כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"אין לי הסבר"

משפט נתניהו: תשובת החוקר לסיבת מעצר אמה של אלוביץ

בבית המשפט נמשכה היום עדותו של תנ"צ תלם סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרת ישראל. במהלך הדיון תלם נחקר על ידי סנגורו של שאול אלוביץ'

משפט נתניהו: תשובת החוקר לסיבת מעצר אמה של אלוביץ
גוגל מפות

תיק 4,000: בבית המשפט המחוזי בירושלים נמשכה היום (שלישי) עדותו של תנ"צ יואב תלם, סגן ראש אגף המודיעין והחקירות במשטרת ישראל. במהלך הדיון תלם נחקר בחקירה נגדית על ידי עורכי הדין של ההגנה. ז'ק חן, עורך דינו של שאול אלוביץ', פנה לתלם ואמר: "אני רוצה לדבר איתך על השימוש במעצר כאמצעי להפעלת לחץ בחקירה. אתם עשיתם שימוש במעצרים כדי להפעיל לחץ בחקירה?" תלם השיב, "לא. מעצר לא נועד להפעיל לחץ אלא לצורכי החקירה ולמנוע שיבוש".

בעקבות דבריו הקריא חן קטע מחקירתה של איריס אלוביץ', שיצאה לבדיקת רופא, ונמדד לה לחץ דם גבוה מאוד, וכשחזרה החוקרת אמרה לה בתגובה, "אם לחץ הדם לא היה גבוה הייתי דואגת". חן טען כי בעיניו היה מדובר בניסיון להקניט את איריס אלוביץ', תלם השיב בשלילה. בנוסף הוקרן בדיון תמלול שיחה בין איריס אלוביץ' לבלשית משטרה במהלכה תיארה אלוביץ' את תנאי המעצר הקשים. חן שאל: "כיצד אתה מפרש את השיחה הזאת", ותלם השיב, "קטונתי מלפרש את השיחה". 

חן הקרין ציטוט שיחה שנערכה בשעת לילה בין איריס אלוביץ' לבין החוקרים הבכירים בתיק, שבה הם מתחייבים לדאוג לה למזרן, כאשר מטרתם היא כפי שציינו 'להאיר לה את הדרך'. חן תהה: "למה התכוונתם כשבאתם ביחד לגברת אלוביץ' בשעת לילה?", תלם השיב, "הגישה היא לבוא ולהסביר לגברת אלוביץ' על החקירה, על התשתית הראייתית. לא באתי להציג לך ראיות אלא להציג לך מה הסיטואציה שבה היא נמצאת. זאת נראית לי אמירה מאוד מוצלחת בעת הזאת". חן הקרין בנוסף ציטוט של אלי אסייג מפקד היחידה, אומר לאיריס אלוביץ' כבר ביום שני בשבוע, "יש לנו עד יום חמישי, וביום חמישי אני כבר אומר לך שאנחנו הולכים להארכת מעצר נוספת". תלם טען בתגובה, "אני לא חושב שזו אמירה חריגה".

השופטת רבקה פלדמן-פרידמן תהתה בעקבות כך "האם זה לא במטרה להפעיל לחץ באמצעות המעצר?". תלם השיב, "לא. זה כדי להסביר מה מצב החקירה. לפעמים בתוך להט החקירה, בתוך שיח ארוך יש משפטים פחות מוצלחים. מן הסתם גם אני לפעמים אומר משפטים שהייתי אולי רוצה לנסח אותם אחרת. אבל בעיני האמירה היא לגיטימית וסבירה"

חן המשיך ושאל, "אם לא הייתה החלטה, איזו סיבה יש להגיד דבר כזה אלא אם הכוונה ליצור לחץ", תלם ענה, "אני חוזר על תשובתי הקודמת".  חן הוסיף לטעון, "זה לא בלהט החקירה, אתם נכנסתם לשם כמה דקות קודם לכן". תלם שב ואמר, "אני חוזר על תשובתי הקודמת". חן לא הסתפק וטען בפני תלם, "בתשובתך הקודמת לא ענית על זה", ותלם השיב, "אני חוזר על תשובתי הקודמת".

בהמשך החקירה התמקד עו"ד חן בזימונה לחקירה של אימה חולת הסרטן בת ה-82 של איריס אלוביץ. חן: ״אתה יודע בתור אחראי אל החקירה מה ביקשו לברר איתה? תלם: ״לא אני לא זוכר״.

חן: ״אז בוא אגיד לך. היה לאמא של איריס רכב בן 10 שנים, ששוויו כמה אלפי שקלים, ורצו לברר את הזיקה של איריס אלוביץ' לרכב של אמא שלה. הרכב לא נתפס משום שהיה רשום על שם האמא. ואז אתם מביאים את האמא והיא העמידה אתכם על טעותכם שיש תו נכה על שמה. האם אתה זוכר את האירוע?". תלם השיב כי איננו זוכר.

חן: "והאם אתה יודע שכל רכושם עלי אדמות נתפס? נדל״ן, מזומנים, קרנות פנסיה, חפצי אומנות, תכשיטים, הכול הכול". תלם: ״זה אני יודע״. חן: ״ואני שואל - מדוע בוער לכם לזמן את האמא, שמא יש עוד משהו, אל מול הרכוש הגדול תפסתם?". תלם: ״אין לי הסבר״.

חן: ״זה לא לחץ פסול בעיניך?". תלם: "זה אולי מתקרב לאזור הבעייתי. צריך להסתכל על כל התמונה".

תיק 4000 הידוע גם בשם "פרשת בזק-וואלה", הוא חקירה פלילית שניהלה יחידת להב 433 בשיתוף רשות ניירות ערך. על פי החשד בפרשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל לכאורה שוחד ופעל תוך ניגוד עניינים, בכך שהתערב ופעל בהחלטות רגולטוריות המיטיבות עם שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת "בזק". בתמורה, קיבל נתניהו מאלוביץ', המחזיק בשליטה גם באתר "וואלה", להתערב בתכני האתר באופן שיטיב עימו. היועץ המשפטי לממשלה הודיע בנובמבר 2019 כי נתניהו יועמד לדין באשמת שוחד, מרמה והפרת אמונים.

משפטו של בנימין נתניהו איריס אלוביץ שאול אלוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד