כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
סיכום פעילות דאעש

מהמסוכנים בעולם: פורסמה תמונתו של מנהיג בוקו חראם

נחשפה לראשונה תמונתו של באכורא בודומא, מנהיג ארגון הטרור בוקו חראם מהמסוכנים בעולם. כוח גדול של פעילי דאעש תקף מחנה של צבא ניגריה בכפר אזרי. שלושה חיילים נפצעו באורח קשה ומספר פעילי דאעש נהרגו

מהמסוכנים בעולם: פורסמה תמונתו של מנהיג בוקו חראם
כלי נשק של דאעש שאותרו בזירת הלחימה צילום: The Cable

מומחה לטרור במרחב ימת צ’אד פרסם לראשונה את תמונתו של מנהיג בוקו חראם, באכורא בודומא, המכונה באכורא דורו, או אבו אמימה. באכורא דורו החליף את אבו בכר שכאו כמנהיג הארגון, לאחר שזה נהרג במאי 2021. באכורא דורו פיקד לאחרונה על סדרת תקיפות נגד מעוזי דאעש במרחב ימת צ’אד. כך פרסם מרכז המידע למודיעין ולטרור על שם אלוף מאיר עמית.

באכורא בודומא, מנהיג בוקו חראם: צילום Zagazola

מקורות צבאיים בניגריה דיווחו, כי כוח גדול של פעילי דאעש תקף ב-13 בינואר 2023, בשעות הערב, מחנה של צבא ניגריה בכפר אזרי, כשמונים ק”מ מדרום-מערב למידוגורי, בצפון-מזרח ניגריה. כוח דאעש כלל שלושה כלי רכב ממוגנים, ארבעה כלי רכב נושאי מקלעים ומספר לא ידוע של אופנועים. בתקיפה נעשה שימוש באמצעי לחימה מגוונים. במקום היו חילופי אש עם חיילי המחנה, אשר קיבלו סיוע מחיל האוויר הניגרי. שלושה חיילים נפצעו באורח קשה ומספר פעילי דאעש נהרגו. דאעש קיבל אחריות על ביצוע התקיפה וציין כי מספר חיילים נהרגו או נפצעו. בהודעה לא צוין כי גם לדעאש היו נפגעים בתקיפה.

ב-12 בינואר 2023 בוצע ירי לעבר ארבעה לוחמי מיליציות המסייעות לצבא ניגריה בעיירה מרטה, כתשעים ק”מ מצפון-מזרח למידוגורי. ארבעת הלוחמים נהרגו.

ניז’ר - אפריקה

עשרה פעילי מחוז מערב אפריקה של דאעש, שנמלטו מהקרבות בין הארגון לבין פעילי בוקו חראם במרחב ימת צ’אד, הסגירו עצמם ב-10 בינואר 2023 לידי כוח של צבא ניז’ר באזור תומור, בדרום-מזרח המדינה, כשלושה ק”מ מצפון לגבול ניז’ר-ניגריה.

הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו

הפעלת מטען בחצר כנסיה בעיר קסינדי. הופעל מטען ב-15 בינואר 2023 בחצר כנסיה בעיר קסינדי, בצפון-מזרח קונגו, כשניים וחצי ק”מ ממערב לגבול קונגו-אוגנדה. בחצר הכנסייה התכנסו באותה עת מאות בני-אדם לעריכת טקסי הטבלה. 14 בני אדם נהרגו. על-פי דיווח מקומי, למעלה מחמישים בני אדם נפצעו ביניהם 35 נשים, 15 גברים ושלושה ילדים.

דאעש קיבל אחריות לביצוע הפיגוע. בהודעה שפרסם הארגון דווח, כי מטען רב-עוצמה, שהוטמן קודם לכן על-ידי פעילי הארגון, הופעל בתוך כנסיה. לטענת דאעש, לפחות עשרים בני אדם נהרגו, כמה עשרות נפצעו ומבנה הכנסייה נהרס. בהודעה גם צוין, כי הפיגוע בוצע “כדי להוכיח את כישלון המערכות הצבאיות של כוחות הביטחון של קונגו ושותפיהם לספק ביטחון לנתיניהם הנוצרים”.

סומליה

משטרת מוגדישו הודיעה כי מטען, שהורכב ממוקש, הופעל בקרבת אצטדיון כדורגל בבירה מוגדישו, בשעה שאלפי תושבי העיר התאספו שם לעצרת מחאה נגד ארגון אלשבאב. לא דווח על מספר הנפגעים. יצוין כי עצרת המחאה אורגנה על-ידי לשכת נשיא סומליה, חסן שיח’ מחמוד, שאף הגיע למקום, לאחר שהופעל המטען. נשיא סומליה קרא לאזרחים להצטרף ללחימה נגד הארגון ולדווח על כל אדם חשוד.

שלוש מכוניות תופת, נהוגות על-ידי מחבלים מתאבדים של ארגון אלשבאב הופעלו

בכניסה לתחנת משטרה ובסיס צבאי בעיר בולובורדה, שבמחוז היראן, במרכז סומליה. לפחות 11 בני-אדם נהרגו וחמישים נפצעו.

בסמוך למחסום צבאי בעיירה ג’לאלקסי, כ-160 ק”מ מצפון למוגדישו. מכונית נוספת התפוצצה כמעט בו-זמנית באזור. אנשי ביטחון הצליחו להרוג את נהג המכונית השנייה, טרם פיצוצה דבר שצמצם את היקף הנזק. לפחות ארבעה בני-אדם נהרגו. בעיירה ממוקם בסיס צבאי וקיימת נוכחות רבה של אנשי צבא ולוחמי כוחות הקואליציה האפריקאית.

בורקינה פאסו

חמושים חטפו ב-13-12 בינואר 2023 חמישים נשים במחוז סום, שבצפון בורקינה פאסו. ככל הנראה מאחורי החטיפה עומדים גורמים המזוהים עם דאעש או אלקאעדה, המטילים את אימתם על תושבי המדינה.

מאלי

בשתי תקריות נפרדות, הופעלו ב-10 בינואר 2023, שני מטענים נגד כלי רכב של צבא מאלי במרכז המדינה (לא צוינו מיקומים מדויקים). 14 חיילים נהרגו ו-11 נפצעו. ארגון אלקאעדה קיבל אחריות על ביצוע שתי התקיפות. צבא מאלי הודיע ב-11 בינואר 2023 כי תגבורות, שהוזרמו לאזורים אלו, הרגו 31 פעילי טרור (אלג’זירה, 12 בינואר 2023; africanews.com, 13 בינואר 2023).

מרוקו - סיכול טרור

כוחות ביטחון של מרוקו בתיאום עם כוח של משטרת ספרד, עצרו ב-11 בינואר 2023 שלושה חברי תא טרור של דאעש. פעיל אחד נעצר בדרום-מערב מרוקו ושניים נוספים נעצרו באותה עת באלמריה, בדרום ספרד, כ-270 ק”מ מצפון-מזרח לגיברלטר. מחקירה ראשונית עלה כי השלושה נשבעו אמונים לדאעש ופעלו לגיוס פעילים נוספים. הם גם הביעו נכונות לבצע פעולות טרור.

תוניסיה - סיכול טרור

משרד הפנים של תוניסיה הודיע ב-12 בינואר 2023 כי אנשיו עצרו פעיל דאעש באזור בא’ר עלי בן ח’לاפה, שבמחוז צפאקס במזרח המדינה. העצור, שנשבע אמונים למנהיג דאעש, התכוון לבצע פעולות טרור בתוניסיה נגד אנשי כוחות ביטחון וצבא. לצורך זה הוא למד שיעורים תאורטיים להכנת רעלים ולייצר חומרי נפץ. כמו כן פעל להשגת כלים חדים ואמצעי לחימה, בתיאום עם פעילי טרור הפועלים מחוץ לגבולות תוניסיה. העצור גם הפיץ חומרי תעמולה של דאעש וניצל חשבונות אלקטרוניים בדויים כדי ליצור מצג שווא כאילו אנשי ארגוני ביטחון וצבא תומכים באידאולוגיה הסלפית-ג’האדיסטית. הוא גם פרץ לאתר הרשמי של מוסד ציבורי במדינה.

אסיה - אפגניסטאן

פיגוע התאבדות בכניסה למשרד החוץ בקאבול

ב-11 בינואר 2023 בשעה 16:00 ארע פיצוץ סמוך למבנה משרד החוץ של הטאלבאן בקאבול. בכיר במשרד ההסברה של הטאלבאן הודיע כי בפיגוע נהרגו לפחות עשרים בני אדם. דאעש קיבל אחריות על ביצוע הפיגוע.על-פי הודעת הארגון, מחבל מתאבד, המכונה ח’יבר אלקנדהארי (קרי: מאזור קנדהאר שבאפגניסטאן), הגיע ב-11 בינואר 2023 לכניסה הראשית של מבנה משרד החוץ במרכז קאבול.

הוא הפעיל חגורת הנפץ שנשא על גופו בקרב עובדי משרד החוץ, בהם דיפלומטים, מאבטחים ואחראים על הביטחון, שיצאו מהמבנה. לטענת דאעש, בפיצוץ נהרגו עשרים אנשי טאלבאן, בהם דיפלומטים, ועשרות נפצעו. זהו הפיגוע השני של דאעש מתחילת שנת 2023 נגד מוסדות שלטון של הטאלבאן, לאחר שב-1 בינואר 2023 בוצע פיגוע התאבדות בכניסה לשדה התעופה הצבאי בקאבול.

 

דאעש אפגניסטן סומליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד