כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
פיצוצים ופיגועים

פעילות נמוכה יחסית של דאעש ברחבי העולם

השבוע נמשכה הפעילות הנמוכה יחסית של דאעש ברחבי העולם. במוקד האירועים: פיגוע התאבדות שביצעו פעילי דאעש סמוך למטה משרד החוץ בקאבול, אפגניסטאן. הפעלת מטען בחצר כנסיה בצפון-מזרח קונגו. בסומליה פוצצו פעילי ארגון אלשבאב, מספר מכוניות תופת 

פעילות נמוכה יחסית של דאעש ברחבי העולם
פעיל דאעש מנסה להימלט מהבית צילום: SDF Press

השבוע נמשכה הפעילות הנמוכה יחסית של דאעש ברחבי העולם.

במוקד האירועים: פיגוע התאבדות שביצעו פעילי דאעש סמוך למטה משרד החוץ בקאבול, אפגניסטאן. לפחות עשרים בני אדם נהרגו; הפעלת מטען בחצר כנסיה בצפון-מזרח קונגו, 14 בני-אדם נהרגו.

חצי האי סיני: ראש ממשלת מצרים והרמטכ”ל ערכו ביקורים (נפרדים) בחצי האי סיני. ביקורים אלה נועדו, ככל הנראה, להדגיש את שליטת ממשל מצרים על חצי האי לאחר שנים בהם שלטו פעילי דאעש באזור.

אפריקה: בסומליה פוצצו פעילי ארגון אל שבאב, המזוהה עם אל קאעידה, מספר מכוניות תופת נגד כוחות ביטחון. כוחות ביטחון של סומליה השתלטו על עיר נמל צפונית-מזרחית למוגדישו, שהייתה בשליטת הארגון.

המלחמה על התודעה: מאמר המערכת של שבועון "דאעש אלנבא", קרא להצטרף לארגון לאור חולשת המערב, כדי לממש את שליטת האסלאם בעולם. במאמר במגזין דאעש Voice of Khurasan באפגניסטאן תוארה בהרחבה הממשלה החדשה בישראל וצוין כי הדרך היחידה לפתור את הסוגיה הפלסטינית היא דרך הג’האד. ח’אלד באטרפי, מנהיג אל קאעידה בחצי האי ערב, קרא למוסלמים לסלק את הנוכחות האמריקאית מחצי האי ערב ואת הנוכחות הפרו-איראנית מתימן. כך בסיור עולמי של מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

חצי האי סיני: ביקורי ראש ממשלת מצרים והרמטכ”ל בצפון סיני.

מצטפא מדבולי, ראש ממשלת מצרים, ביקר ב-14 בינואר 2023 במתקן להפקת חשמל בעיר אלשיח’ זויד ובעיר החדשה של רפיח, שנבנתה לאחרונה. במסיבת עיתונאים שערך ראש הממשלה ציין כי מצב הביטחון בצפון סיני יציב וכי מוסדות המדינה באזור חזרו לתפקד באופן מלא. יצוין כי זהו ביקורו הראשון של ראש ממשלה מצרי באזור מאז השתלט עליו מחוז סיני של דאעש.

יומיים קודם לכן ביקר באזור אסאמה עסכר, רמטכ”ל צבא מצרים, ביקור ראשון מאז נכנס לתפקידו. במהלך הביקור ביקש עסכר מהחיילים המוצבים בצפון סיני לשמור על הישגי הלחימה בדאעש ועל היציבות שהושגה באזור. הוא שיבח אותם על המורל הגבוה שהם מפגינים והנכונות להקריב למען ארצם.

יש לציין כי ממשלת מצרים משקיעה לאחרונה משאבים רבים בחצי האי סיני בבנייה והקמה של תשתיות, ביניהן תשתיות חשמל, מגורים ותיירות, במטרה להטיב עם תושבי חצי האי סיני, שסבלו במשך שנים ארוכות מהזנחה, ולהרחיק בכך גורמים התומכים בדאעש, שניצלו את המצב ואת התסכול המצטבר של האוכלוסייה המקומית לצרכי השתלטות על האזור.

על רקע הפיגועים האחרונים שביצעו פעילי דאעש סמוך לתעלת סואץ ובשטח מצרים תגבר צבא מצרים את כוחותיו באזור ובמיוחד בעיר אסמאעיליה, שבה ביצע הארגון פיגוע ב-30 בדצמבר 2022.

מחוזות סוריה - צמרחב אלרקה

הופעל מטען, שהוטמן על-ידי פעילי דאעש נגד סיור של צבא סוריה והכוחות המסייעים לו על ציר שדה הנפט אלת’ורה, כשישים ק”מ מדרום-מערב לאלרקה. ארבעה לוחמים נפצעו. צוין כי במרחב מצויים לוחמי מיליציות הפועלות בחסות איראן.

מרחב דיר אלזור-אלמיאדין

בוצע ירי ב-12 בינואר 2023 לעבר לוחם כוחות SDF בכפר חאוי אלחצאן, כארבעה ק”מ מצפון לדיר אלזור. הלוחם נהרג.

בוצע ירי ב-10 בינואר 2023 לעבר כלי רכב של בכיר מקומי הנאמן לכוחות SDF בעיירה אלעזבה, כ-13 ק”מ מצפון-מזרח לדיר אלזור. נגרם נזק לכלי הרכב.

מרחב דיר אלזור-אלמיאדין

לוחמי היחידות הכורדיות ללוחמה בטרור, בסיוע כוחות הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארה”ב, כיתרו ב-10 בינואר 2023 בית שבו התבצרו שני פעילי דאעש באזור אלצבחה, כעשרים ק”מ מצפון לאלמיאדין. שני הפעילים, שסירבו להסגיר עצמם ואחד מהם אף ניסה להימלט, ביצעו פעילות טרור במחוז דיר אלזור. במהלך חילופי האש בין הצדדים, נהרגו השניים, אחד מהם נהרג לאחר שהפעיל חגורת-נפץ.

הפיצוץ כתוצאה מהפעלת חגורת הנפץ

ראש ממשלת עיראק תומך בהמשך הנוכחות האמריקאית במדינה.

מחמד שיאע אלסודאני, ראש ממשלת עיראק, ציין בראיון לוול סטריט ג’ורנל, כי הוא תומך בהמשך הנוכחות האמריקאית במדינה ולא קבע מועד לפינוי הכוחות האמריקאים. דבריו נתפסים כהתרסה כלפי גורמים פרו-איראנים במדינה ובמיוחד המיליציות הפרו-איראניות, שאיימו על ארה”ב כי אם היא לא תפנה מיידית את כל הכוחות שלה שנותרו במדינה, הם יפעלו נגדם בכוח.

להצהרה יש גם משמעות לגבי הלחימה בדאעש, שכן ארצות-הברית מסייעת לממשלת עיראק להיאבק בארגון. אלסודאני ציין בהקשר זה, כי ייקח זמן לחסל את נוכחות דאעש וכי הבעיה המרכזית של עיראק בהתמודדותה עם הארגון היא זליגה של פעילי הארגון מסוריה.

מחוז כרכוכ

כוחות ביטחון איתרו ב-17 בינואר בואדי בקרבת אזור אלריאצ’, כארבעים ק”מ מדרום-מערב לכרכוכ, מאגר אמצעי לחימה של דאעש הכולל כשלושים מטענים.

חלק מהמטענים שנמצאו

סיכום פעילות דאעש במחוזות השונים

מנתוני אינפוגרף המסכם את פעילות דאעש בתקופה שבין 11-5 בינואר 2023 עולה כי בתקופה זו ביצעו פעילי הארגון 16 פיגועים במחוזות השונים (לעומת 23 בשבוע שקדם). מספר הפיגועים הגבוה ביותר בוצע על ידי מחוזות מוזמביק ומערב אפריקה (5 בכל אחד מהם). בשאר המחוזות: עיראק (3); ח’ראסאן (אפגניסטאן) (1); סומליה (1); סוריה (1). בפיגועים נהרגו ונפצעו 93 בני אדם, לעומת 101 בני-אדם בשבוע שקדם. מספר ההרוגים והפצועים הגדול ביותר היה במחוז ח’ראסאן (אפגניסטאן) (60). שאר ההרוגים והפצועים: מערב אפריקה (15); עיראק (9); סוריה (8); סומליה (1).

טרור סוריה עיראק דאעש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד