כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
המדינה חויבה בהוצאות

חאן אל אחמר: בג"ץ קבע דיון וביקר את הממשלה

בג"ץ קבע דיון לעוד כחודשיים בנוגע לסוגיית פינוי המאחז הלא חוקי חאן אל אחמר. השופט סולברג מתח ביקורת חריפה על הממשלה: "דעתנו אינה נוחה כלל מהתנהלות משיבי המדינה, שאף סותרת את עצמה מיניה וביה". באופן חריג, המדינה תחויב בהוצאות בסך 20 אלף שקל

חאן אל אחמר: בג"ץ קבע דיון וביקר את הממשלה
חאן אל אחמר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית המשפט העליון מתח היום (שלישי) ביקורת חריפה על התנהלות המדינה בסוגיית חאן אל אחמר וקבע כי ב-1 במאי יתקיים דיון על פינוי המאחז הלא חוקי. תגובת בית המשפט מגיעה בעקבות עתירה של תנועת רגבים נגד המדינה על כך שאינה מפנה את המאחז הבדואי-פלסטיני הלא חוקי. במידה והמדינה לא תשיב עד ל-2 באפריל, בית המשפט ישקול לבטל את הדיון ולקבל את העתירה שתוביל לפינוי המקום. יצוין כי בתשובתה ביקשה המדינה הארכה עד חודש יוני.

השופט נעם סולברג כתב: "דעתנו אינה נוחה כלל מהתנהלות משיבי המדינה, שאף סותרת את עצמה מיניה וביה. מחד גיסא נטען, שוב ושוב, ובכלל זה גם בבקשת הארכה שלפנינו, כי "הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה במתחם חאן אל אחמר"; ומאידך גיסא פעולות המשיבים עד כה מלמדות לכאורה דווקא את ההיפך – כי נוח להם המצב הקיים: אחת לכמה חודשים תוגש בקשת ארכה, העותרת תתנגד לה, בית המשפט ייעתר לה, גם אם בחירוק שיניים, ועולם כמנהגו נוהג; 'להחליט שלא להחליט'. דרך פעולה זו, אולי אפשרית במקרים מסוימים, מחוץ לכותלי בית המשפט, אך אינה מקובלת עלינו; ודאי לא לאורך זמן כה רב, כאשר ברקע תלויה ועומדת עתירה, הממתינה לבירור ומענה, לבטח כך, לאחר שהוצאנו מלפנינו צו על-תנאי".

עוד כתב השופט סולברג: "לאחר שקילת מכלול הנסיבות, אנו מורים כי העתירה תיקבע לדיון בהתנגדות לצו על-תנאי, ביום 1.5.2023 בשעה 09:00. תצהיר התשובה מטעם המשיבים יוגש עד יום 2.4.2023. ככל שתצהיר התשובה לא יוגש במועד, נשקול להורות על ביטול הדיון, ועל הפיכת הצו על-תנאי למוחלט על יסוד החומר שלפנינו (ראו: תקנה 9(ד) לתקנות סדר הדין בבית המשפט הגבוה לצדק, התשמ"ד-1". בית.

בית המשפט גם פסק באופן חריג הוצאות למדינה: "בהתחשב במכלול ההתנהלות מאז הגשת העתירה ועד עתה, יישאו משיבי המדינה בהוצאות העותרת בסך של 20,000 ₪".

שר המשפטים יריב לוין אמר בריאיון לגלי ישראל: "סוגיית ח'אן אל-אחמר היא סוגיה מדינית. המאחז יפונה אבל יידרש לכך זמן, אינני יכול להיכנס לפרטים כרגע, אבל יש כמה שיקולים. מערכת המשפט רואה את הנושא בראייה צרה, אבל הסיפור מורכב מזה. זה הפך לסמל בעולם מכל מיני סיבות, לא בכדי גם אחרי בנט ואלקין שהצהירו הצהרות לוחמניות - לא הייתה להם ברירה, האחריות המדינית צריכה לגבור כאן".

כזכור, ברקע המתיחות הביטחונית, המדינה הגישה לפני שבוע בקשה נוספת (תשיעית במספר) לדחיית ההכרעה עד ה-1 ביוני בנוגע לפינוי המאחז הבדואי-פלסטיני חאן אל אחמר (שטח C) במישור אדומים. עד עתה ישראל נמנעה מלפנות את המאחז הלא חוקי שמונה כ-250 איש, זאת למרות פסיקת בג"ץ מהעבר שהורה כי יש לפנות את המקום. בהודעת המדינה נכתב כי "הדרג המדיני נותר איתן בעמדתו לפיה שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה במתחם חאן אל אחמר".

בהסבר לבקשת הדחייה נכתב: "יש בפירוט תהליך העבודה כדי ללמד על המורכבות, הרגישות והחשיבות הרבה שרואים גורמי המדינה בהידרשות לצו על תנאי כמו גם על הימצאותו של הנושא בסדר עדיפות גבוה. בצד זאת, בהינתן מורכבות הסוגייה ורגישותה, העניין הרב בקהילה הבינלאומית והשלכותיה על יחסי החוץ והביטחון של מדינת ישראל בעת הנוכחית, הונחו גורמי המקצוע להשלים את עבודת המטה הנדרשת לשם גיבוש מענה מדויק לצו על תנאי. גיבוש המענה המפורט בסוגיה כה רגישה ומרכבת, מצדיק לעמדת הדרג המדיני מתן שהות נוספת להשלמת עבודת המטה, על מנת שזו תאפשר לגורמי המקצוע להניח בפני הדרג המדיני את מכלול השיקולים".

יצוין כי עד היום, הגישה המדינה 8 בקשות דחייה, כדי לקבל עליו ארכה ולעכב את הפינוי. עם זאת, למרות שהשופטים נענו ל-8 הבקשות הקודמות, הם ביקרו אותו בכל פעם יותר בחריפות. השופטים כתבו בין היתר שהם נענו לבקשת הדחייה "למורת רוחם", "איננו יכולים לשבת בחיבוק ידיים, באפס מעשה, אל מול גרירת רגליים", ו-"שוב חוזר הניגון, והוא צורם". בנוסף, צו על תנאי הוצא לפני כשנה בעתירה "נוכח בקשות הדחייה התכופות, מקצתן מוצדקות יותר, מרביתן מוצדקות פחות".

ח'אן אל-אחמר, הוא מאחז בלתי חוקי הממוקם בין כפר אדומים למישור אדומים ובו גרים בדואים בני שבט הג'האלין. המאחז עומד כקוץ בבשרן של הממשלות האחרונות. בעבר כבר פסק בית המשפט העליון כי המבנים במקום אינם חוקיים ואישר צווי הריסה נגדם, אך זה לא נעשה עד כה בשל לחץ של מדינות זרות על הממשלות השונות. כאמור, בג"ץ אישר בספטמבר דחייה נוספת של חצי שנה בהכרעה על הפינוי, אך מתח ביקורת על העובדה שהסוגייה טרם נפתרה: "שוב חוזר הניגון – והוא צורם".

 

 

חאן אל אחמר תנועת רגבים בית המשפט העליון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד