כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
שינדלר המצרי

הערבי הראשון שהוכר ביד ושם כחסיד אומות עולם

סרט תיעודי חדש שישודר לרגל יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה מגולל את המסע המרגש לסגירת המעגל של רופא מצרי שהציל נערה יהודיה בשואה. אחיינו מקהיר, דוקטור נאסר קוטבי, הסכים לפני כמה שנים לקבל בגרמניה את התואר מישראל והתראיין לתקשורת הישראלית על כך

הערבי הראשון שהוכר ביד ושם כחסיד אומות עולם
מוחמד חלמי צילום: כאן 11

הרופא המצרי דוקטור מוחמד חלמי הוא הערבי הראשון שהוכר ב"יד ושם" כחסיד אומות עולם, על שבזמן השואה הציל את חייה של הנַערה היהודייה אנה בורוס בלב ברלין הנאצית. סרט תיעודי חדש שישודר בכאן 11 במוצאי שבת לרגל יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה מגולל את המסע המרגש לסגירת המעגל כשאחיינו מקהיר, דוקטור נאסר קוטבי, הסכים לפני כמה שנים לקבל בגרמניה את התואר מישראל. ראש תחום העולם הערבי, רועי קייס, שוחח עם קוטבי שנמצא בקהיר על המורשת שהותיר סיפורו יוצא הדופן של דודו, חסיד אומות העולם הערבי הראשון."אף אחד לא יעז להתקרב אליי, אני מאוד מסוכן. לא עשיתי שום דבר רע, פעלנו לטובת האנושות כולה. עלינו ללמוד מהשיעורים שעברנו" אומר אחיינו של מוחמד חלמי, את האומץ כנראה ירש דוקטור נאסר קוטבי, בשנות השמונים לחייו, מדודו מוחמד חלמי, הערבי הראשון שהוכר חסיד אומות עולם אחרי שהציל את הנַעַרה היהודייה, אנה בורוס, בִּזמן השואה בלב ברלין הנאצית.

לא בכֿל יום רופא מצרי מקהיר משתתף בסרט תיעודי של טליה פינקל במאית ישראלית שעוסק בהצלת יהודים בזמן השואה ועוד בידי ערבי. הוא נשאל האם הוא לא פוחד. הוא ענה: "ממה? לפעמים אני פוחד מרוחות או מהחושך, ממה יש לי לפחד? אני נמצא ממש מולך, אם אף אחד לא יירה בי בשבוע הקרוב, זה בסדר".

הוא נשאל בראיון "מה המסר לישראלים?" הוא ענה: "חלמי כשהציל את אנה לא חשב על שום דבר שקרה בהיסטוריה, הוא פשוט חי את היום יום. אתם קהילה קטנה מאוד בעולם, למה לא לפנות לידידות? אל תהרסו בתים ותהרגו אנשים, גם אם אתם יכולים".

אך חשוב לציין כי אחרי יותר מארבעים שנות שלום, נראה שהקשרים בין מצרים לישראל עדיין לא מחלחלים מספיק למטה, מההנהגות לעמים. לראייה, למעט נאסר, הרוב המוחלט של בני משפחתו של מוחמד הילמי, סירבו לקבל מישראל את אות חסיד אומות העולם, וגם כשהוא הסכים לקבל אותו בברלין זה לווה בדרמה. נאסר לא היה מוכן לקבל את האות מבלי שתהיה נציגות מצרית לצד הישראלית.
UP 3 KAIS TAKRIT SHAGRIR

הוא אמר: "חמש מלחמות, הרבה שפיכות דמים מהמשפחה שלי ושלך. יש לנו צלקת, צריך לנהל אותה לא רק באמצעות הסכמים אלא גם באמצעות ניסיון לשכוח. אני חש שהריכוז של שנאה במדינה שלך היום הוא לא לטובת ההתפתחות. יש ריכוז של שנאה וזה לא מסייע לאף אחד אלא לפוליטיקאים".

הוא נשאל: "אם דוד שלך היה בחיים, מה הוא היה אומר על המצב היום בין העמים?.

הוא ענה: "הוא לא היה יכול להבין את זה. הוא גדל בחברה פלורליסטית רב-לאומית רב-דתית".

קוטבי ביקר בצעירותו בישראל ובימים אלה ממש הוא היה אמור להגיע לכאן שוב לרגל הקרנת הסרט על דודו "אנה והרופא המצרי" ואפילו להתארח במוזיאון יד ושם במסגרת אירועי יום הזיכרון הבינלאומי. אלא שזה לא צלח. למרות זאת הרופא מקהיר שומר על אופטימיות, עוד תכונה שכנראה ירש מִדודו. שני אנשים יוצאי דופן.

הוא נשאל על ידי רועי קייס אם נראה אותו בישראל בעתיד: "כן אבל אני לא יודע אם בזמן הקרוב, אבל הנה אנחנו מדברים בינינו. אני לא מפחד מיהודים או אפילו מישראלים או מימנים קיצונים. הם צריכים פשוט להקשיב".

חסיד אומות העולם יד ושם מלחמת העולם השניה גרמניה מצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד