כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
אנטישמיות בלתי פוסקת

41% מהיהודים האמריקאים מרגישים פחות בטוחים

41% מיהודי ארצות הברית מרגישים שמצבם הביטחוני הדרדר בשנה האחרונה – כך עולה מסקר חדש המסכם את מצב האנטישמיות בארה"ב בשנת 2022. זו השנה הרביעית בה מתפרסם סקר מסוג זה, שמשווה בין התפיסות של יהודי ארה"ב והציבור הכללי בארה"ב בנוגע לאנטישמיות במדינה

41% מהיהודים האמריקאים מרגישים פחות בטוחים
חרדים בניו יורק צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

41% מיהודי ארצות הברית מרגישים שמצבם הביטחוני הידרדר בשנה האחרונה – כך עולה מסקר חדש שמפרסם הוועד היהודי - האמריקאי (AJC) המסכם את מצב האנטישמיות בארה"ב בשנת 2022. זו השנה הרביעית בה מתפרסם סקר מסוג זה, שמשווה בין התפישות של יהודי ארה"ב והציבור הכללי בארה"ב בנוגע לאנטישמיות במדינה. סקר זה הוא הגדול מסוגו, ובמסגרתו השתתפו מספר שיא של נשאלים יהודים -אמריקאים וכן מהציבור הכללי האמריקאי, ומצביע על ההשפעה של העלייה בשנאת היהודים על הקהילות היהודיות.

נתוני הסקר מתפרסמים כחודשיים לאחר הכרזת הבית הלבן על הקמתה של סוכנות פדרלית בין-משרדית שאמונה על פיתוח אסטרטגיה לאומית למלחמה באנטישמיות. "אף יהודי בארה"ב, במיוחד מהדור הצעיר, לא צריך לפחד ולהרגיש לא בטוח כשהוא מבטא את זהותו היהודית. לעלייה באנטישמיות יש השפעה עמוקה ומטרידה על היהודים האמריקאים ועל החברה האמריקאית כולה", אמר מנכ"ל AJC, טד דויטש. "אנחנו נשתף פעולה עם מאמצי הבית הלבן בפיתוח אסטרטגיות יעילות לפעילות כלל - ממשלתית למיגור שנאת היהודים אחת ולתמיד".

סקר AJC בקרב היהודים-האמריקאים מצא כי %41 מהיהודים מרגישים פחות בטוחים בארה"ב השנה, מאשר לשנה שעברה, אז %31 מהיהודים שנשאלו העידו בצורה זו. יש הכרה עמוקה בכך שהאנטישמיות אינה רק בעיה של היהודים בארה"ב. %89 מהיהודים האמריקאים ו-%91 מהציבור הכללי מסכימים שאנטישמיות משפיעה על החברה האמריקאית כולה. עם זאת, %48 מהיהודים האמריקאים ו-%34 מהציבור הכללי מאמינים שאנטישמיות
נלקחת פחות ברצינות מאשר צורות אחרות של גזענות.

הסקר מצא שאנטישמיות היא בת-בית באינטרנט וברשתות החברתיות. בסה"כ, %69 מהיהודים האמריקאים חוו אנטישמיות ברשת, כמטרה לתקיפה או שנחשפו לתכנים כאלה, בשנה האחרונה. יהודים צעירים יותר חוו יותר אנטישמיות מאשר לבוגרים – %85 מהנשאלים היהודים האמריקאים בני 29-18, לעומת %64 בני 30 ומעלה.

מבין אלו שחוו אנטישמיות ברשת, יהודים צעירים %26 נטו להרגיש מאוימים יותר פיזית בעקבות תקיפות ברשת, מאשר למבוגרים יותר 14%. בנוסף, מבין %36 מהנשאלים מהציבור האמריקאי הכללי שענו שנחשפו לאירוע אנטישמי אחד או יותר בשנה האחרונה, %82 נחשפו לאירועים האלה באינטרנט וברשתות החברתיות, כאשר %19 ראו אותם ברחוב, %14 בחנויות ו-%10 ראו מתקפות בתחבורה הציבורית.

תחושת הביטחון של היהודים

אחד מכל ארבעה יהודים אמריקאים %26 הותקף על רקע אנטישמי בשנת 2022. %38 מהנשאלים היהודים האמריקאים העידו ששינו את ההתנהגות שלהם לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, על רקע חשש מאנטישמיות. %27 נמנעו מפרסום תכנים ברשת שיזהה אותם כיהודים או יחשוף את דעתם על נושאים יהודיים; %23 נמנעו מלבישה או הצגה של פרטים שיזהו אותם כיהודים; ו- %16 נמנעו מביקור באתרים ובאירועים מחשש לביטחון שלהם כיהודים.

סקר 2022 בחן גם את האמון של הציבור היהודי - האמריקאי ברשויות אכיפת החוק כשזה נוגע לאנטישמיות. מבין היהודים האמריקאים הבוגרים, %63 אמרו שרשויות האכיפה פחות יעילות כשזה נוגע לצרכים של הקהילה היהודית. בקרב היהודים-האמריקאים הצעירים יותר, האמון קטן יותר מאשר בקרב הבוגרים: בקרב בני 29-18% ,48 העידו שרשויות האכיפה יעילות במידה רבה או מסוימת, לעומת %67 מבני ה-30 ומעלה. מבין היהודים האורתודוקסים, %65 אמרו שרשויות האכיפה יעילות, ירידה משמעותית מהנתון בשנה שעברה, שעמד על %81.

התוצאות נשארו זהות בזרמים האחרים של היהדות האמריקאית ובקרב החילונים. על מגוון נושאים שנוגעים להיקף האנטישמיות ולדעות הקרובות שמובילות אליה, היהודים -האמריקאים והציבור הכללי בארה"ב אינם מסכימים: בעוד %89 מהיהודים האמריקאים מאמינים שאנטישמיות היא בעיה בארה"ב כיום, רק %68 מהציבור הכללי מסכים. %43 מהנשאלים היהודיים אמרו שמדובר בבעיה חמורה, לעומת %22 מהציבור הכללי. בנוסף, %82 מהיהודים האמריקאים טענו שהאנטישמיות בארה"ב החמירה בחמש השנים האחרונות, לעומת %47 מהציבור הכללי – %43 מהיהודים ו -%16 מהציבור הכללי אף אמרו שהאנטישמיות החמירה מאוד בתקופה זו.

אנטישמיות בקמפוסים

מעל לשליש 36% מהנשאלים, שהיו סטודנטים בעת ביצוע הסקר או בשנתיים שלפניו או הוריהם, העידו שנתקלו באחד מהבאים: %26 התקשו להצדיק היעדרות בגלל חגים ומועדים יהודיים; %21 נמנעו מלבישה או הצגה של פריטים שעשויים לזהות אותם כיהודים; ו- %18 העידו שהרגישו לא בטוחים ולא בנוח באירועים בקמפוס, מכיוון שהיו יהודים.

אנטישמיות במקום העבודה

שליש %33 מהנשאלים היהודיים אמרו ששינו את התנהגותם במקום העבודה בשנה האחרונה לפחות פעם אחת בגלל יהדותם. %22 אמרו שנמנעו מלהביע את דעתם על ישראל; %10 אמרו שנמנעו מלבישה או הצגה של פריטים שעשויים לזהות אותם כיהודים; %10 התקשו להצדיק היעדרות בגלל חגים ומועדים יהודיים; ו-%8 העידו שהרגישו לא בטוחים ולא בנוח במקום עבודתם בגלל היותם יהודים.

עלייה בהכרת המונח אנטישמיות

%69 מהנשאלים מהציבור הכללי האמריקאי העידו ששמעו את המונח אנטישמיות ויודעים מה משמעותו, לעומת %22 ששמעו אותו איך אינם בטוחים מה הוא אומר. אלו תוצאות דומות לסקר הקודם משנת 2021. עם זאת, השנה פחות בוגרים, %9, העידו שמעולם לא שמעו את המונח, בהשוואה ל-%16 שענו כך בשנה שעברה.

דעות הציבור הכללי על ישראל ותנועת ה-BDS
%90 מהנשאלים הבוגרים בציבור האמריקאי הכללי מסכימים שהביטוי "לישראל אין זכות קיום" הוא אנטישמי. %35 אמרו שהם מכירים את תנועת ה-BDS האנטי-ישראלית. מבין אלה שמכירים אותה, %38 אמרו שהתנועה היא אנטישמית בעיקרה, ו-%50 אמרו שבין תומכיה גורמים אנטישמיים.

ידע בנושא השואה

בפעם הראשונה, נשאל הציבור הכללי האמריקאי על היכרותו עם השואה: מתי התרחשה, כמה יהודים נרצחו, מהו אושוויץ וכיצד היטלר מונה לקנצלר גרמניה. רק %26 מהנשאלים ענו נכונה לכל השאלות, כאשר %30 ענו על שלוש נכונה, ו-%25 צדקו בשתיים מהארבע.

סקרי הציבור היהודי-האמריקאי והציבור האמריקאי הכללי בוצעו עבור הוועד היהודי- האמריקאי) AJC) על-ידי מכון הסקרים העצמאי SSRS. המדגם הלאומי המייצג כלל 1507 נשאלים יהודיים-אמריקאים בגילאי 18 ומעלה, שנשאלו בסקר טלפוני ואינטרנט בתאריכים 28 בספטמבר – 3 בנובמבר 2022, והמדגם הלאומי המייצג של כלל הציבור האמריקאי כלל 1004 נשאלים בוגרים בגילאי 18 ומעלה, ובוצע באמצעות המאגר של SSRS בתאריכים 18-10 באוקטובר, 2022. מרווח השגיאה לנשאלים היהודיים עמד על %4.3 ובקרב הציבור הכללי %8.3, ברמה של %95 מובהקות.

AJC הוא מהארגונים הדיפלומטים היהודיים המובילים בעולם, והיה הראשון שפתח משרד בירושלים, בירת ישראל, בשנת 1964. לארגון 24 משרדים בארה"ב, 14 משרדים ברחבי העולם, וכן 38 הסכמי שיתופי פעולה עם ארגוני קהילות יהודיות ברחבי העולם. מטרת AJC היא להפוך את העולם לבטוח יותר עבור העם היהודי, לשפר את מעמדה של ישראל בעולם ולקדם ערכים דמוקרטיים. משרד AJC בירושלים. בהובלתה של סא"ל (מיל') אביטל ליבוביץ', עובד מול גורמים בכירים בישראל לקידום שיתופי פעולה בחברה הישראלית, פעיל בזירה הדיפלומטית וביחסים הבין-דתיים, ופועל לחיזוק היחסים בין יהודים אמריקאים וישראלים. מנכ"ל הארגון העולמי הוא טד דויטש.

אנטישמיות בארה"ב אנטישמיות BDS

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד