כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
סחר בדרכונים פורטוגליים

הקהילה היהודית תובעת לפתוח בחקירה נגד הרשויות

לאחר שהשמיצו את הקהילה היהודית וראשיה, הקהילה היהודית בפורטו מכריזה על מאבק, ודורשת ועדת חקירה בינלאומית. לפני כחצי שנה העלילו הרשויות כי הרב דניאל ליטבק, ראש הקהילה היהודית בעיר פורטו, סחר בדרכונים פורטוגליים, על ידי הנפקת אישורים פיקטיביים ליהודים

הקהילה היהודית תובעת לפתוח בחקירה נגד הרשויות
דרכון: אילוסטרציה צילום: Pixabay

הקהילה היהודית בעיר פורטו שבפורטוגל במתקפה קשה נגד הרשויות: בקהילה מאשימים כי ראשיה וחבריה נרדפו באופן אנטישמי ואף רב הקהילה הושפל בפני העולם כולו. לפני כחצי שנה העלילו הרשויות כי הרב דניאל ליטבק, ראש הקהילה היהודית בעיר פורטו, שאחראי על אישור אזרחות פורטוגלית לצאצאי מגורשי ספרד, כי סחר בדרכונים פורטוגליים, על ידי הנפקת אישורים פיקטיביים לישראלים וליהודים שביקשו להוכיח את מוצאם הפורטוגלי.

אלא לפני כחודשיים חלה דרמה של ממש. בית המשפט לערעורים בליסבון ביטל את מרבית התנאים המגבילים, שהוטלו על הרב ליטבק ומתח ביקורת קשה על הפרקליטות הפורטוגלית. השופטים קבעו כי התביעה פעלה תוך כדי "הכללה ללא בסיס עובדתי". הם ביטלו את צו איסור היציאה מהמדינה שהוטל על הרב והורו להשיב לו את שני הדרכונים שברשותו.

כעת הקהילה מוציאה ספר שמתאר את ההיסטוריה והרקע לרדיפה האנטישמית של חבריה וראשיה. "המהלך שיזמו בשנה שעברה הרשויות הפורטוגליות מת לפני לידתו, ובמוקדם או במאוחר הוא ייבחן בחקירה בינלאומית", נמסר מהקהילה. "הקהילה היהודית בפורטו מכריזה על סיום המהלך שהתאפשר כתוצאה משחיתות גדולה של המדינה ודורשת ועדת חקירה בינלאומית".

"רב הקהילה הושפל בפני העולם כולו, על סמך גינויים אנונימיים שהאשימו אותו בשחיתות ובסיוע לא חוקי למיליארדרים שכלל לא הכיר, בשליטה במשרדי רישום שמעולם לא ביקר בהם, בית המשפט הגבוה לצדק כבר הצהיר שהחשדות התבססו על כלום, ובכל זאת איש לא התנצל בפני הקהילה". אומר נשיא הקהילה, גבריאל סנדרוביץ'.

הספר, שכותרתו 'אלפיים שנה לקהילה היהודית של פורטו, הכרונולוגיה של 2023-1923, מתאר את 'מבצע דלת פתוחה', שלטענת הקהילה, תוכנן על ידי פקידי המדינה הפורטוגלית, תוך ערבוב סמכויות ביצועיות, חקיקתיות, שיפוטיות ותקשורתיות שביקשו להרוס את 'החוק הספרדי', וכך לעצור את הזרם הגדול של אזרחי ישראל היהודים, שהיו זכאים לאזרחות פורטוגלית מתוקף החוק שביקש לתקן עוול היסטורי שנגרם למגורשי וגולי ספרד ופורטוגל ואושר ב-2013 ו-2015.

בקהילה מאשימים כי 'מבצע דלת פתוחה' ביקש להכתים את שמם של יהודים עשירים ממוצא פורטוגלי והציג אותם כחשודים בקבלת אזרחות פורטוגלית שלא כחוק, ולהשמיץ את הקהילה היהודית החזקה היחידה בפורטוגל. עמודים 47-28 בספר סוקרים בהרחבה את התרחשויות הסוערות מהשנה האחרונה. "אף על פי שרק %5 מהמועמדים האפשריים הצליחו לקבל אזרחות פורטוגלית באמצעות 'החוק הספרדי', השם 'מבצע דלת פתוחה' מעיד על החשש משטפון של יהודים במדינה", אומרים בקהילה היהודית.

אנטישמיות דרכון פורטוגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד