ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
בחר צד

מטבח וביהכנ"ס: דוד ראובן מייחל לכפר על מעשיו של סבו הנאצי

דוד ראובן טיס, מנהל בית החולים האורותופדי המצליח בגרמניה, מנסה לכפר על מעשי סבו הנאצי, ולהסב גאווה לסבו מהצד השני: טיס הוא גוי גרמני שעזר ליהודים לברוח מן התופת. טיס: "באמצעות התמיכה שלי ביהדות אני מקווה כי אוכל לכפר על מעשיו של סבא שלי, ולהוות במקביל מקור גאווה עבור הסב השני שלי"

מטבח וביהכנ"ס: דוד ראובן מייחל לכפר על מעשיו של סבו הנאצי
ביה"ח, וולדקליניקן אייזנברג צילום: מתוך אתר ביה"ח WALDKLINIKEN EISENBERG

דוד ראובן טיס הוא נכדם של שני אנשים שנהגו בצורה שונה מאוד בעת השואה. מן הצד האחד עומד סבו, שהיה חייל נאצי, ומן הצד השני סבו האחר שפעל להצלת יהודים בעת השואה. למרות המעשים ההירואים של סבו מצד האם להצלת יהודים רבים, מצפונו הסוער של טיס בעקבות מעשיו המזוויעים של סבו הנאצי, לא נתן לו מנוח והוא החליט לעשות מעשה.

עם השלמת אגף חדש ומפואר בבית החולים שאותו הוא מנהל ביד רמה, הוא הפך את מטבח בית החולים לכשר בכשרות המהודרת ביותר, עם משגיחי כשרות צמודים, שמירת שבת מוקפדת וכל ההידורים שהעלה בדעתו שהיהודים שהושמדו על ידי סבו וחבריו הצוררים, היו שומרים עליהם. את כל זה עשה בליוויו האישי של רבה של ברלין הגר"י ארנברג.

בריאיון לג'וש ארונסון ב"מעריב" מספר טיס: "יש לי שם יהודי. ההורים שלי רצו שאנשים יחשבו על יהודים ויפעלו להשגת שוויון עבור כולם. כאשר גרתי בילדותי באיטליה, הרגשתי את הצורך ללמוד על יהדות. כאשר פתחתי את בית החולים פה, ידעתי שאני חייב להעניק את היחס הנכון והראוי ליהודים".

לפני כחצי שנה חנך טיס בית כנסת חדש בבית החולים שהוא עומד בראשו. במהלך טקס החניכה דיבר ראש ממשלת תורינגיה, בודו רמלו, על תרבותה המסבירת פנים של תורינגיה הגרמנית ולפלורליזם של כל הדתות: "זהו סימן חזק לסובלנות ותרבות מסבירת פנים", אמר. שרלוט קנובלוך, נשיאת הקהילה היהודית במינכן הביעה את תודתה לאחראים ולכל מי שעשו את הבלתי אפשרי. "פתיחת בית הכנסת היא רגע היסטורי במובן האמיתי של המילה" אמרה.

בית כנסת בית חולים נאצים גרמניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד