כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
לאחר שנים של מחלוקות

על אפם של המתנגדים: מקווה טהרה יוקם ביישוב החילוני

למרות התנגדויות הוועד והמועצה: בית המשפט פסק היום על הקמת מקווה טהרה במושב החילוני בית אלעזרי ולעשותו במהירות האפשרית | הנימוק העיקרי עליו התבססה הפסיקה הינה זכות הפרט לחופש דת ופולחן וצורך ציבורי מהותי | בית המשפט חייב את הוועד והמועצה בתשלומי הוצאות משפט ע"ס 100,000 אותם יאלצו לשלם תוך 30 ימים|השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי: "הוריתי לצוות משרדי לבחון ולסייע תקציבית לתושבי המושב בכדי שנוכל להקים מקווה טהרה במושב כפי הראוי במדינה יהודית"

על אפם של המתנגדים: מקווה טהרה יוקם ביישוב החילוני
מקווה בירושלים צילום: אילוסטרציה, שלום קרויס

לאחר שנים של דיונים כעסים ומחלוקות, פסק היום (שלישי) בית המשפט שלא יתכן מושב בישראל ללא מקווה טהרה והורה למושב החילוני בית אלעזרי לטפל בהנ"ל "ולעשות במהירות ראויה את כל הדרוש לשם כך".

בית אלעזרי הוא מושב חילוני באזור המרכז, בגבול מערבי של השפלה ליד גדרה השייך למועצה אזורית ברנר ולתנועת המושבים.

המועצה היא אחת משתי מועצות אזוריות יחידות בארץ, שאוכלוסייתן יהודית ואין בהן מקווה טהרה. כדי לספק שירותי מקווה לתושביה נסמכת המועצה על מקוואות בישובים סמוכים מחוץ לתחומיה. כפועל יוצא מכך, תושבות ותושבי המושב המבקשים לטבול במקווה, נדרשים להרחיק עד המקווה המצוי במועצה המקומית קריית עקרון, מרחק של כ-4 ק"מ מהמושב.

הנימוק העיקרי עליו התבססה הפסיקה הינה זכות הפרט לחופש דת ופולחן וצורך ציבורי מהותי.

השופט מציין בהחלטתו כי חופש דת קיים גם כאשר מדובר בקבוצת מיעוט "שהרי זו מהותה של הדמוקרטיה: הכרעת הרוב תוך שמירה על זכויות המיעוט".

השופט מוסיף כי "אין מדובר במתי מעט, אלא בציבור גדול של כ-%26 מתושבות ותושבי המושב המעוניינים במימוש זכות היסוד החוקתית שלהם לחופש הדת והפולחן בדרך של טבילה במקווה".

בפסק הדין קובע השופט כאמור, כי הוא מקבל את עתירת התושבים ומורה למועצה להקים מקווה טהרה בתחומי מושב בית אלעזרי "ולעשות במהירות ראויה את כל הדרוש לשם כך, מבחינת ההיבטים התכנוניים, הקנייניים, והמימוניים".

בנוסף מורה השופט לב"כ המועצה לחתום בשמו של הוועד המקומי על כל בקשת מימון למשרד לשירותי דת, ככל שחתימה כזו של הוועד אכן נדרשת לפי נהלי המשרד לשירותי דת "והמשרד לשירותי דת ייראה בפסק הדין הנוכחי כאסמכתא מספקת לעניין זה", קובע השופט באופן חד משמעי.

בנוסף חייב השופט את הוועד והמועצה בתשלומי הוצאות משפט ע"ס 100,000 אותם יאלצו לשלם תוך 30 ימים.

השר לשירותי דת מיכאל מלכיאלי מסר בתגובה: "מברך על החלטת בית המשפט לאפשר הקמתו של מקווה טהרה במושב 'בית אלעזרי', החלטה זו מהווה תקדים חשוב ולפיו לא ניתן יהיה לכפות על אף אזרח בישראל שלא לקיים את תורת ישראל בארץ ישראל, מברך ומחזק את העותרים בעתירה חשובה זו".

עוד הוסיף השר כי "לאור החלטת בית המשפט, הוריתי הבוקר לצוות משרדי לבחון ולסייע תקציבית לתושבי המושב בכדי שנוכל להקים מקווה טהרה במושב כפי הראוי במדינה יהודית".

 

פסק דין מקווה טהרה חרדים חילונים דמוקרטיה חופש דת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד