כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"סוגייה רגישה ומורכבת"

המדינה מבקשת דחייה נוספת בהכרעה בעניין חאן אל-אחמר

המדינה מבקשת מבג"ץ דחייה נוספת בהכרעה בנוגע למאחז הבדואי הבלתי חוקי חאן אל-אחמר שעומד זה מספר שנים במרכז הדיון הפוליטי | ח"כ גדעון סער עקץ: "ימין על מלא" | ח"כ דני דנון מהליכוד איגף מימין: "תקדים מסוכן ומתן רוח גבית לבנייה הלא חוקית של הפלסטינים"

המדינה מבקשת דחייה נוספת בהכרעה בעניין חאן אל-אחמר
חאן אל אחמר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ברקע המתיחות הביטחונית, המדינה הגישה היום (רביעי) בקשה נוספת (תשיעית במספר) לדחיית ההכרעה עד ה-1 ביוני בנוגע לפינוי המאחז הבדואי-פלסטיני חאן אל אחמר (שטח C) במישור אדומים. עד עתה ישראל נמנעה מלפנות את המאחז הלא חוקי שמונה כ-250 איש, זאת למרות פסיקת בג"ץ מהעבר שהורה כי יש לפנות את המקום. בהודעת המדינה נכתב כי "הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה במתחם חאן אל אחמר".

בהסבר לבקשת הדחייה נכתב: "יש בפירוט תהליך העבודה כדי ללמד על המורכבות, הרגישות והחשיבות הרבה שרואים גורמי המדינה בהידרשות לצו על תנאי כמו גם על הימצאותו של הנושא בסדר עדיפות גבוה. בצד זאת, בהינתן מורכבות הסוגייה ורגישותה, העניין הרב בקהילה הבינלאומית והשלכותיה על יחסי החוץ והביטחון של מדינת ישראל בעת הנוכחית, הונחו גורמי המקצוע להשלים את עבודת המטה הנדרשת לשם גיבוש מענה מדויק לצו על תנאי. גיבוש המענה המפורט בסוגיה כה רגישה ומרכבת, מצדיק לעמדת הדרג המדיני מתן שהות נוספת להשלמת עבודת המטה, על מנת שזו תאפשר לגורמי המקצוע להניח בפני הדרג המדיני את מכלול השיקולים".

יצוין כי עד היום, הגישה המדינה 8 בקשות דחייה, כדי לקבל עליו ארכה ולעכב את הפינוי. עם זאת, למרות שהשופטים נענו ל-8 הבקשות הקודמות, הם ביקרו אותו בכל פעם יותר בחריפות. השופטים כתבו בין היתר שהם נענו לבקשת הדחייה "למורת רוחם", "איננו יכולים לשבת בחיבוק ידיים, באפס מעשה, אל מול גרירת רגליים", ו-"שוב חוזר הניגון, והוא צורם". בנוסף, צו על תנאי הוצא לפני כשנה בעתירה "נוכח בקשות הדחייה התכופות, מקצתן מוצדקות יותר, מרביתן מוצדקות פחות".

בתנועת רגבים מתחו ביקורת חריפה על בקשת הדחיה: "קיווינו לקבל תגובה ראויה לממשלת ימין לאומית כפי שהובטח לנו בבחירות", אומר מאיר דויטש, מנכ"ל תנועת רגבים. "הממשלה קיבלה את המנדט להציב חזון מדיני ציוני ולבלום את ההשתלטות הפלסטינית על שטחי C, ובמקום זה קיבלנו שוב את אותם התירוצים, ואין לכך שום הצדקה. כמו קאטו הזקן, אנחנו מחזיקים באותה עמדה עקבית, ודורשים מנציגינו בממשלה לפעול במיידי לפינוי המתחם הזה ויתר חבריו: לא 300 מטר הצידה ואף לא קילומטר הצידה, אלא למגרשים שהוכנו עבורם באבו דיס", אמר.

בנוסף, בתנועת רגבים דורשים מבג"ץ להוציא צו חלוט כפי שרמז בבקשות הדחיה הקודמות ולשים סוף לפרשה. "מדובר במקרה קיצוני של חוסר סבירות שאין דומה לו", מוסיף דויטש. "אם בבג"ץ שורר מינימום של יושרה משפטית וציבורית בעניין 'עילת הסבירות', הרי שזה מקרה הבוחן אם הוא יעשה בו שימוש במקרה הזה, ולא רק במקרים הפוכים כפי שנהג עד היום, ויוציא צו מוחלט לפינויו".

ח"כ דני דנון מהליכוד תקף את בקשת הדחייה: "תשובת הממשלה החדשה לבג"ץ המנסה להתחמק מפינוי חאן אל אחמר היא תקדים מסוכן ומתן רוח גבית לבנייה הלא חוקית של הפלסטינים". דנון הוסיף: "נבחרנו לשנות את מדיניות הגמגום של הממשלה הקודמת ולא להמשיך אותה. עדיין לא מאוחר לפעול ולפנות את חאן אל אחמר".

גם באופוזיציה הגיבו לבקשת הדחייה. יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן כתב: "איפה המשילות. לא יכול להיות דין אחד ליהודים ודין אחר לערבים". ח"כ גדעון סער כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ימין על מלא".

 

 

חאן אל אחמר בג"ץ דני דנון תנועת רגבים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד