כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
אירוע פוליטי חריג

רפובליקני שהפסיד בבחירות הזמין ירי על בתי פקידים דמוקרטים

סולומון פניה, חבר במפלגה הרפובליקנית בארה"ב, שסירב להכיר בהפסדו בבחירות אשתקד לבית הנבחרים המקומי של ניו מקסיקו ופיזר טענות חסרות בסיס לזיופים, נעצר בחשד שהזמין ירי לעבר בתיהם של ארבעה נבחרי ציבור דמוקרטים במדינה. באחד המקרים אף לחץ בעצמו על ההדק, אך נתקל במעצור

רפובליקני שהפסיד בבחירות הזמין ירי על בתי פקידים דמוקרטים
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: unsplash

סלומון פניה בן ה-39 חשוד לפי משטרת העיר אלבקרקי בניו מקסיקו כי שילם לארבעה גברים אחרים שפתחו באש לעבר בתיהם של אותם פקידים דמוקרטים, ולפחות באחד המקרים לחץ על ההדק בעצמו. בכל מקרי הירי השונים לא היו נפגעים ורק נגרם נזק, אבל הפרשה זוכה לסיקור נרחב בתקשורת האמריקנית בשל העובדה שהמשטרה מייחסת לאותו פעיל רפובליקני מניעים פוליטיים בהזמנת הירי.

פניה התמודד בנובמבר האחרון על אחד המושבים בבית הנבחרים המקומי, והפסיד בפער עצום של 26% מול 74% למחוקק הדמוקרטי המכהן מיגל גרסייה. פניה סירב להכיר בהפסד שלו, וטען כי הבחירות היו "מכורות". הוא אף הצהיר ברשת החברתית כי הוא מסרב להכיר בהפסד כפי שעשה הנשיא לשעבר דונלד טראמפ אחרי הבחירות לנשיאות ב-2020. לאותה הודעה צירף תמונה שלו לובש חולצה שעליה נכתבה סיסמת הבחירות הידועה של טראמפ, "להפוך את אמריקה לגדולה שוב", כשלצדו דגל שעליו נכתב "טראמפ 2024". כמו במקרה של טראמפ, גם לפניה לא היו שום הוכחות לטענותיו לזיופים.

לאחר הבחירות, וכחלק מניסיונו לשנות את תוצאותיהן, ניגש לפי החשד לבתיהם של אותם ארבעה פקידים דמוקרטים – שני חברי מועצה מקומית ושני מחוקקים בקונגרס של ניו מקסיקו – וטען בפניהם כי יש ברשותו מסמכים שמוכיחים לכאורה שהוא זה שניצח במרוץ. טענותיו לא התקבלו כמובן, ולפי המשטרה סדרת מקרי הירי החלה מעט לאחר השיחות הללו. מפקד משטרת אלבקרקי, הרולד מדינה, תיאר את פניה כ"מוח" שמאחורי התקריות השונות, כשלפי הרשויות ייתכן מאוד שארבעת הגברים האחרים שביצעו את הירי בתשלום כלל לא הכירו את זהותם של דיירי הבתים. המשטרה לא ציינה אם כל הארבעה נעצרו, אבל אמרה כי ביצעה מעצרים נוספים בפרשה.

ארבעת מקרי הירי התרחשו בין תחילת דצמבר לתחילת ינואר: ב-4 בדצמבר נורו שמונה יריות לעבר ביתה של חברת מועצת מחוז ברנליו - המחוז שבירתו היא אלבקרקי - אדריאן ברבואה; ב-8 בדצמבר נפתחה אש לעבר ביתו של יו"ר בית הנבחרים של ניו מקסיקו חאבייר מרטינז; ב-11 בדצמבר נורו 12 קליעים לעבר ביתה של חברת המועצה דבי אומאלי; וב-3 בינואר, כשעה לאחר חצות, נורו 12 קליעים גם לעבר ביתה של חברת הסנאט המקומי לידה לופז. לפי המשטרה שלושה מהקליעים פגעו בחדר השינה של בתה בת ה-10 של הסנאטורית, אבל גם במקרה הזה לא היו נפגעים.

לפי החשד הירי בוצע בלפחות שני מקרים ממכוניות גנובות, ופניה חשוד כי השתתף בעצמו בירי שנפתח לעבר ביתה של לופז. חוקרי המשטרה מסרו במסיבת עיתונאים שכינסו הבוקר כי לפניה הייתה ככל הנראה תקלה כלשהי באקדח שלו, וכי 12 הקליעים נורו מאקדח שבו השתמש חשוד אחר. לדברי החוקרים הם הצליחו לזהות את פניה כחשוד המרכזי באמצעות שילוב בין ראיות שונות: אותות מטלפונים סלולריים, רישומי רכבים, תרמילי הקליעים שאותרו בזירות הירי ודיווחים של עדי ראייה. הלילה נעצר, ושוטרים מיחידת הקומנדו המשטרתית פשטו על ביתו עם צו חיפוש.

כלי תקשורת אמריקנים דיווחו כי הם לא הצליחו לאתר עורך דין כלשהו שמייצג את פניה, וכי לא ברורה לפי שעה גרסתו לאירועים. פניה כבר הסתבך בעבר עם החוק: בתקשורת המקומית דווח כי ישב בעבר שבע שנים בכלא, וכי יש לו 19 הרשעות פליליות – כולל בעבירות של פריצה וגניבה.

המעצר זוכה כאמור לסיקור נרחב בתקשורת האמריקנית, כשברקע דיווחים על איומים הולכים וגוברים שסופגים פקידים ונבחרי ציבור ברחבי ארה"ב, מהרמה הלאומית ועד הרמה המקומית. מאחורי האיומים הללו – שתורגמו למעשי אלימות כבר במהומות הקפיטול בינואר 2021 – עומד הזינוק במספרם של מועמדים, רובם הגדול רפובליקנים, שמסרבים להכיר בהפסד שלהם בבחירות ומקדמים טענות חסרות שחר לזיופים.

ראש העיר אלבקרקי, הדמוקרט טים קלר, מסר בעקבות המעצר כי פניה, אותו תיאר כאיש ימין קיצוני, "עשה את הדבר הגרוע ביותר שאפשר לעשות במחלוקת פוליטית – פנייה לאלימות". ראש העיר הוסיף כי "סוג כזה של קיצוניות הוא איום לאומה שלנו", אבל הביע תקווה שתושבי אלבקרקי יידעו לדחות את התופעה הזו. גם בסניף של המפלגה הרפובליקנית בניו מקסיקו גינו את פניה, ומסרו כי אם יימצא אשם יהיה עליו לשאת במלוא חומרת הדין.

רפובליקנים דמוקרטים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד