כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
מסמכים בריטיים מגלים

"פירוק חיזבאללה": ישראל הציגה שורת תנאים להסכם עם סוריה

שורה של מסמכים בריטיים שפורסמו לאחרונה חושפים פרטים על פגישות שערך ראש ממשלת לבנון המנוח רפיק חרירי עם פקידים בריטיים ב-1997 וב-1999.

"פירוק חיזבאללה": ישראל הציגה שורת תנאים להסכם עם סוריה
דרום לבנון צילום: Pixabay

מסמכים בריטיים, שהוסר מעליהם החיסיון לאחרונה ופורסמו הבוקר בעיתון "א-שרק אלאווסט", מגלים שבריטניה ניסתה למלא תפקיד במשא ומתן בערוצים הסורי והלבנוני עם ישראל. לפי המסמכים, חרירי הודיע ​​למקבילו הבריטי טוני בלייר שלבנון וישראל קיימו 11 סבבים של משא ומתן בוושינגטון, אך ישראל הציגה שורה של תנאים, כולל "פירוק חיזבאללה".

על פי המסמכים, גורם רשמי בנשיאות צרפת אמר כי פריז "התעצבנה" על נשיא לבנון אמיל לחוד והאשימה אותו בכך שהוא התנער מהבטחות קודמות לפרוס את צבא לבנון בדרום לאחר נסיגת ישראל במאי 2000. הדבר גרם לפריז להקפיא את הצעדים להגדלת מספר חייליה ביוניפי"ל.

המסמכים מאשרים כי בריטניה ניסתה למלא תפקיד במשא ומתן בין לבנון סוריה עם ישראל, וסברה כי ישנה אפשרות גדולה להגיע להתקדמות לאור הבטחותיו של ראש ממשלת ישראל אהוד ברק (1999- 2001) לסגת מדרום לבנון, וה"ידידות" בינו לבין נשיא סוריה חאפז אל-אסד.

ב-17 ביולי 1997 קיבל בלייר את מקבילו הלבנוני, רפיק חרירי, במעון הרשמי ברחוב דאונינג 10 מהגישה לא יצא משהו משמעותי, מפרוטוקול הפגישה עולה כי חרירי הטיל על ראש ממשלת ישראל דאז, בנימין נתניהו, את האחריות לשיבוש התקדמות בשיחות השלום, וטען כי מדיניות זו רק תביא להגדלת השפעתם של חמאס והפונדמנטליסטים.

שנתיים לאחר פגישתו של בלייר עם חרירי, התקיימה פגישה שנייה בין שניהם, אך בנסיבות שונות. חרירי היה מחוץ לממשלת לבנון לאחר התפטרותו במהלך כהונתו של הנשיא לחוד. שינוי חל גם בישראל, עם נצחונו של אהוד ברק לראשות הממשלה, שניצח את בנימין נתניהו, אך לא נרשמה התקדמות במשא ומתן.

בריטניה לבנון סוריה חיזבאלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד