כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מיזם ענק של משרד התחבורה

"בשורה אדירה: "יכפיל את תדירות הרכבות ויגדיל את מספר הנוסעים

מדובר ב"מגה-פרויקט" של משרד התחבורה ורכבת ישראל המבוצע במסגרת התכנית האסטרטגית של הרכבת לעשורים הקרובים ויאפשר הכפלה של תדירות הרכבות בכל קווי מטרופולין תל אביב והפריפריה, ואת הגדלת מספר הנוסעים ברכבת במאות אחוזים

"בשורה אדירה: "יכפיל את תדירות הרכבות ויגדיל את מספר הנוסעים
רכבת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מיזם ענק של משרד התחבורה ורכבת ישראל יוצא לדרך. רכבת ישראל פרסמה מכרז להקמת מסילה רביעית באיילון. 

מדובר ב"מגה-פרויקט" המבוצע במסגרת התכנית האסטרטגית של הרכבת לעשורים הקרובים ויאפשר הכפלה של תדירות הרכבות בכל קווי מטרופולין תל אביב והפריפריה, ואת הגדלת מספר הנוסעים ברכבת במאות אחוזים.

בנוסף, פורסם מכרז להקמת תחנת רכבת רמלה דרום, במסגרת פרויקט מסילת 431, שיקצר בחצי את זמני הנסיעה מהדרום לירושלים והמרכז.

התכנית תיתן מענה לגידול האוכלוסייה ולגידול המשמעותי הצפוי בהיקף השימוש ברכבת. 

מספר הנוסעים ברכבת ישראל העומד כיום על כ-70 מיליון נוסעים בשנה צפוי להגיע ל-200 מיליון נוסעים בשנת 2030 ול-300 מיליון בשנת 2040. קידום המסילה הרביעית באיילון, יחד עם פרויקטים נוספים, ובהם השלמת חישמול רשת המסילות והקמת המסילה המזרחית, יתנו מענה מיטבי לצרכי התחבורה של ישראל לשנים הבאות.

בפרויקט המסילה הרביעית באיילון, המבוצע בשיתוף נתיבי ישראל, פורסם מכרז DB (Design-Build) רחב היקף הכולל את קירוי נחל איילון ובניית 4.5 ק"מ מסילה בין תחנות תל אביב ההגנה וסבידור מרכז. המכרז כולל גם הכנות הנדסיות להרחבת תחנות סבידור מרכז, השלום וההגנה, והתאמתן לגידול הצפוי במספר הנוסעים עם הפעלת המסילה החדשה.

קטע המסילה העובר בתחנות תל אביב, משרת היום כ-80% מנפח הנוסעים, אך ציר האיילון כולל היום 3 מסילות בלבד ומהווה "צוואר בקבוק" המקשה על הגברת תדירות הרכבות והגדלת מספר הנוסעים. הפעלת המסילה הרביעית, הצפויה בשנת 2029, תאפשר להגדיל את מספר הרכבות ל-26 רכבות בשעה לכל כיוון, לעומת 14 רכבות כיום. 

הגדלת קיבולת הנסיעה ברכבת בגוש דן הצפוף והעמוס, תתרום להפחתת הגודש בכבישים, תאפשר שיפור ביתירות ובגמישות התפעולית, ותבטיח שירות מהיר, נוח אמין ומדויק יותר לנוסעים.

בנוסף לכך פורסם מכרז להקמת תחנה רמלה דרום, במסגרת פרויקט מסילת 431 המוקם בימים אלה. התחנה תוקם ליד מחלף רמלה דרום, בין כביש 431 וכביש 40. הפרויקט כולל הקמה של תחנה חדשה נוספת, מעויין שורק, וכן שדרוג של תחנת ראשון לציון הראשונים. 

תחנת רמלה דרום תכלול אולם נוסעים, שטחי מסחר ותפעול, מבני שליטה ובקרה, שני רציפים באורך 350 מ' וגשר הולכי רגל, חניון ובו כ-300 מקומות חניה, מסוף תחבורה ציבורית, ומערכות תחזוקה ובקרה.

פרויקט מסילת 431 יחבר את תחנות מודיעין אל תחנת ראשון לציון משה דיין באמצעות 30 ק"מ מסילה כפולה ומחושמלת לאורך תוואי כביש 431. בנוסף לתחנות החדשות, הפרויקט כולל הקמת גשרים ומנהרות, בהם גשר רכבת באורך 3.5 ק"מ, הארוך ביותר בארץ, בין מחלף קריית ראשון לתחנת ראשונים, וכן שלוש מנהרות בעומק 20 מ' מתחת לכביש 20, הארוכה שבהן באורך 450 מ'.

המסילה צפויה להתחיל לפעול בשנת 2027, עם שתי רכבות בשעה לכל כיוון בשעות השיא. בשלב הבא, עם הרחבתן המתוכננת של תחנות מודיעין וירושלים יצחק נבון, תוכפל תדירות הרכבות לארבע רכבות בשעה לכל כיוון. עם הפעלתו המלאה צפוי הפרויקט להסיע כ-15 אלף נוסעים ביממה.

מסילת 431 מיועדת לקצר את זמני הנסיעה מאזור הדרום אל ירושלים, מודיעין ורמלה, ללא צורך בהחלפת רכבות בתל אביב כפי שנדרש כיום. זמן הנסיעה בין ראשון לציון למודיעין יתקצר ל-30 דקות בלבד לעומת כשעה כיום, ומראשון לציון לירושלים יצחק נבון ל-45 דקות בלבד לעומת כשעה ו-20 דקות כיום.

 

תחבורה ציבורית נוסעים רב קו רכבת ישראל משרד התחבורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד