כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"לא מתייאשים מהצלת חיים"

רעידת האדמה: מתמעטות התקוות למצוא ניצולים; כ-21,000 נהרגו

מניין ההרוגים בטורקיה ובסוריה מגיע ל-21,000 בני אדם וצפוי לעלות. אך ככל שנוקפות השעות התקווה למצוא חיים מתחת לבניינים שקרסו מתמעטת, והמחלצים מתמקדים בחילוץ גופות ובמציאת מחסה לניצולים. עוד עשרות אלפים נפצעו כשאלפי בניינים קרסו ברעידות האדמה

רעידת האדמה: מתמעטות התקוות למצוא ניצולים; כ-21,000 נהרגו
רעידת האדמה בטורקיה צילום: אריק מרמור, פלאש 90

ככל שנוקפות השעות מאז רעידת האדמה בטורקיה ובסוריה מתמעטות התקוות למצוא ניצולים מתחת לבניינים שקרסו והמחלצים מתמקדים כעת בחילוץ גופות ובמציאת מחסה לניצולים. בטורקיה נהרגו כ-17,000 איש ברעש, הרשויות בסוריה דיווחו על כ-3,500 מקרי מוות, מה שהעלה את המספר הכולל של שתי המדינות לכמעט 21.000 בני אדם - והחשש הוא שהמספרים עוד יעלו, בנוסף כ-70,000 איש נפצעו. משלחות מישראל שהצליחו לחלץ קרוב ל-20 בני אדם בטורקיה זכו לשבחים רבים בתקשורת העולמית.

הרב מנחם מנדל חיטריק, רבה הראשי האשכנזי של טורקיה, אמר ל'בחדרי חרדים': "בתור יהודים מאמינים בני מאמינים אנחנו לא מתייאשים מהצלת חיים, גם ימים ושעות אחרי אסון כזה". הוא אומר כי "קיבלנו הוראות מהרב הראשי הרב לאו, ואנחנו נעביר את זה לאנשי הצלה שנמצאים כאן, הגיעו לכאן ישראלים ויהודים מכל רחבי העולם לסייע בחילוץ. בהזדמנות זו אני רוצה לברך ולהודות לראשון לציון הרב יצחק יוסף ולרה"ר הגר"ד לאו, על הברכות שבירכו את כל משתתפי משלחות החילוץ וארגוני ההצלה".

כזכור בנוסף להרוגים, עשרות אלפי בני אדם נוספים נפצעו כאשר אלפי בניינים קרסו ברעידות האדמה ביום שני האחרון בעוצמה של 7.8 ו-7.5. רעידת אדמה ב-1999 שנצרבה בזכרם של מיליוני טורקים ועזרה לעצב מחדש את הפוליטיקה הטורקית במשך עשרות שנים אולי תגרום לשינוי גם הפעם.

הרשויות הטורקיות הודיעו אז כי מספר ההרוגים כ-17,500 בני אדם, מספר הפצועים היה באזור ה-4,000 בני אדם, וכ-600,000 איבדו את בתיהם. פיקוד העורף שזכה להערכה רבה על פועלו כפי שהוא זוכה היום, חילצו אז את הילדה הישראלית שירן פרנקו בת ה-9 מהריסות בניין, כשלמעלה מ-100,000 בניינים התמוטטו.

תגובת הממשלה לרעידת האדמה ב-1999 באיסטנבול אפשרה לרג'פ טאיפ ארדואן, אז ראש העיר הצעיר של העיר, לנצח ולהגיע ללשכת ראש הממשלה. ארדואן מתכונן לבחירות במאי הקרוב, והוא חייב להתמודד עם ההשלכות של אסון בסדר גודל גדול יותר מ-1999, והפעם - במשמרתו.

ארדואן, בנאום בעיר גזיאנטפ שבדרום המדינה, התחייב לבנות מחדש כל בית שנהרס בתוך שנה. הוא הבטיח כי הממשלה תיתן 10,000 לירה טורקית, שווה ערך ל-531 דולר, לכל אדם שנפגע ברעידת האדמה.

 

 

רעידת אדמה בטורקיה סוריה רג'פ טייפ ארדואן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד