע הקרוב, ובתקופה הקרובה נוכל להיווכח האם אכן ייושמו בשטח הכללים החדשים והאם ירשם שיתוף פעולה מצד התלמידים.

בית מתתיהו מחשבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד