ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
חוק פרסונלי שלישי

הוגש החוק שיחזיר את דרעי לשולחן הממשלה

בהצעת החוק עליה חתומים כל חברי הקואליציה נקבע כי לא תהיה ביקורת שיפוטית מטעם כל ערכאה שיפוטית לגבי כל עניין הקשור או הנובע ממינוי של שר והעברתו מכהונה. מדובר בחוק השלישי שמחוקקת הכנסת לטובתו של דרעי

הוגש החוק שיחזיר את דרעי לשולחן הממשלה
אריה דרעי צילום: Olivier Fitoussi/Flash90

על שולחן הכנסת הונח היום (שני) תיקון להצעת החוק היסוד "ביקורת שיפוטית לעניין כשירות במינוי" - או בשמו הפוליטי, חוק דרעי השלישי. מדובר בהצעה שתחזיר את דרעי לשולחן הממשלה מבלי שבג"צ יוכל לבטל את המינוי.

הצעת החוק עליה חתומים כל חברי הקואליציה מלבד דרעי עצמו, גובשה על ידי חברי סיעת ש"ס, אך הוגשה על ידי יושב ראש הקואליציה חבר הכנסת אופיר סופר, וכבר ביום רביעי תעלה להצבעה ראשונה לקראת המשך החקיקה בפרק הזמן הקרוב.

הצעת החוק כוללת סעיף אחד בו מוצע כי "ביקורת שיפוטית 22א. לא תהיה ביקורת שיפוטית מטעם כל ערכאה שיפוטית לגבי כל עניין הקשור או הנובע ממינוי של שר והעברתו מכהונה, למעט עמידת המינוי בתנאי הכשירות הקבועים בסעיף 6."

בדברי ההסבר נכתב: "מינוי שרים על ידי ראש הממשלה ובאישורה של הכנסת, כמו גם ההחלטה על העברתם מכהונה, הן פעולות והכרעות המצויות בליבת הפעילות הדמוקרטית", ומשכך "סוגית כהונת שרים בממשלה נדונה בפסיקה לאורך השנים, שהוסיפה תנאים נוספים על אלו שקבע הרשות המכוננת. אשר גרמה לחוסר ודאות במילוי רצון הבוחר ולעתים אף להכפפת רצון הבוחר לשיקול דעתו של בית המשפט".

"על כן", נכתב, "נדרשה הרשות המכוננת להבהיר כי בעניין זהות שרים, מינויים והעברתם מכהונה, בית המשפט לא יבחן את אופן הפעלת שיקול הדעת של הגורם הממנה, הממונה או המאשר – במעשה או במחדל. מוצע לתקן את חוק-יסוד: הממשלה, כך שיובהר כי בית המשפט, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא מוסמך לקיים ביקורת שיפוטית על מינויים של שרים וזהותם, מכל עילה שהיא, למעט לעניין תנאי הכשירות שקבע המכונן".

נציין כי מדובר בחוק השלישי שמחוקקת הכנסת לטובתו של דרעי; הראשונה היית בשנת 2001 אז חוקקו את קיצור תוקפת קיצור העונש משלישי לחצי, אך בהמשך החוק בוטל. יודגש כי דרעי לא השתמש בחוק - ושוחרר לאחר ריצוי שליש מעונשו.

חוק דרעי השני הוגש ערב הקמת הממשלה הנוכחית (תיקון לחוק יסוד: הממשל), לפי ההצעה של חבר הכנסת משה ארבל נקבע כי עונש קלון יוטל רק בגין מאסר בפועל ולא מאסר על תנאי, אך החוק לא עזר ומינויי של דרעי נפסל בבג"צ בעילת הסבירות ובעילת ה'השתק המשפטי'.

בג"ץ הצעת חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד