י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
"כוח פלסטיני מיוחד יילחם במיליציות"

בלינקן דחק באבו מאזן לאמץ את תוכניתו של הגנרל האמריקני

במהלך הפגישה שהתקיימה בין יו"ר הרשות למזכיר המדינה האמריקני לחץ האחרון על אבו מאזן לאמץ תוכנית ביטחונית אמריקנית. על פי התוכנית, יוקם כוח פלסטיני מיוחד שילחם עם המיליציות החמושות בג'נין ובשכם והשליטה בערים הללו תשוב לידי הרשות

בלינקן דחק באבו מאזן לאמץ את תוכניתו של הגנרל האמריקני
אנתוני בלינקן בישראל צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90

שר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן נפגש אמש (שלישי) עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולחץ עליו לאמץ וליישם תוכנית ביטחונית אמריקנית, שמטרתה להחזיר את השליטה של הרשות הפלסטינית על ג'נין ושכם שהפכו למוקדי טרור בגדה המערבית. כך דווח ב'וואלה'.

על רקע המצב הביטחוני, ממשל הנשיא ביידן מחפש דרכים שיביאו לבלימת ההסלמה ביהודה ושומרון, מחשש שזו תביא לפיצוץ ולאינתיפאדה שלישית. לדברי בכירים אמריקנים וישראלים הסיבה המרכזית להסלמה היא אובדן השליטה הביטחונית של הרשות הפלסטינית בצפון השומרון.

יצוין כי בשנים האחרונות הרשות הפלסטינית איבדה באופן הדרגתי את אחיזתה במיוחד בערים ג'נין ושכם שבצפון השומרון. בין הסיבות להיחלשות ניתן למנות את המשבר הכלכלי ברשות, השחיתות ומיאוס כללי בציבור הפלסטיני כלפי הרשות.

התוצאה של ההיחלשות הביאה להשתלטות של מיליציות חמושות שמזוהות עם הג'יהאד האיסלאמי, חמאס וגם אנשי פת"ח שלא סרים למרותו של אבו מאזן על העיר ג'נין. תופעה דומה התרחשה מאוחר יותר גם בשכם עם כי בהיקף קטן יותר.

כאמור, במהלך הפגישה ציין שר החוץ האמריקני בפני הנשיא הפלסטיני כי הצעד העיקרי שהרשות הפלסטינית צריכה לעשות כדי לעצור את ההסלמה הוא לאמץ וליישם תכנית ביטחונית שגיבש המתאם הביטחוני האמריקני הגנרל מייק פנזל.

תוכניתו של הגנרל פנזל על פי הבכירים האמריקנים והישראלים כוללת מתווה להשתלטות מחדש של הרשות הפלסטינית על ג'נין ושכם. על פי התוכנית יוקם כוח פלסטיני מיוחד שיאומן ויישלח להתעמת עם המיליציות החמושות בשתי הערים הללו ויביא למיגורן.

פנזל הציג את תוכניתו לממשלת ישראל ולרשות הפלסטינית. בעוד שישראל הביעה את תמיכתה בתוכנית, הפלסטינים מצידם הציגו שורה של הסתייגויות ולא העניקו תשובה חיובית. הפלסטינים התרעמו בין היתר על כך שאין בתוכנית שום דרישה לישראל, כמו למשל צמצום פעילות צה"ל בשטחי A. "אנחנו לא יכולים לפעול במהלך היום כשצה"ל הורג אנשים בלילה", אמרו הפלסטינים לאמריקנים.

בנוסף טענו הפלסטינים כי התוכנית לא מתאימה לאופי הפעילות של מנגנוני הביטחון שלהם, שמבוססת גם על הידברות ולא רק על הפעלת כוח. הפלסטינים גם טענו שלוח הזמנים שהאמריקנים הציבו כחלק מיישום התוכנית הוא קצר מאוד והפלסטינים טענו כי כדי לבצע מהלך כזה הם זקוקים לזמן נוסף להכשרת דעת הקהל.

במהלך הפגישה דחק בלינקן באבו מאזן לחדש את התיאום הביטחוני עם ישראל, שהושעה על ידי הרשות בשבוע שעבר. מסרים דומים העביר לאבו מאזן ראשי המודיעין של מצרים וירדן.

בכירים בלשכתו של עבאס סירבו להתייחס לדברים. גם במשרד החוץ האמריקני סירבו להגיב.

 

אבו מאזן אנתוני בלינקן ג'נין שכם הרשות הפלסטינית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד