כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הרפורמה תמוטט את המדינה?

הכלכלן הבכיר: "זה נורא מסוכן, יש פה איזו תסמונת של בהלה"

ראש הממשלה נתניהו קיים שיחה חשאית עם בכירים במשק לגבי הרפורמה במערכת המשפט והשפעתה על המשק • אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר הגיב לפגישה ואמר: "כלכלה, בהרבה מובנים היא צופה פני עתיד. גם אם בפועל תעבור התוכנית ולא יקרו דברים ולא ינצלו את הכוח הפוליטי, עדיין עצם זה שיש פוטנציאל לעשות את זה, משקיעים וקרנות הון סיכון לא אוהבים את זה"

הכלכלן הבכיר: "זה נורא מסוכן, יש פה איזו תסמונת של בהלה"
מרים אלסטר, פלאש 90

פגישה חשאית התקיימה עם רה"מ נתניהו ועם בכירים במשק זאת בשל הרפורמה הצפויה במערכת המשפט, ועל הביקורת שנמתחה על ההשלכות הצפויות על המשק. כל זאת לצד מחאת אנשי ההייטק וההודעות על הוצאת השקעות מישראל. בפגישה ניסה נתניהו לשכנע את המשתתפים כי אין חשש לפגיעה במשק ובכלכלה בישראל.

סביב הנושא הזה, שוחחו ענת דוידוב ויעל איילון ברדיו 103FM עם מנכ"ל בנק הפועלים לשעבר ויו"ר מועצת המנהלים ב'אברא', אריק פינטו. תחילה התייחס לשיחות שמקיים עם מקורבים על הנושא והאם עדיין מוקדם להתייחס לשינויים הצפויים: "צריך להבין שבכלכלה הרבה פעמים לא שופטים על פי המצב בשטח, אלא עם פי גם תוכניות שאמורות לקרום עור וגידים. ואם רצינו לכך דוגמה, אפשר לקחת את מה שקרה בבריטניה - ראשת ממשלת אנגליה עדיין לא עשתה שום דבר, היא רק דיברה על תוכנית שהיא תכננה לעשות, זה הספיק תוך 45 יום להפיל את השווקים, את הכלכלה הבריטית והיא התפטרה".

הוא הדגיש: "כלכלה, בהרבה מובנים היא צופה פני עתיד. גם אם בפועל תעבור התוכנית ולא יקרו דברים ולא ינצלו את הכוח הפוליטי, עדיין עצם זה שיש פוטנציאל לעשות את זה, משקיעים וקרנות הון סיכון לא אוהבים את זה".

כאשר נשאל מדוע אזהרת הבנקאים מטרידה, אמר: "כל מגמה כזאת, בפני עצמה, יכול להיות שהיא לא מטרידה, כשמסתכלים במבט על הכול, התמונה היא מטרידה. אבל בואו ניקח לדוגמה את משיכת הכספים, גם בזמנים רגילים מדי פעם משקיעים זרים מושכים כספים. אבל אם בא מנכ"ל בנק גדול ואומר שהוא רואה מגמה, זה מטריד כי המגמה הזו יכולה להתגבר".

"אף אחד לא רוצה לחיות במקום שהוא לא יציב, לא בטוח ולא דמוקרטי"

בהמשך, דנו השלושה במדד הבנקים שרשם ירידה של יותר מארבעה אחוזים, ולעומתו הדולר ממשיך להתחזק. "כרגע אפשר להגיד שזה עדיין לא מטריד, אבל עצם המגמות האלה צריכות להטריד", הבהיר. "אבל צריך לזכור שהרפורמה הזו, בבסיס שלה, מבחינת פוטנציאל, יש בה פגיעה פוטנציאלית בעצמאות של שומרי הסף, בעצמאות של בית משפט, של בנק ישראל, של רשויות אחרות. ברגע שיש פגיעה בבלמים ובאיזונים אז יש פגיעה בתפקוד הכולל של כל המערכת המוסדית במדינה. תהליכים כאלה הובילו במדינות אחרות לפגיעה קשה בדמוקרטיה, ראינו את זה. איזה קרנות הון סיכון פועלות בהונגריה? אף משקיע לא ירצה לשים את הכסף במקום לא יציב", אמר.

לדבריו, "לא יכול להיות שכל ראשי ההייטק הישראלי, כל הכלכלנים, הנגידים, כולם טועים. אני מציע לעשות את הרפורמה בזהירות, היו פה רפורמות בארץ, הן נעשו בתקופה הרבה יותר ארוכה, בשכל, בשיקול דעת, בשקילה של הדברים, בקבלת החלטות אחרי שנבחנו כל הדעות וכל הנתונים. זה נורא מסוכן, יש פה איזו תסמונת של בהלה, של ריצת 'אמוק' שהיא לא מתאימה לרפורמה כל כך מקיפה ואחראית כזו".

"יש מקום לרפורמה אבל לא צריך לעשות אותה בפזיזות כזאת ולהבהיל את המשקיעים", אמר, והוסיף: "תמיד לפסיכולוגיה יש תפקיד מרכזי בכלכלה. אני גם חושב שהילדים שלנו, המוחות והטאלנטים בענף ההייטק ובענפים אחרים, כשתהיה להם הזדמנות לצאת ולבסס את עתידם במקומות אחרים בעולם, הם יעשו את זה. אף אחד לא רוצה לחיות במקום שהוא לא יציב, לא בטוח ולא דמוקרטי".

עוד הודה פינטו: "אני גם לא חושב שהמשבר בפתחנו מחר, אלה תהליכים שהם קורים בטווח בינוני ארוך. אבל הבעיה היא שכשהתהליכים האלה מקבלים תאוצה זה כבר לא ליניארי, זה הופך להיות אקספוננציאלי, אי אפשר להחזיר את הגלגל לאחור, הזמן שזה ייקח לתקן יהיה ארוך".

לבסוף, סיכם: "קשה מאוד לשקם אמון של משקיעים, אחרי שהם יוצאים ומדירים את רגלם מכאן זה יהיה קשה מאוד לשכנע אותם בחזרה, נצטרך לעמול ולשלם מחירים כבדים מאוד כדי להחזיר אותם. אני בהחלט אזרח מודאג ואני באמת, כאדם שמאוד מאוד אוהב את המדינה ורוצה להישאר פה ולחיות פה, אמרתי את זה בכל פעם, יש פה עבירות הדדית והביחד שלנו מנצח את הכול. אני מציע באמת לעשות את זה עם הסכמות רחבות וכן לעשות את הרפורמה, אבל עם איזונים, עם בלמים כדי שגם ישתקפו החוצה, גם לצופים מבחוץ".

אריק פינטו הרפורמה המשפטית רדיו 103 FM האטה כלכלית תוכנית כלכלית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד