כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
עימות פומבי על רקע המחאה בבירה

בן גביר זימן לבירור את מפקד מחוז ירושלים, המפכ"ל תקף: "מצר על כך"

השר לבט"ל איתמר בן גביר הזמין הערב את מפקד מחוז ירושלים לשיחת בירור "בעקבות אובדן השליטה של המשטרה בעיר הבירה לחבורת אנרכיסטים" | המפכ"ל מגבה את הממ"ז ומבקר את השר על שבחר להודיע על כך בפומבי | גנץ תוקף: "השר מהלך אימים. האחריות על נתניהו"

המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר
המפכ"ל שבתאי והשר בן גביר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

השר לבטחון לאומי איתמר בן גביר הודיע הערב (חמישי) כי זימן לשיחת בירור את מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, על רקע המחאה בבירה נגד הרפורמה במערכת המשפט. לטענת בן גביר, השוטרים קיבלו הנחיה שלא לבצע אכיפה נכד המפגינים.

השר בן גביר אמר הערב, לאחר שזימן את מפקד המחוז, כי "משטרת ירושלים איבדה שליטה על האנרכיסטים. אירוע שבו הוצתו צמיגים בוערים ליד מעון ראש הממשלה, נחסם כביש מספר 1, ונחסמה תנועת הרכבת הקלה - כל אלה אירועים חמורים ביותר שבהם שוטרים ולוחמי מג"ב היו במקום, אך קיבלו הוראה מפורשת שלא לאכוף את החוק ולא להתעמת עם המתפרעים".

בלשכתו של בן אמרו כי הזימון נעשה על רקע הצפי להפגנות אלימות מול הכנסת ביום שני הקרוב. "השר לביטחון לאומי הזמין את מפקד מחוז ירושלים לשיחת בירור, כדי להבין מדוע ניתנה הנחייה שלא לאכוף את החוק הערב בירושלים".

באופן חריג, ולמרות היחסים הטובים ביניהם, מפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי, תקף את החלטת בן גביר. לפי הודעת המשטרה, המפכ"ל "מגבה את מחוז ירושלים, מפקדיו והעומד בראשו ניצב דורון תורג׳מן, על עמידה איתנה והפעלת שיקול דעת בטיפול במחאה ובהמשך בהפרת הסדר".

"כמו כן", נמר מטעמו של שבתאי, "המפכ"ל מצר על כך שבירור הנושא מתבצע באופן ,פומבי בעוד כוחות המשטרה פועלים בשטח, ולא באמצעות תחקיר מבצעי ענייני המתבצע בסיום הפעילות כמקובל".

העימות בין בן גביר למפכ"ל פרץ אחרי ערב מתוח בירושלים, במהלכו הצליחו מפגינים נגד הרפורמה המשפטית להפר את הסדר בכמה מוקדים בעיר. תחילה הגיעולמאות מפגינים לרחוב עזה, סמוך למעון ראש הממשלה. במהלך ההפגנה, חלק מהמפגינים הבעירו צמיג ואבוקות והתעמתו עם פעילי ימין שהיו במקום, כשהשוטרים חוצצים בין הצדדים.

בהמשך, החלו המפגינים בתהלוכה בלתי חוקית וחסימת צירים מכיוון כיכר פריז לכיוון מרכז העיר. בשלב מסוים המפגינים החלו להפר את הסדר במקום כשחסמו את הרכבת הקלה בעת נסיעתה ברחוב יפו. בשל הפרות הסדר, עצרה המשטרה מספר מפגינים.

באופוזיציה תוקפים את הזימון

שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, ח"כ בני גנץ הגיב ואמר: "התערבות דרג פוליטי בעבודה המבצעית של המשטרה בהקשר להפגנות, פוגעת ביסודות העמוקים ביותר של הדמוקרטיה שלנו ונועדה להלך עליה אימים. האחריות היא של נתניהו שמכר את הממלכתיות לאנשים חסרי אחריות וממשיך לגבות פגיעה בסמכויות הדרגים המקצועיים לאורך ולרוחב".

גם מפקד מחוז ירושלים במשטרה לשעבר, ניצב בדימוס, ח"כ מיקי לוי הגיב ותקף: "הזימון של מפקד מחוז ירושלים ללשכת השר בן גביר מצביע על חוסר הבנה מוחלט של תפקיד השר אל מול הדרג המבצעי והוא נסיון בוטה ומכוער להכניס שיקולים פוליטיים בעבודת המשטרה".

איתמר בן גביר הפגנה הפגנה ירושלים הפגנה סוערת מחוז ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד