כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"לא צפוי להניב תועלת ממשית"

הנושים תבעו את ניצול השואה: זה מה שקבעו בהוצאה לפועל

רשם חדלות הפירעון בלשכת ההוצאה לפועל בתל אביב, גיא סמולרצ'יק, בחן את השאלה, האם יש לאשר הסדר נושים ליחיד, אדם בן 80 ניצול שואה, בהליכים בפני רשם חדלות הפירעון, חרף היעדר רוב מניין וערך להסכמות מקרב הנושים, ובהעדר התייצבות לדיון מטעם הנושים המתנגדים

הנושים תבעו את ניצול השואה: זה מה שקבעו בהוצאה לפועל
הוצאה לפועל. אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

הנושים תבעו לשכת הוצאה לפועל החליטו אחרת: מדובר ביחיד שהגיש בקשה למתן צו לפתיחת הליכי חדלות פירעון. גובה החוב הכולל שלו בפתיחת ההליך: 150,225 ₪ וכלולים בו 4 חובות בגינם נפתחו תיקי הוצאה לפועל לחברות תקשורת וכרטיסי אשראי.

היחיד יליד 1943 (בן 80), נשוי, אב לשתי בנות בגירות. היחיד הצהיר לגבי אופן הסתבכותו בחובות, כי בשנים האחרונות עקב ניהול כלכלי לא נכון וצפי להכנסות גבוהות יותר (בעת שעבד כסוכן מכירות), הוא ניצל מסגרות אשראי ונכנס לחובות. מאז משבר נגיף הקורונה היחיד אינו עובד ומתקיים מקצבאות המוסד לביטוח לאומי, וקצבה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים (ניצולי שואה). עוד הצהיר כי בחודשים האחרונים מצבו הבריאותי והנפשי הדרדר, והוא מצוי במעקב של פסיכיאטר ועובדת סוציאלית. הוא אינו עובד. מקבל קצבת אזרח ותיק וקצבת ניצולי שואה. אשתו מקבלת קצבת אזרח ותיק.

הרשם ציין בהחלטתו, כי הורה על זימון ישיבה לגיבוש הסדר נושים בניהול נציג רשם, וכי על היחיד להגיש הצעת הסדר לנושים. היחיד הגיש הצעת הסדר ראשונית הכוללת תשלום חודשי בסך 300 ₪ למשך 36 חודשים, ובסה"כ 10,800 ₪. לישיבה בפני הנציג אשר התקיימה ביום 21.11.22 התייצבו היחיד, אשתו ובתו. היחיד אינו מיוצג על ידי עורך דין. הנושים לא התייצבו לישיבה. במהלך הישיבה, היחיד שיפר הצעתו בסיוע בנותיו, לתשלום סכום של 10,000 ₪ במזומן, נוסף על פריסת התשלומים שהוצעה על ידו טרם הישיבה בסך 10,800 ₪, ובסה"כ 20,800 ₪. 

הרשם הדגיש, כי בחינת מצבת עמדות הנושים במקרה הנוכחי מעלה כי קיימים בסה"כ ארבעה נושים בעלי תיקי הוצאה לפועל. שני נושים נתנו הסכמתם, ואילו שני נושים (המיוצגים על ידי בא כוח זהה) התנגדו להצעה, קרי - לא הושג רוב מניין וערך לאישור הצעת ההסדר של היחיד. עם זאת, הבהיר, כי יסוד השיקום הכלכלי, התועלת הגלומה בהצעה, והתנהלות הנושים המתנגדים, מצריכים בחינה האם בכל זאת קיימת הצדקה באישור הצעת ההסדר.

לאחר שניתח את תכלית החקיקה, קבע הרשם, כי להשקפתו ובנסיבות המקרה הספציפיות שלפניו, הוא אינו נזקק לסמכות הקבועה בסעיף 87 לחוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי (סמכות בית המשפט לאשר הצעת הסדר גם אם לא אושרה ברוב הדרוש על ידי הנושים) , אלא שניתן לאשר את הצעת ההסדר בהישען על הוראות סעיף 195(ב) לחוק במצורף עם הוראות סעיף 196(ב) ו - (ג) לחוק. 

לדבריו, נסיבות המקרה מלמדות שבא כוח הנושים המתנגדים לא עשה שימוש בזכות ההצבעה בתום לב ובדרך מקובלת, כנדרש בחוק. זאת, בכמה מישורים. "ראשית, בא כוח הנושים המתנגדים לא התייצב לישיבת הסדר בפני הנציג, ובכך מנע קיום דיון ענייני בהצעה, קיום משא ומתן, ולא התייחס לשיפור ההצעה על ידי היחיד. שנית, הוא הגיש התנגדות לקונית ללא נימוק וללא פירוט מדוע אין תועלת בהצעת היחיד והאם קיימת חלופה ממשית וריאלית עדיפה... שלישית, הוא לא התייצב לדיון שהתקיים בפני רשם חדלות הפירעון, ובכך הפר החלטת רשם חדלות הפירעון ללא הצדקה ומבלי שביקש לפטור אותו מן הדיון. בכך אף מנע קיום דיון ענייני בשאלת התועלת מן ההצעה, ונמנע מלחקור את היחיד ולסתור את טענת היחיד שלפיה אין לו יכולת כלכלית ואין לו נכסים או זכויות בני מימוש. רביעית, ולאחר שקיבל, לפנים משורת הדין, הזדמנות להבהיר מדוע לא התייצב ומהי סיבת התנגדותו - הוא הפר החלטה נוספת של רשם חדלות הפירעון, בכך שלא הגיש תגובתו במועד שנקבע. חמישית, גם התגובה שהוגשה באיחור, לא כללה נימוק ענייני והצבעה על תועלת אפשרית הטמונה בחלופה להצעת ההסדר – מתן צו פתיחת הליכים".  

נוסף על התנהלות בלתי מקובלת של הנושים המתנגדים, והעדר טענה מבוססת שלפיה צו פתיחת הליכים עדיף על פני הצעת ההסדר, באישור ההסדר יש לקחת בחשבון אף את הנסיבות המיוחדות של היחיד. היחיד אדם מבוגר בן 80, סובל מבעיות רפואיות ונפשיות, וניצול שואה. ליחיד נקבעה נכות בשיעור 75% וקצבה לפי חוק נכי רדיפות הנאצים. אף לא נמצא חוסר תום לב בהסתבכותו בחובות. היחיד שיתף פעולה באופן מלא בהליך וחשף את מצבו הכלכלי. אף יש לשבח את היחיד בנוגע ליציאתו לעבודה עד לפני מספר שנים, על אף גילו המבוגר ומצבו, ונראה כי היחיד עשה ככל שביכולתו למקסם את הכנסתו. 

"סבורני כי גילו של היחיד והתקיימותו מקצבאות זקנה וקצבאות ניצולי שואה, מהווים בבחינת נסיבות אישיות מיוחדות המצדיקות הפגנת חמלה כלפיו והקלה מסוימת בערוב ימיו. בכך יש כדי לחזק את המסקנה לגבי אישור הצעת ההסדר במקרה שלפניי, במסלול יעיל ומהיר יותר, על פני שהות בת שנה נוספת לכל הפחות תחת צו פתיחת הליכים, אשר ממילא לא צפוי להניב תועלת ממשית לנושים. מסקנה זו עומדת בקנה אחד עם יסוד השיקום הכלכלי ועם זכותו של היחיד לפתוח דף חדש, גם בגילו המבוגר", קבע הרשם.

לאור האמור לעיל, אישר הרשם את הסדר הנושים של היחיד, אשר שופר פעם נוספת במהלך הדיון, וקבע כי היחיד ישלם סכום של 12,000 ₪ במזומן תוך 30 ימים. נוסף על כך, הורה לו לשלם תשלום חודשי בסך 300 ₪ למשך 36 חודשים, ובסה"כ 10,800 ₪. סה"כ ישולם לנושים: 22,800 ₪.

 

הוצאה לפועל נושים חובות ניצול שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד